Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-02-01 08:33 )
  • 24 Svar
  • 0 gilla
  • 6431 Visningar

Informationen riktar sig till dig som använder en egen domän i Visma Website/Webshop.

För att framtidssäkra driften av Visma Website/Webshop har vi flyttat tjänsten till andra servrar. Det innebär att tjänsten har fått en ny adress och att du som använder en egen domän behöver göra ändringar för att dina besökare ska hamna rätt när de besöker din sida.

Flytten gjordes 31 januari 2021. Har dina kunder problem med att nå din sida är det på grund av att ändringen inte är gjord.

Det här behöver du göra:

Du behöver uppdatera DNS-inställningarna för din domän så att den pekar på den nya adressen. Ändringen gör du enkelt själv men du kan även ta hjälp av den partner som hjälpt dig skapa domänen.

  1. Gå till DNS-inställningar hos din domänleverantör
  2. Ändra CNAME-värde till web.yourvismawebsite.com eller IP-adress (om du använder dig av en A-pekare) till 13.74.150.237

OBS! Det kan ta upp till 24 timmar innan meddelandet ang migreringen försvinner i verktyget för din Visma Website/Webshop. Ser du meddelandet därefter betyder det att flytten inte har blivit genomförd. Se då över så att du har fyllt i de nya värdena korrekt.

Medverkande
Kommentarer
Jenny_20
NY MEDLEM

Gäller denna ompekning även för oss som inte har Webshop utan bara har Website?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Jenny_20

Ja det gäller alla med en egen domän! Ber så mycket om ursäkt för miss i kommunikationen, den ska tydliggöras. 

Nisse H
NY MEDLEM

Nu igen, hur länge kommer det att dröja till nästa gång det är dags igen

Luniuf
NY MEDLEM

Hur vet jag att ändringen funkar? har ändrat men hur ska jag veta om jag har gjort rätt.

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

@Nisse H  Jag ber om ursäkt för att detta kanske varit lite otydligt men det är samma flytt som varit sen vi först gick ut med det i September. Flytten har dragit ut på tiden då vi fortfarande har många användare som vi kan se inte gjort migreringen. Så har du gjort detta en gång sen vi först gick ut med infon i höstas så behöver du ej göra den igen. 

 

@Luniuf Du kan enkelt se om migreringen är gjord om meddelandet inne i verktyget för att skapa din webshop/website har försvunnit. Ser du inte meddelande där längre så har flytten genomförts korrekt. 

Nisse H
NY MEDLEM

Har ju gjort det sen innan men har fortfarande meddelandet kvar, då kan det ju inte vara samma som innan.

 

Roger M
UTFORSKARE

Hej,jag har också gjort det men meddelandet finns kvar.

askoglund
NY MEDLEM
(uppdaterad av askoglund ‎2021-01-29 12:13 )

@Marielle Westberg  

Vi har utfört dessa förändringar hos Loopia för båda våra Visma-webshopar i mitten av november 2020.
Loopias tekniska support dubbelkollade då inställningarna och allt var korrekt.
Vi har fortsatt fått mejl från er men lite naivt tänkt att ni inte har haft koll på vem som utfört ändringen och inte.
I dagens mejl som hänvisar hit står det plötsligt att om man ser meddelandet i webshopen så har ändringen INTE fungerat.
Kontaktade igen Loopias tekniska support för att dubbelkolla båda webshoparnas DNS-inställningarna = ALLT är korrekt.
De kan inte se något fel. Det finns inget mer att ändra, vi (och de) har följt alla era instruktioner. 
Så varför ser vi fortfarande meddelandet i båda webshoparna?

Edit: Har kontaktat er support nu och de har startat ett ärende. 

Frisor2015
NY MEDLEM

Samma här, jag Gjorde ändringarna när jag fick första meddelandet i sept men har fortfarande en röd rand varje gång jag loggar in! Den är lika störig som rutan som dyker upp när man loggar in fast man kryssat bort att den inte skall komma upp varje gång man loggar in!

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Information till dig som fortfarande ser meddelandet i din användargränssnitt men vet med er att ändringen ska vara gjord. 

 

När man gör en DNS-ändring hos domänleverantören kan det ta upp till tre timmar innan ändringen går igenom. 

 

Sedan efter det så gör vi här på Visma en check tre gånger om dagen för att se kolla vilka kunder som har genomfört ändringen och i samband med det försvinner felmeddelandet. 

 

Alltså kan det ta lite tid innan meddelande försvinner inne i ert program men 24-timmer efter ändringen kan ni räkna med att meddelandet har försvunnit. 

 

Har meddelande efter 24-timmar inte försvunnit så är det något i ändringen som inte ändrats korrekt och ni behöver kontakta er domän leverantör. 

 

/Hilda 

 

 

 

 

askoglund
NY MEDLEM
(uppdaterad av askoglund ‎2021-01-29 14:13 )

@Hilda Kidell 

Som jag förklarade när jag idag på morgonen kontaktade er chatt-support så:

  • Genomfördes våra ändringar enligt era instruktioner på båda domänerna redan i mitten av november 2020 (vecka 47, förra året!)
  • Ändringarna granskades redan då av Loopias tekniska support som verifierade att DNS-ändringarna var korrekta och enligt era instruktioner
  • Loopias tekniska support har idag, IGEN, kontrollerat DNS-inställningarna för båda domänerna och återigen verifierat att inställningarna är korrekta och enligt era instruktioner
  • Loopias tekniska support pekar nu på er (!) och menar att det måste vara ni som missat något. Det kan möjligtvis bekräftas av att det verkar vara flera kunder som har samma problem som vi. 
  • Meddelandet om att vi behöver genomföra DNS-justering kvarstår för båda domänerna när vi loggar in på vismaonline

Vänligen återkom med information om hur vi går vidare. 


Edit: Och som av en händelse försvann just det röda meddelandet för en av webshoparna. Så märkligt att det sker just idag efter att DNS:en ändrades för två månader sedan. Den andra webshopen, den viktigare av de två tyvärr, har dock meddelandet kvar. 

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

@askoglund 

Jag såg att ni hade ett ärende hos oss också, så jag har svarat dig på alla funderingar i ditt ärende via mejl. 

 

Men troligtvis gjorde Loopia en ändring nu senast ni kontaktade dem som har gjort att vid en de checkarna vi gjorde idag så såg vi att ändringen var korrekt för en av era domäner och släckte därför ner meddelandet. 

 

Men det jag kan säga är att det finns inga generella fel hos oss som gör att meddelandet ej försvinner för vissa kunder. 

 

 

Ha en fin dag. 

 

 

Nisse H
NY MEDLEM

Då är det ju himla konstigt att vi gjorde ändringarna i september/oktober och då försvann den röda rutan men poppade upp nu igen.

Jag fattar fortfarande inget av detta.

 

Albecom
NY MEDLEM

Vi har precis samma fel.

Ändrat pekaren och den röda texten är kvar på en hemsida.

Har 2st hemsidor där vi ändrade pekaren på båda i november.

På den ena försvann den röda texten omgående www.gotrading.se ,

men på den andra hemsidan www.albecom.se är den röda texten kvar att det inte är ändrat.

Har samtalat med dom som ändrat pekaren 3 gånger och det är rätt enligt dom.

Varför är den röda texten fortfarande kvar ?

Nisse H
NY MEDLEM

Som vi, var i kontakt med svenska domäner där vi har våra domäner och de tycker det är märkligt att det ligger kvar då vi har ställt in det så som det skall vara, de gjorde en koll på detta extra.

 

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Det jag kan se genom att gå in på de domäner ni nämner @Albecom är att dem fungerar vilket dem ej hade gjort om det vore så att inställningarna på dessa inte var genomförda korrekt.

Detta tyder på att ni inne i administrationsverktyget för er Webshop under Website - Domän har flera domäner och att någon/några av dessa inte har fått rätt inställningar. Det kan vara en domän som inte används eller en SUB-domän. Men meddelande i administrationsverktyget kommer ligga kvar om så är fallet. Så antingen behöver ni se till att alla domäner som ligger i den listan i programmet har rätt inställningar eller får ni ta bort dem ur den listan om dem ej används. 

 

@Nisse H Fungerar er domän när ni går in på den, skulle det då kunna vara samma fall som ovan? 

 

Jan Wester
NY MEDLEM

Ok, vår webshop (www.slattergubben.se) låg nere i 1,5 dygn här också vilket är ett ganska omfattande intäktsbortfall helt i onödan mitt under högsäsongen. 

 

Vi gjorde ändringarna på rätt sätt (trodde vi) i höstas. Den röda markeringen stod kvar oförändrad varje gång man gick in i miljön. Vi tänkte att vi gjort vårt jobb. Nu med hjälp av domänföretaget så är ändringarna gjorda på rätt sätt och hemsidan uppe igen. 

 

Lite eftertanke då för er till nästa gång något liknande händer. Den röda texten borde haft en tilläggsformulering:  
"Ser du detta röda meddelande fortfarande fast du gjort ändringarna - då är något fel - kontakta din support. När allt är rätt gjort försvinner den röda dialogrutan. "

Roger M
UTFORSKARE

Hej,nu funkar mitt www.jadestugan.se

 

Tidigare hade dom på Binero ändrat C-name och meddelandet låg kvar.

Nu ändrade dom även IP adress och då funkade det.

 

johanna_dw
NY MEDLEM

Hej

Jag ändrade mina uppgifter i december och hade kvar det röda meddelandet flera dagar. Kontakta min leverantör som kolla upp saken och sa att allt är ok. Jag kontaktade er support vid två tillfällen och förklarade att meddelandet ligger kvar. På Vismas support sa de vid båda tillfällen att det var helt ok och att meddelandet var generellt. Nu fungerar inte min butik, ekonomiskt avbrott och en massa merjobb. Tänk om er support hade berättat att jag skulle fortsätta felsöka och inte litet på vad er egen support sa! 

 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Johanna
Jag förstår problematiken och beklagar verkligen! Vi tar självklart med oss kritiken framåt. 

Sundqvist Klas
NY MEDLEM

 Hej, har försökt peka om min A visare mot 13.74.150.237

men det funkar inte? Vad gör jag för fel.

www.bioverket.com

 

Med vänliga hälsningar / Klas

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej! @Sundqvist Klas 

 

Har du kontaktar din domänleverantör och kollat vad dem säger? Kan det vara så att ni använder både CNAME och A-pekare och behöver uppdatera båda? 

 

Ha en fin dag! 

Sundqvist Klas
NY MEDLEM

Galet det här! vilken adress är det jag jag ska ha? web.yourvismawebsite.com eller 13.74.150.237.

Prövat bägge en och en och tillsammans!

// Klas

 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Sundqvist Klas

Vad tråkigt att det strular för dig! Har du möjlighet att kontakta din domänleverantör för hjälp? 

/Marielle