Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2024-01-18 11:02 )
  • 3 Svar
  • 2 gilla
  • 10215 Visningar

Vid ett årsskifte behöver du normalt sett inte längre göra några kontrolluppgifter för de anställda och skicka till Skatteverket.

Det tycker jag är skönt och fördelen med att redovisa arbetsgivardeklarationen på individnivå är att du slipper felsöka vid årsavslutet och får istället en avstämning varje månad. 

 

Du som är van vid att göra kontrolluppgifter kommer kanske fortfarande vilja stämma av årets belopp på något sätt. Eller kanske den anställde eller företagsledaren vill ha någon sorts sammandrag på total lön, skatt och förmån (årsinkomst)?

 

Företagets redovisade uppgifter

När du är inloggad på skatteverket.se under Inlämnade arbetsgivardeklarationer - Visa sammanställning för flera redovisningsperioder finns alla de uppgifter som du har rapporterat in under året. 

 

Tänk på att här visas de slutliga uppgifterna, vilket betyder att om du har gjort korrigeringar direkt på Skatteverkets hemsida så skiljer det sig mot uppgifterna i ditt löneprogram. 

 

Den anställdes redovisade uppgifter

Om den anställde vill se årets värden gör hon också det enklast på skatteverket.se. Där kan hon se vad som har blivit redovisat per månad under Skatter & Deklarationer - Inkomstuppgifter.

 

Uppgifter i Visma Lön Smart/Direkt eller Visma Lön 300/600

Om du vill kika på vad du har gjort i Visma Löneprogram kan jag tipsa om utskrifterna Löner i en period eller Ackumulatorlistan som du hittar under Rapporter eller Utskrifter och spårning - Utskrifter. Du kan göra urval på både period och anställd om du vill det.

 

Bra länkar:

Skatteverket.se

Hjälpavsnitt Visma Lön 300/600: Kontrollista om arbetsgivardeklarationen inte stämmer »

Medverkande
Kommentarer
Anneli Sv
UTFORSKARE

Hej,

 

Vi vill fortfarande kunna göra en avstämning via Visma, och jag har skapat en egen lista där jag har lagt bla Bruttolön skattegrundande, Fora belopp, Tabellskattegrundande belopp, Bruttolön, engångsskattegrundande, Preliminär engångsskatt, Preliminärskatt, avdragen, Underlag för arbetsgivaravgift, Arbetsgivaravgift, preliminär på lönebesked.

Tyvärr hittar jag inget val för arbetsgivaravgift till skatteverket, dvs det belopp som har anmälts och betalats till SkV. Under detta året så är det verkligen intressant eftersom vi har haft tillfällig nedsättning av avgiften, och annan uträkning än de normala procentsatserna.

Jag arbetar även med ett företag där vi har FoU, och därför ytterligare specialuträkning.

Finns det verkligen ingen funktion för att kunna se den uträknade arbetsgivaravgiften?

 

Jag skulle uppskatta om det fanns ett sätt att hämta detta i Visma, utan att skriva ut varje månads pdf av agi (då det inte går att spara som excel) och manuellt lägga in i filen. Och skapa egna uträkningar för att kunna se att det stämmer med rapporterat belopp.

 

Jag hoppas att det går att förstå vad jag menar, även om det blir lite rörigt när jag försöker förklara.

 

Tacksam för återkoppling!

// Anneli

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Anneli Sv !

Precis som du säger så finns det inte någon ackumulator för just det som är redovisat till Skatteverket.

Där rekommenderar jag att du kikar antingen på Skatteverket.se eller i din bokföring där uppgifterna också bör finnas.

 

Jag tar vidare frågan om rapport eller möjlighet till excel-fil eller liknande till kommande versioner.

Anneli Sv
UTFORSKARE

Hej Anna,

Tack för ditt svar!

En excel-fil hade varit önskvärt! Det går ju att "fixa och trixa" själv, men i ett annars så bra system, så borde det ju gå att få fram det verkliga beloppet som har rapporterats. Det kan ju skilja sig vad som står på lönebeskedet mot vad som rapporteras till SkV, speciellt när det blir en tillfällig ändring och för de företag som använder tex FoU.

 

Tack på förhand!