Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
  • 3 Svar
  • 3 gilla
  • 255 Visningar

I Visma Lön 300/600 finns som standard ackumulatorer som samlar värden från dina lönespecifikationer. Jag tänkte tipsa om Egna ackumulatorer som du kan använda för vissa rapporter men också för att underlätta ditt arbete genom att varna vid visst belopp eller kvantitet.

Alla ackumulatorer hittar du under Lönearbete - Ackumulatorer och genom att klicka dig in på en ackumulator får du en beskrivning när ackumulatorn används.

Skapa egen ackumulator

Genom att klicka på Ny kan du lägga upp egna ackumulatorer. Du fyller i namn, benämning, om ackumulatorn ska räkna på Belopp eller Kvantitet, om den ska nollställas och om den ska varna om värdet överstiger eller understiger ett visst värde.

Ackumulatorn plockar du därefter upp på lönearten som ska påverka ackumulatorn.

Exempel: Friskvård upp till ett visst belopp

En del företag ersätter friskvård i belopp löpande under året och om du vill ha koll på när du överstiger ett visst belopp (i mitt exempel 5000kr) kan du göra inställning för det. 

Gör såhär:
  1. Skapa en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer.
  2. Klicka på Ny och fyll i Ackumulator och Benämning - exempelvis Friskvårdsersättning.
  3. I Ackumulatortyp väljer du Belopp.
  4. Markera Nollställning sker Vid årsskifte om beloppet räknas per år. 
  5. Vid Gränsvärde fyller du i Överstiger 5000
  6. Spara.
    friskvård.JPG

Därefter ska vi koppla ackumulatorn till lönearten för friskvård.  Hur du skapar den kan du läsa i Egna lönearter »

7. Gå till Lönearbete - Lönearter. Klicka in på lönearterna 12271 (har du fler lönearter som används gör du samma inställning på dem).
  8. På fliken 3Egna inställningar plockar du upp ackumulatorn i fältet Egen statistik.

löneart.JPG

När du registrerar friskvårdsersättning på en anställd kommer den här ackumulatorn räknas upp och när du överstiger 5000 och ska klarmarkera lönebeskedet får du varning om att du överskridit gränsen. 

varning.JPG

Du kan läsa mer om ackumulatorer här »

Vill du kika på värdena på dina ackumulatorer rekommenderar jag ackumulatorlistan som du hittar under  Utskrifter och Spårning - Utskrifter eller spårningen som du kan göra under Utskrifter och Spårning - Spårning.

spåning.JPG

Har du använt egna ackumulatorer eller har förslag på andra användningsområden blir jag jätteglad om du delar med dig av dem!

Medverkande
Kommentarer
UTFORSKARE

Tusen tack för tipset 😊👍

Gissar att sådant man redan registrerat i januarilönen inte kommer med i ackumulatorn, men det blir suveränt framåt i tiden.

CONTENT PRODUCER

@CarinaEsp Ja, lite synd att jag inte kom på att tipsa om detta innan årsskiftet! 🙂 

Men du kan lösa det genom att bara öka ackumulatorn. 

På en lönespecifikation kan du först lägga in lönearten för Friskvård - exempel 12271 och lägga in beloppet som är utbetalt hittills i år. Sen lägger du in löneart 1227 och samma belopp med minustecken. 

Då kommer endast ackumulatorn påverkas men inte några belopp. 

För att göra lönespecifikationen snygg sen så tar du bort markeringen i Skriv ut längst ut till höger på löneartsraden, så syns det inte för de anställda.

UTFORSKARE

Super 🙂 

Tack för tips @Anna Svensson