Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-04-14 14:28 )
  • 6 Svar
  • 1 gilla
  • 3987 Visningar

Om du använder funktionen för löneväxling eller sänker den anställdes lön i Visma Lön 300/600 kommer semesterskuldlistan beräkna på det lägre beloppet.
Om du ändå vill se den totala semesterskulden just nu kan du justera uppgifterna manuellt för de flesta semestervillkor. Kontrollera vad ditt avtal säger. Kanske ska semesterskulden baseras på den lägre lönen.

Anställda med villkor 10 och 50 - timavlönade

Semesterskuldlistan kikar på den semestergrundande lönen när värdet beräknas. Har du ändrat timlönen har den anställdes semestergrundande lön minskats under perioden med korttidsarbete. Beroende på vilket avtal företaget följer kan den semestergrundande lönen behöva justeras, du behöver veta om semesterskulden ska beräknas på faktiskt utbetald lön eller ordinarie lön.
Om semesterdaglönen ska beräknas på ordinarie lön kan du uppdatera den anställdes semestergrundande lön. Det gör du med löneart 9430 direkt på lönespecifikationen och anger mellanskillnaden upp till den ordinarie timlönen.
Det påverkar inte lönen som betalas ut utan endast underlaget för nästa års semeserårsavslut och semesterskuldlistan.

Anställda med villkor 20/21 - utan rörlig semesterlön

För anställda med semestervillkor 20/21 beräknas semesterlön och ersättning på aktuell månadslön. Om företaget använder funktionen för löneväxling så beräknas semesterlön och ersättning på Månadslön efter löneväxling och därför visar semesterskuldlistan en lägre semesterskuld. Beloppet uppdateras automatiskt när du lägger in ordinarie lön när korttidsarbetet är slut.
Vill du redan nu ta reda på semesterskulden kan du ta Semesterskulden/0,925 (om ni har sänkt lönen med 7,5%).

Anställda med villkor 20/21 - med rörlig semesterlön.

För anställda med semestervillkor 20/21 beräknas semesterlön och ersättning på aktuell månadslön. Rörlig semesterlön beräknas på intjänad semestergrundande rörlig lön.
Om företaget använder funktionen för löneväxling så beräknas semesterlön och ersättning på Månadslön efter löneväxling och därför visar semesterskuldlistan en lägre semesterskuld. Beloppet för semesterlön och semesterersättning uppdateras automatiskt när du lägger in ordinarie lön när korttidsarbetet är slut.
Om den rörliga semesterlönen ska beräknas på ett högre belopp som inte betalas ut under korttidsarbetet kan du använda löneart 9431 för att justera semestergrundande rörlig lön. Kontrollera med ditt avtal om detta är något som ska göras.
För att redan nu ta reda på semesterskulden är det enklast att ta ut semesterskuldlistan för semestervillkoret till Excel. Då kan du summera kolumn E (semesterlön) och dividera beloppet med 0,925 (om ni har sänkt lönen med 7,5%). Den rörliga delen justeras automatiskt i och med löneart 9431 enligt ovan.

Anställda med villkor 40 - månadsavlönade

För anställda med månadslön och semestervillkor 40 beräknas semesterlön och ersättning på aktuell månadslön. Rörlig semesterlön beräknas på intjänad semestergrundande rörlig lön.
Om företaget använder funktionen för löneväxling så beräknas semesterlön och ersättning på Månadslön efter löneväxling och därför visar semesterskuldlistan en lägre semesterskuld. Beloppet för semesterlön och semesterersättning uppdateras automatiskt när du lägger in ordinarie lön när korttidsarbetet är slut.
Om den rörliga semesterlönen ska beräknas på ett högre belopp som inte betalas ut under korttidsarbetet kan du använda löneart 9431 för att justera semestergrundande rörlig lön. Kontrollera med ditt avtal om detta är något som ska göras.
För att redan nu ta reda på semesterskulden kan du ta (semesterlönen enligt semesterskuldlistan*antalet semesterdagar)/0,925 (om ni har sänkt lönen med 7,5%).
Den rörliga delen justeras automatiskt iom löneart 9431 enligt ovan.
Obs! Om du räknar om semesterskuldlistan enligt formeln tas ingen hänsyn till lägsta semesterdaglön.

Anställda med villkor 40 - Timavlönade

Semesterskuldlistan kikar på den semestergrundande lönen när värdet beräknas. Har du använt funktionen för löneväxling eller ändrat timlönen har den anställdes semestergrundande lön minskats under perioden med korttidsarbete. Beroende på vilket avtal företaget följer kan den semestergrundande lönen behöva justeras.
Om semesterdaglönen ska beräknas på ordinarie lön kan du uppdatera den anställdes semestergrundande lön. Det gör du med löneart 9430 direkt på lönespecifikationen och anger mellanskillnaden upp till den ordinarie timlönen/månadslönen.
Det påverkar inte lönen som betalas ut utan endast underlaget för nästa års semeserårsavslut och semesterskuldlistan.
Obs! Om du räknar om semesterskuldlistan enligt formeln tas ingen hänsyn till lägsta semesterdaglön.

Lästips: Beräkna semesterersättning vid korttidsarbete med löneväxling »

Medverkande
Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Jag har en fråga om semesterskulden efter permitteringen är slut och på vilket sätt den korrigeras till rätt skuld. 

I ert hjälpavsnitt står det "Beloppet uppdateras automatiskt när du tar bort löneväxlingen när korttidsarbetet är slut."

Det är ju "lön efter löneväxling" som påverkar semesterskulden.

Jag undrar därför om vi bör ta bort raden som vi använt under korttidsarbetet (med den något lägre lönen) 

Eller bör vi lägga till en ny rad med ursprungslönen som personen hade innan permitteringen?

Jag har bifogat en bild för att förklara vad jag menar. 

På bilden så har vi 2020-03-23 lagt in den tillfälliga, lägre lönen under permittering, då permitteringen påbörjades.  Permitteringen avslutades sedan den 17 maj och vi har därför lagt in en ytterligare rad med den vanliga månadslönen från 2020-05-18. 

Är detta korrekt? Eller borde vi bara ha raderat "permitteringsraden" (2020-03-23 - 37 600kr efter löneväxling) 

löneväxling permittering.JPG

Tacksam för svar!
Mvh, Josefin

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Fd medlem!

Semesterskuldlistan tittar på aktuell månadslön så det blir helt rätt så som du har gjort. Ska se om vi kan formulera om, för jag förstår att "ta bort löneväxlingen" förvirrar. 😊

/Anna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Anna Svensson!

Tack för svar 🙂 

Vi har en anställd som är permitterad och nu ska sluta. Vi testade att göra en slutlön efter att ha registrerat lön efter löneväxling på ovan sätt, och testade sen igen att göra en slutlön efter att vi istället tagit bort raden för "lön efter löneväxling" som vi använde under permitteringen. Då vi gjorde detta blev slutlönen något högre.

Vi vill inte att permitteringen ska påverka semesterskulden på något sätt, så undrar därför om vi verkligen ska låta raden vara kvar, och sen lägga till en ny? Istället för att ta bort raden, och med andra ord helt ta bort historiken av lönen under permitteringen?

Tack! 

Josefin 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Det låter konstigt! Om den anställde är månadsavlönad så ska det bli korrekt ändå. Förmodligen har det att göra med vilka datum som ligger på den anställde. Jag skulle rekommendera att du kontaktar mina kollegor så hjälper de dig att reda ut siffrorna: https://vismaspcs.se/kontakta-oss

/Anna

Weronica
UTFORSKARE

Hej, 

Ska nu göra klart lönerna (innan jag går på semester) som ska utbetalas den 24 juli. Det är ju månadslön för juli men semestern för alla i juli kommer ju att regleras först på lönen i augusti. Korttidspermitteringavdraget på lönen den 24 juli är ju för juli, ska jag ta bort det på de som har semester hela månaden även om semester regleras i lönen i augusti? Eller ska jag ta bort det i augusti? Man ska ju ej ha avdrag när man har semester?

Hoppas någon förstår vad jag menar. 😃

My Janhall
ANSTÄLLD
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-07-06 13:26 )

Hej @Weronica

Jag ser egentligen inget fel i att ta bort korttidspermitteringsavdraget redan nu i Juli på dem som har semester hela månaden rent tekniskt. Precis som du säger så kommer detta ändå att behöva regleras då semestern inte ska räknas in som underlag för permittering. Du kan också fortsätta precis som vanligt och lägga in avdraget, sedan reglerar du detta vid avstämning till tillväxtverket eller på lönen i augusti. 

Jag vill däremot vara försiktig med att säga exakt hur du ska göra, tänker att detta kan vara bra att kontrollera i ert kollektivavtal först också. 

/My