Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2022-01-03 15:57 )
  • 33 Svar
  • 2 gilla
  • 3789 Visningar

Som arbetsgivare är du skyldig att dra av preliminärskatt i samband med att lönen betalas ut. Uppgifterna om de anställdas skatteuppgifter finns i Centrala skatteregistret.

 

Via en FOS-förfrågan får du information om den anställdes skattetabell och eventuell jämkning. FOS står för Fråga om skatteavdrag och hette tidigare CSR-förfrågan.

Detta är extra viktigt vid ett nytt år då den anställdes skattetabell kan ha ändrats.

 

Nyhet!

I Visma Lön 300/600 (från version 2021.4) finns det en koppling som gör att du snabbt och enkelt får ett svar direkt från Skatteverket.

FOS-förfrågan skickas via ett API direkt från Visma Lön till Skatteverket för de företag i Visma Lön som du använder funktionen för. APIet kräver att organisationsnumret i Visma Lön finns registrerat hos oss. Finns organisationsnumret inte registrerat hos oss kan du göra det på sidan https://vismaspcs.se/registrera-konto-for-internettjanster

 

Såhär gör du sen för att uppdatera uppgifterna:

  1. Välj Personal och klicka på knappen Fråga om skatteavdrag
  2. Under Visa kan du välja vilka anställda du vill hämta uppgifter för. Vi rekommenderar att du hämtar för alla.
  3. Klicka på Hämta skatteavdrag
  4. Nu visas Gammalt värde och Nytt värde för de anställda som har uppgifter som skiljer sig mellan Visma Lön och skatteregistret
  5. Vill du uppdatera de anställdas uppgifter i Visma Lön med de nya uppgifterna gör du det via knappen Läs in.

FOS.png

 

 

När ska jag göra FOS-förfrågan?

Informationen hämtas för aktuell dag så ska du uppdatera uppgifterna för 2022 behöver du invänta årsskiftet.

Uppdateringen kan göras inför varje lönekörning om du vill det och är extra hjälpsamt om du har nyanställda som du ska registrera i ditt löneprogram.

 

Läs mer:

Hjälpavsnitt: Fråga om Skatteavdrag (FOS-förfrågan) »

Skatteverket.se: Skatteavdrag »

Medverkande
Kommentarer
Helene Dahlberg
NY MEDLEM

Superbra i stället för att skicka en fil till Skatteverket och sedan läsa in den nya.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Helene Dahlberg härligt att du gillar det! Jag hoppas att det sparar både tid och frustration över filhantering 🙂 

Agneta12
NY MEDLEM

Ja super smidigt.

Men hur gör man om företaget inte har något Visma konto?

Måste företaget betala för att ha ett visma konto? så man kan göra FOS på detta smidiga sätt.

 

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Agneta12 Du kan enkelt registrera konto på sidan https://vismaspcs.se/registrera-konto-for-internettjanster eller genom att kontakta mina kollegor på 0470-706250 så hjälper de dig.

 

Det kostar ingenting och gör det också möjligt att till exempel skicka arbetsgivardeklarationen direkt till Skatteverket utan att behöva hantera filer manuellt.

 

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

FOS-förfrågan skickas via ett API direkt från Visma Lön till Skatteverket för de företag i Visma Lön som du använder funktionen för. APIet kräver att organisationsnumret i Visma Lön finns registrerat hos oss.

 

För kunder som redan har sitt organisationsnummer hos oss behöver ni lägga upp din egna mejladress på samma företag. Vi på Visma Spcs lämnar aldrig ut mejladresser och rekommenderar heller inte att du ber om inloggningsuppgifter.

 

FOS-uppgiften hämtas gratis och ingen faktura skickas till dina kunder. På samma sätt kan APIet användas för att skicka in arbetsgivardeklarationen och framöver hoppas vi på fler smarta funktioner.

 

Jag är ledsen om detta har skapat merarbete för dig!

Jag kommer se till att förtydliga huvudinlägget och vi kommer se över våra hjälpavsnitt gällande detta.

 

/Anna

Lönekärringen
NY MEDLEM

Har blivit uppringd av Visma i dag som läxade upp mig angående mitt språkbruk i denna tråd.  Tydligen får jag inte använda ord som passar mina känslor utan måste hitta en omväg för att beskriva negativa känslor.

 

I detta fallet handlar det om att jag känner att jag har varit tvungen att göra något mot min vilja för att få vad jag behöver.  Detta gäller att teckna avtal mellan mina löneklienter och Visma, bakom mina löneklienters rygg, något som bär mig emot.  Detta bara för att få lov att göra en FOS.  Eftersom Visma inte längre bereder mig möjligheten att ladda ner en FOS-fil som jag sedan kan ladda upp hos SKV, måste jag teckna avtal mella var och en av mina löneklienter och Visma.  I processen, måste jag godkänna att fakturor för tjänsten kan skickas till mig, alternativt kunden.  Detta för en tjänst som är gratis (just nu) men det känns otryggt för mig att ha godkänt något för en kunds räkning som kan då ändras i framtiden.  

 

En vacker dag kanske börjar Visma ta betalt för varje FOS och då har jag redan godkänt kostnaden.

 

En del av mina klienter har eget Visma-konto och då kan jag inte teckna konto åt dem.  Istället vill Visma att jag skickar en länk till dessa klienter och ber dem att godkänna mig som administratör på deras Visma konto.  Detta finner jag förmätet, orealistiskt och ganska drastiskt - skall jag verkligen vara administratör på klienters Visma-konto bara för att jag kör deras löner i min egen Visma?

 

Vidare känner jag att ingen hör vad jag säger då ingen kommer med en vettig förklaring, till exempel: ja, vi förstår att du upplever att det är än försämring att inte längre kunna ladda upp en fil osv, men tekniken erbjuder inte båda lösningar, eller någon annan ÄKTA förklaring.  Istället försöker de övertyga mig om hur överlägset det nya FOS-system är.  Något jag kan hålla med om, eftersom man bara trycker på en knapp och VIPS!  All info.  Varför jag inte kan göra det för varje av mina löneklienter inom min egen Visma licens är det fortfarande ingen som kan förklara för mig.  Och hur jag skall göra det för klienter som redan har en Visma, utan att de nämner mig till administratör är ytterligar något jag inte förstår.

 

Det bär mig emot att lämna ut min kundlista till Visma, dels för att jag har sekretess - vem mina klienter är har ingen annan att göra med förutom mina klienter och mig.  Dessutom ser jag Visma som ett slags konkurrent - när kommer de börja skicka mejl till mina kleinter för att erbjuda sina tjänster över mina?  Varför kan inte jag göra en FOS för alla mina löneklienter inom min Visma-licens?

 

I min åsikt hade det varit mer gynnsam om Visma lade lika mycket tid på att LYSSNA på mitt problem, HÖRA min åsikt och försöka fixa så att en FOS gick smidigt i alla olika lägen, oavsett om min klient har/inte har egen Visma, som de lägger ner på att läxa upp mig för mitt ordval och för att ta bort tråden för att inte ge styrka till andra som läser forumet som eventuellt håller med mig.  

 

Nej, jag uppskattar inte att behöva göra något som bär mig emot, bara för att få komma vidare - jag vill inte behöva teckna avtal mellan mina klienter och Visma för att få lov att lämna en FOS.  Visst är det enklare, men jag föredrar att göra det via min egen licens eller kompromissa med att ladda ner en fil som går att ladda upp hos SKV.  Kalla det vad man vill, känslan av att bli utnyttjad och tvingad att göra något man finner vämjeligt, mot min vilja är den samma, oavsett vad man kallar den.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

 

Vi tar såklart vidare alla synpunkter vi får både här i forumet och i våra andra kanaler.

 

Jag har fått lite ytterligare förklaring på varför det funkar som det gör.

I APIet med Skatteverket krävs ett certifikat som tillåter access till Skatteverkets uppgifter. 

För att våra kunder inte ska behöva skaffa ett eget certifikat och uppdatera det varje år har vi valt att använda ett "vismacertifikat" där användare kontrolleras mot organisationsnumret.

 

Vi förstår att detta orsakar problem för dig som byrå och kommer se över om det går att använda byråns egna inloggning istället.

Jag vågar inte lova något men kommer att uppdatera här när jag vet mer.

 

/Anna

Lönekärringen
NY MEDLEM

Tack för förklaringen.  Det känns alltid bättre att bli bemött på samma nivå än "ovanifrån".  Att detta är ett skumt licens-problem förklarar en del men löser knappt mitt (eller kanske även andra byrå-användares) problem.  Om det inte finns något som hindrar att vi också kan välja att ladda ner en fil (som förr) och sedan själva ladda upp till SKV, hade det varit bra för de av mina klienter som redan har eget Visma-konto.  Att sitta i telefonkö hos SKV i januari för att få den dubiösa äran av att bli bortkopplad efter 37 minuters väntan, och vid andra försöket, efter 45 minuters väntan, få redan från "Fernando" att någons skattetabell är ett av Sveriges bäst bevarade hemligheter är inte min idé av en picknick.

 

I mitt fall, fick jag ringa en gång till, be SKV att ringa upp mig när det var min tur och jag hade flyt: hon som ringde upp förstod att Fernando hade fel och jag kunde visst få reda på skattetabellerna för ett visst antal löntagare.  Sedan nådde jag maxantal och fick ringa upp igen för resten.  Låt oss bara säga att AW-ölen satt extra fint den kvällen.

 

En bättre lösning eller ett alternativ är önskevärt.  Och förhoppningsvis löser ni problemet snabbare än vad ni har löst rapporteringen till Måleriförbundet - det har ni visst jobbat på i några år nu.  Något som retar mig varje månad med tanke på ökad antal måleri-anställda pga ROT.

Måste nog även jag instämma i "kritiken" kring att vi måste teckna avtal för våra kunder helt utan deras vetskap... Allt för att kunna komma vidare vid hanteringen.  Vi har nu slitit men momsar och är äntligen klara efter en hel helgs arbete. Lite ledighet och sjuk personal ställer till det. Nu är det då dax att göra löner och då är det inte heller helt lätt helt plötsligt... märkligt kan man tycka.... och borde gått att göra vi vår licens.... för frågan är väl om avtalet ens blir giltigt... eller är det så att kunden måste godkänna innan vi kan göra FOS-körningen... för isf kan vi nog få problem.. alla kunder är inte frekventa mailanvändare...

 

Mia K_
NY MEDLEM

Jag jobbar också på en byrå som ställer sig i ledet och önskar kunna göra FOS förfrågningar på flera sätt. Antingen via det nya sättet som är super om man är kund hos Visma! Men vi har ju flera företag som inte vill teckna samarbeten för de är rädda att det ska kosta pengar - då kan vi inte göra någon FOS förfrågan. De har ju lämnat över lönerna till oss för att vi ska sköta detta. Så ett byråinlogg för FOS förfrågan måste gå att ordna!

Lönekärringen
NY MEDLEM

Japp!  Välkommen till FOS-helvetet sponsrat av Visma...

 

Hoppas ni inte råkar ut för "Fernando" på skattefrågor hos SKV - han påstår att skattetabellen är en hemlig uppgift - att sitta i telefonkö i 35 minuter för att få den dubiösa äran av att få göra en FOS om 5 personnummer är illa nog, men råkar du ut för Fernando, får du inte ens det.  

 

Tack, Visma, ni har försvårat våra liv ännu mer än vad behövdes.

 

 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej,

Tack för era synpunkter och förslag.


Som min kollega Anna Svensson har skrivit tidigare i tråden så ser vi över möjligheten att förändra och förbättra FOS-hanteringen i Visma Lön och då framförallt för er byråer.

@AccountantfromHell_singland 

 När det skapas upp ett konto behöver det inte godkännas för att kunna använda FOS-hanteringen i löneprogrammet.

Vi återkommer kontinuerligt i tråden så fort vi har mer information att ge er.

 

Nu har jag testat lite och det stämmer att kontot inte behöver godkännas för att vi skall kunna använda FOS-hanteringen. 

Däremot så måste den som man uppgett som administratör hos byrån logga in och godkänna tjänsten. Vill vi dessutom vara fler så antar jag att det måste läggas upp. Så det är definitivt inte praktiskt. Framförallt när man som vi har 137 företag kopplade till lön, även om vi sannolikt idag inte gör lön åt alla så är det nog inte många av dom som skall bort. Majoriteten av dessa har dessutom inget tidigare avtal med Visma. 

Vi får väl verkligen hoppas att någon i framtiden inte får för sig att debitera dessa företag för tjänsten då dom inte godkänt den på något sätt. Även om den är nödvändig... 

 

Katarina02
NY MEDLEM

Smidigt när det fungerar men det gör det ju inte på alla kunder och då behövs det gamla sättet som komplement. Att skicka en FOS förfrågan som man sedan kan välja att läsa in. De kunder som har en gammal inloggning till Vismas tjänster som de glömt, blir det problem med och de vill inte ha med det här att göra, det är därför de har oss. 

Det ni skriver i tråden ovan att man ska lägga in sin egen mejl på de som redan har ett konto, det fungerar inte- det blir ett felmeddelande om att orgnumret redan finns hos Visma.

 

Saknar även att kunna spara ner listan på gamla/ nya uppgifter och välja vilka som ska läsas in.- Gäller även de som ha procentuell skatt och inte enligt tabell.

Efter ett långt chatt"samtal" med supporten så gick det helt plötsligt inte att lägga till mig för FOS-hanteringen på en kund som redan hade avtal. Istället så skall jag bjuda in honom till samarbete för Lön anställda (vilket då inte gäller när vi använder Lön600) eller också skall han lägga till mig som användare (vilket han då så klart inte har någon inlogg till som han kommer ihåg då han antagligen inte ens vet att han har ett avtal med Visma). Det är väl tur att min puls hinner lägga sig under natten tills jag ringer Visma igen för att diskutera hur i helsike vi skall få till det här med 137 lönekunder. 

Och det är ju väldigt märkligt att vi kan lägga upp avtal med kunder som inte ens vet att vi gör det men inte lägga till i existerande företag. .. Fast det har gjorts under dagen, men av andra supportmedarbetare.... %&%#"?)#&&.... puuh...

Lena Ernstson
PRODUCT OWNER

Hej!

Vi är medvetna om att att vi behöver göra vissa förbättringar i nuvarande FOS-hantering för dig som Byrå eller du som har fler än ett bolag i Lön och vi ber om ursäkt för det merarbete det skapat för er.

 

Vi har även fått mycket positivt kring just enkelheten i att skicka när du väl är igång, så vi vill så klart att alla ska få ta del av det framåt.

Det innebär att vi kommer lägga fullt fokus och all vår tid på att göra befintlig lösning riktigt bra och även utveckla den med ytterligare bra funktionalitet.

Vi räknar med att ha en ny lösning på plats i mitten av februari.

 

Vi fortsätter förstås att uppdatera er med mer information så snart vi kan!

Lönekärringen
NY MEDLEM

Mig veterligen är det ju ingen som argumenterar enkelheten att skicka in en FOS - återigen handlar kritiken och klagomålen om att den enkelheten inte går att njuta av om löneklienten redan har ett konto som de inte använder och inte minns inlogg på och att det inte finns något alternativ för att ladda upp en förfråga som förr till SKV.  Ja, ladda upp en fil är mindre enkelt än att göra en FOS på det nya sättet - men fil-varianten är betydligt lättare än att behöva stå i telefonkö för att få den dubiösa äran att få reda på 5 personnummer - i fall man inte får Fernando - då får man inga.

 

Det är en billig reklam trick, också kallad "nudging" att försöka manipulera oss att hålla med om att den nya FOS-förfrågan är så himla bra när i själva verket, är villkoren för att använda den något drakoniska.  Förutom att vi skall teckna konto för varje klient, finns det ingen möjlighet att lämna en FOS-förfrågan om klienten redan har ett konto hos er - om vi inte vill/kan störa de med att göra oss till administratör av deras visma-konto. 

 

För min del hade jag varit gladare om ni någonstans erkände att detta är ett stort miss, ni ämnar återinföra fil-versionen av FOS-förfrågan tills ni kan lösa den "enklare" varianten på ett bättre sätt.  Snälla, berätta inte för mig hur bra något jag inte kan använda är eftersom då känner jag mig bara aggressiv.

 

Think like Nike: Just Do It.

 

mvh

Josephine

Att FOS har sina fördelar i framtiden är det nog inga tvivel om men just nu känns det tungt. Har dock lyckat få till en lite genväg när kunden har ett gammalt avtal som ställer till det. 

Jag går helt enkelt till vismaspcs.se, försöker logga in med kundens mailadress men uppger att jag glömt bort lösenordet och väljer där alternativet med mail och en länk för direkt inloggning. Ringer kunden och säger att han får ett mail som han skall skicka vidare till mig.  Får då mailet och använder länken för att komma in och lägga upp oss som administratörer. Funkar faktiskt hittills i alla fall.. Men visst är det jäkligt tråkigt....

Lönekärringen
NY MEDLEM

AccountantFromHell

 

Tack för tipset.  Skall försöka.  Har att välja på: 35 minuter i telefonkö hos SKV med risk att Fernando the Terrible svarar och nekar mig anställdas skattetabell eller ringa några kunder och be de att VB:a mejlet?

 

Frågan innan jag busar: hur påverkar det klienten att mejladressen till deras konto hos Vimsa (felskrivet med flit) går till mig?  I de fallen, då klienten inte använder sitt konto - kör!  Men eventuella som typ, använder sig av kontot för Vimsa Admin eller något annat Vimsa-programm?

 

Har inget emot konflikt, men F*n ta den som tvingar mig att ta ton, förstår du vad jag menar?

 

Kunde varit värre - detta kommer verka blah ha blaha när Puten marscherar in i SE.

När det gäller mitt "knep" så byter jag ju inte momsadress utan lägger bara till oss som administratörer... fräsigt liksom och alla mail, om det nu skulle skickas några, går fortfarande till kunden. Det var det som var så lämpligt med länkvarianten.... Dessutom så kan ju den mest dataokunnige iaf oftast vidarebefordra ett mail...puuh...

Lönekärringen
NY MEDLEM

Tack!  Skall försöka - måste bara ta ställning till om jag gitter störa kunderna med att VB:a.  Jag finns för att de INTE skall störas, liksom...

Det är ju bara en fråga om när du gör det... den här vägen är ju enklare än alternativet som Visma har i form av en blankett.... puuuh.... När det väl är fixat så ligger det ju kvar och man kan göra det löpande om man vill... Så funktionen är ju kanon, bara upplägget nu som är åt #%&$£&%¤....

Vill bara meddela att mitt "knep" för att kringå inställningarna för FOS och kundens avtal funkar utmärkt. Hittills har ju alla sin mail i telefonen och  dom skickar då länken till mig (den funkar i 5 minuter), jag går in via den som kunden och lägger till nödvändiga personer som administratörer i på kundens sida. Vi loggar in som oss och godkänner...och sedan funkar allt... Bra där med länk, även om den då "tror" att jag är kunden... finns säkert nåt som är olagligt med det här men det funkar ju ...

Lönekärringen
NY MEDLEM

Tack för infot.  Tyvärr, fungerar inte det för mig. 

 

Några av mina löneklienter har HAFT ett eget Visma, som de har överlåtet till någon (oftast den som körde lönerna) och trots att det är någon annan som använder programmet, är det fortfarande registrerat under min klients org. nummer.  Gissning: Visma ställer omöjliga krav på att föra över till någon annans org nummer - eller så går det inte alls, och för att slippa betala dyra pengar för ett program, folk bara fortsätter betala årsavgiften.  

 

Så, du förstår: när jag tar kontakt med någon som aldrig har hört talas om mig, vet ej vem jag är, eller ÄNNU VÄRRE: vet om att det är jag som nu kör löner åt det bolaget ifrån vilket de fick kicken, hoppar de inte exakt up och ner i glädjerus för att öppna sin Bank-ID och sätta upp mig som administratör på deras konto.  Vilket jag kan med råga förstå.

 

Ännu några har ett annat Visma-program, typ Admin eller något sådant, hoppar in då och då som glad amatör och den som egentligen är administratör, ligger så lång bakåt i bollklubbens historia att ingen vet vem det är längre.  Inlogg ärvs mellan glada amatörer som tar hand om bokföringen DENNA SÄSONGEN och vederbörande har, liksom, helt andra bekymmer än att försöka låta någon utomstående vara administratör för sin Visma.

 

Nej, är spyfärdig på detta - har bett Visma att själv kontakta mina klienter och be dem att ta fram sin Bank-Id för att registrera mig som administratör på deras Visma - 10 poäng för rätt svar: Vill Visma ta sig an uppgiften?  NEJJJJJ - så #%!!?%# OK är det inte.  JAG skall göra bort mig men det tänker inte Visma göra.  

 

Kollar upp Hogia och andra löneprogrammleverantörer.  Man väljer med fötterna, eller hur?  Jag kan inte kontrollera hur Visma behandlar mig eller vad de gör men jag KAN bestämma vad jag tillåter och detta är utanför min tolerans-gräns.

 

Mvh

Josephine

Har funkat fint för mig och även historiskt sett att överta programlicenser m.m. Har alltid fått bra hjälp dom gånger det hänt.

Hade två fall nu som fick olika lösning. Det ena här ett gammalt bolag som då hade avtal med Visma för vääääldigt länge sedan och dom hade då ingen inlogg till Visma online. Där la Visma in mig som admin utan några som helst problem. 

Nästa var lite värre för där finns det en inlogg och mailen går till förra ägaren som då inte längre har den mailen kvar. Men där har jag fått ett mail med länk till blanketten. Väntar bara på att kunden skall ringa tillbaks så får hon släppa in mig med sitt Mobila BankId och jag fyller i.... Funkar säkert fint det också.... 

Så visst är lösningen kring FOS väldigt bristfällig vilket dom jag pratat med hos Visma även håller med om och man kan verkligen fundera varför vi får lägga upp ett nytt avtal för en kund utan att kunden känner till det men inte bli tillagda i existerande avtal. Är enligt mig lika illa juridiskt sett. Men även det håller dom med om och jag tror nog att det kommer att ändras... men just nu så är det lite stökigt...

Lönekärringen
NY MEDLEM

AccountantFromHell:

 

Hör vad du säger och kan erkänna att min moralkompass är kanske mer flexibel än de flesta andras - har stulit fler vägskyltar än vad jag har plats med hemma och vi bor på över 300m2.  Men:

 

Jag finner det något skevt att jag har fått två uppfostrande samtal från Visma för att jag har använt det svenska ordet för Dantes "Inferno" samt ett ord som betyder "att sälja sig till någon" (Tänk på filmen "Pretty Woman") och två dito-mejl samt att de har raderat något av mina inlägg.  SAMTIDIGT håller vi på aktivt på samma forum, har nämnt vad, 2? 3? olika sorters urkundsförfalskning och gudarna (är "gudarna" tillåtet att skriva?) vet vad mer, och INTE ETT ENDA SAMTAL/MEJL från Visma om saken.

 

Ingen kontakt om: oj, har vår idiotiska reparation på något som inte var trasigt till att börja med lämnat er med urkundsförfalsning som utväg?  Inte en, hoppsan!  Dumt tankt!  Det är klart vi återinför fil-varianten tills vi löser detta på ett acceptabelt sätt.  Vi kan skratta åt amerikanerna och de röstade på Trump, av 380 miljoner invånare det bästa de kunde skaka fram var Biden? Men man får ge amerikanerna det: The Customer Is Always Right.  Japp.  Så är det.  Säger en kund att detta är oacceptabelt, detta är en försämring, detta lämnar mig ingen utväg än att teckna avtal mellan mina klienter och visma bakom klientens rygg eller värre: tillskansa mig deras inlogg på skumt sätt, skall visma buga och säga: Jawohl Kära Kund som betalar rent för mycket per år för sin licens - det är klart vi ger dig ett alternativ.

 

Istället skriker visma HOPPA! och förväntar att vi alla svarar: HUR HÖGT?

 

Nej, tänker inte teckna avtal med någon annan för annan än mig själv.  Ber alla mina löneklienter att skaka fram en skattesedel som skall mig tillhanda.  

 

Händerna i luften: alla som störs över att jag har skrivit det svenska ordet för Dantes Inferno.

Nu, händerna i luften alla byråkunder som besväras av att det inte längre finns en fil-lösning för FOS.  Låt oss begränsa det till bara för dem av våra klienter som redan har ett eget avtal.  

 

Vilken fick fler händer i luften?

 

Josephine

Lönekärringen
NY MEDLEM
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER igår )

Bifogar mejlet jag fick från visma som svar på mitt samtal till avtalssupport enligt ifylld blankett som inte gick genom.  Ringde och uppgav klientens Org. nr, sade att jag ber de att kontakta klienten, fixa på något sätt så att Admin Hos Oss + mejl jag har lagt in i programmet fungerar för FOS-förfrågan. 

 

Fick nedan tillbaka.  Jag fattar väldigt lite av det.  Hittar dessutom ingen länk (se punkt 2 som jag har boldat/understrukit/snedskrivit).  Antagligen hittar inte visma heller länken eftersom jag har svarat på mejlet TRE GÅNGER med frågan om var länken är som leder mig till att DE gör det åt mig.  

 

 

Har funderat över att andvända några "otillåtna ord" i detta forumet, eftersom DÅ kontaktar Visma mig - annars inte.  Men kanskse kan någon av er peka mig åt rätt håll i letandet efter länken i punkt 2 nedan.

 

Detta från visma:

Hej,
 
Tack för ett trevligt samtal.
 

För att synkronisera över de nya skatteavdragen från Skatteverket för 2022 behöver du som bekant registrera ett konto för samtliga organisationsnummer. Jag förstod på dig att du har lyckats göra detta för övriga företag förutom 5568119761 & 5562864479 eftersom att konton redan finns för dessa två. De företag du tidigare har registrerat via formuläret vi hänvisar till ger dig möjlighet att skapa administratör i samband med att du registrerar konton för dem vilket du inte haft möjlighet till att göra för de två ovanstående organisationerna. Eftersom att dessa två redan har konton och administratörer har du nu två alternativ:

 

1) Antingen ber du befintlig administratör skapa upp dig.

 

För org-nr: XXXXXXXXXXXX administratör och kan skapa upp dig som administratör.
 
För org-nr:XXXXXXXXXXXXX administratör och kan skapa upp dig som administratör.
 
2) Eller trycker du på länken till formuläret "byte av administratör" så skapar vi det åt dig på båda dessa företag (länken är återanvändningsbar).

 

 
För att byta administratör på ditt konto på vismaspcs.se läs först vanliga frågor och svar som du hittar på https://vismaspcs.se/avtal-och-abonnemang
 
Behöver du ha vår hjälp för att genomföra ändringen fyll i formuläret nedan.
 
För att vi ska kunna hjälpa dig med det måste vi få en underskrift från den som är firmatecknare på ditt företag.
 
1. Säkerställ vem som är firmatecknare på ditt företag
2. Firmatecknaren fyller i och signerar via sitt Bank ID alt skriver ut blankett för manuell underskrift, detta görs här
3. Så snart vi fått firmatecknarens underskrift ändrar vi administratör enligt dina önskemål.
 
Jag har hört mig för men detta är enda möjliga lösningen, vi behöver en signering för att kunna skapa upp dig som administratör. Det är allt som behövs för att du ska kunna få in skatteavdragen för 2022. Se till så att du anger samma e-postadress du har angivit under arkiv-->användare-->användare i programmet.
 
Hoppas du förstår att detta är enda möjligheten och att du får ordning på det.
 
Med vänlig hälsning,
V.E *(Namn redigerat av Community Manager)
Visma Spcs AB

Hejsan. När det gäller språkbruk så har jag väl lärt mig att man generellt sett skall vara lite försiktig när man är online. Både hur man skriver, vad man skriver och t.o.m om man använder versaler eller gemena. Skriver man med versaler så SKRIKER man... vilket ibland kanske är rätt men frågan är ju om man gjort det i ett "vanligt" samtal. Detsamma gäller svordomar.. Har väl ibland lagt in den klassiska svordom "#¤%#%&&&/%% som förekommer i serietidningar och den har oftast tagit för vad den är, ett muttrande.

Nåja, när det gäller mailet och länken så funkar det iaf för mig att använda länken under nummer 2, d.v.s det understrukna här. Då kommer jag till sidan "Ny administratör för konto" där kunden då, förhoppningsvis, kan släppa in mig och låta mig göra det jag ska. Jag vet tyvärr inte än om det funkar hela vägen då jag inte fick tag i kunden igår.... hon måste ju jobba också stackarn...;-)...

Om det inte funkar för dig så kan du kolla så att du verkligen hämtat hem mailet och i vissa fall så kan det funka om man håller ner Ctrl-tangenten för att länkfunktionen skall gå igång. Ditt säkerhetsprogram kan nämligen stoppa sådana länkar i bland.... Lycka till.

En spännande konsekvens uppstod i mitt fall. Man måste då även ha kundnumret som företag då någon gång hade för att kunna göra denna ändring med BankId... vilket man då såklart inte har...  Av någon anledning räcker det inte med organisationsnumret. Vi får se om jag får svar lite snabbt på mitt mail iaf... hoppas på tur... Hoppas även att kundens BankId då funkar mot företaget. Krävs ju isf att övriga uppgifter är uppdaterade....

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej,

Vi på Visma har full förståelse och är ledsna för denna problematik och det merarbete som den nya FOS-hanteringen har orsakat er byråer eller er med fler än ett företag i Visma Lön 300/600.

Vår utvecklingsavdelning lägger idag fullt fokus på detta och en ny förbättrad hantering är på gång.

 

Vi vill vara tydliga med vad vi rekommenderar och vad som gäller för att använda den nya funktionen med  FOS i Visma Lön.

 

För kunder som redan har sitt organisationsnummer hos oss behöver du som lönekonsult lägga upp din egna mejladress på samma företag. Vi på Visma Spcs lämnar aldrig ut mejladresser och rekommenderar heller inte att du ber om inloggningsuppgifter.

 

Du kan registrera konto på sidan https://vismaspcs.se/registrera-konto-for-internettjanster eller genom att kontakta supporten på 0470-706250 så hjälper de dig.

 

Vill du inte göra enligt denna instruktion så rekommenderar vi istället att du hanterar det manuellt tills vidare och avvaktar den nya versionen som är planerad inom kort.

 

 

Som vi har skrivit tidigare i tråden hämtas FOS-uppgiften gratis och ingen faktura skickas till dina kunder. På samma sätt kan APIet användas för att skicka in arbetsgivardeklarationen och kan förhoppningsvis i framtiden även användas till fler smarta funktioner.

/Cecilia

Lönekärringen
NY MEDLEM

Hallå AccountantFromHell

 

haha!  Ja, är fullt medveten om skrivregler vad gäller att skriva i forum. När jag använder versaler vill jag förtydliga eller skrika/höja rösten. 

 

Att svära är ju en smaksak - själv är jag inte rädd för ord.  Hellre att någon använder en svordom än ger mig på käften eller slår ut en fönsterruta.  Är det inte det svordomar är? Ett uttryck för ilska som säger att jag är såpass civiliserad att jag använder ord istället för näven?  De som säger att svordomar visar brist på vokabulär är dumma i huv'et som man säger här i Skåne eller så går de på Benzo och aldrig har varit arg.  Alternativet är att de är för tröga att fatta när det är dags att känna ilska.  Ett annat ord för dem är: dörrmattor.

 

Det var nog Helmut Schmidt, som sade: en demokrati i den man inte diskuterar är ingen demokratie.  Strunt samma - poängen är inte att diskutera forumetikett, jag är utbildad journalist men har lämnat yrket eftersom jag har tappat all respekt för yrkeskåren - det betyder inte att jag har glömt hur man skriver.  Min poäng var:

 

Att vi diskuterar flera olika sorters urkundsförfalskning här i forumet men inte ett enda samtal, inlägg eller mejl från visma (med flit inte med versal) - ganska interessant med tanke på att jag fick två mejl, två samtal OCH minst ett inlägg raderat pga att jag använde det svenska ordet för Dantes Inferno.  Allvarligt talat: är H*lvetet så starkt att man reagerar med uppfostrings- mejl, samtal och inläggsradering men URKUNDSFÖRFALSKNINGS-förslag går okommenterade?  För att vara tydlig: är inte detta bevis på att visman inte vill ha kritik, att de inte uppskattar  sådana som jag som uppviglar och visar resten att det är OK att kritisera och ställa krav?  Ger vi varandra tips om hur man kan komma runt deras idiotiska system med mer eller mindre rumsrena knep - ingen inblandning från visman, men en "svordom" (som inte är en av de starkare könsbegreppen, utan det stället man brinner i efter döden) orsakar två samtal, två mejl och ett raderat inlägg - det är min poäng, inte hur saker upplevs i ett forum.  Seriously, om man är så känslig att man tappar sömn efter att ha sett "h*lvete" utsrkivet - flytta till USA och in i en av deras safe-rooms där man skyddas från allt ont i världen.  Förutom förstås Trump - honom fick vi liksom på köpet.

 

Vidare tycker jag att mina krav inte är så förmätna: möjlighet till att ladda upp fil tills de löser problemet med avtal mellan mina lönekunder och Visma.

 

Mvh

Josephine

Lönekärringen
NY MEDLEM

Fick kontakt - verkar som man bara behöver HOTA med att svära i skrift på forumet och VIPS!  Mejl dimpar ner i brevlådan med "hjälp".

 

Mensa-kandidaten vill att jag skall ändra administratör på mitt konto hos visma för att kunna göra en FOS-förfrågan för 3 av mina lönekunder som redan har ett eget konto med visma.

 

Lyteskomik?  Kan vara - jävlas de med mig?  Kan vara.

 

En sak är säker: hur det skulle hjälpa MIG att ändra administratör i mitt konto på visma är det fortfarande ingen som kan förklara.  

 

dömer detta som ett stängt kapitel.  Inte av någon annan anledning än att jag tål inte mer.  struntar i det nu.  har ingen mer vitriol att spy.

Ja du.. ibland är det inte så lätt här i kontakter med företag och/eller personer. 

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att det inte är en så bra approach att kalla någon för mensa-kandidat, men det är ju min syn. Lösningen låter dock väldigt märklig då det funkat fint för mig att göra som jag gjort. Och idag så fick vi till det även men den som jag fick går omvägen via blankett... men ett kundnummer senare och ett mobilt bankid så var det löst. 

 

Tror inte att dom jävlas med dig heller utan försöker hitta lösningar som passar dig. Du har ju tidigare skrivit att det inte funkar med att kontakta kunderna... men vad vet väl jag. 

 

Hoppas det går bra för dig med det här och önskar dig lycka till!!