Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:51 )
  • 3 Svar
  • 8 gilla
  • 6280 Visningar

Är du osäker på hur en viss händelse ska bokföras? Skriv in ett förklarande ord för det du ska bokföra direkt i gränssnittet, så rekommenderar Visma eEkonomi dig ett konto som passar.

Har du t.ex köpt in papper till företaget och söker på just Papper föreslår programmet två olika konton. Konto 5400 - ett gruppkonto för samtliga förbrukningsinventarier- och material som inte behöver delas upp eller om du inte lagt upp något specifikt konto. Det andra förslaget är konto 6100 - ett gruppkonto som används för kontorsmaterial eller trycksaker som inte är reklam och som inte behöver särredovisas. För att avgöra vilket konto som stämmer mot det du vill bokföra håller du muspekaren över kontot för att få en beskrivning. Här får du även information om vilka konton du kan särredovisa på. 

 

Kontosök går att använda under Kassa- och bankhändelser, på leverantörsfakturor och manuella verifikationer i Visma eEkonomi Bokföring, Smart och Pro.

 

1 ange konto och sök.png2 sök på papper.png

 

Innehållet i detta tips är verifierat av Visma Spcs 221207

Kommentarer
AnnnaP
UTFORSKARE

Jättebra!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Bilden på skärmen är suddig, jag har svårt att hänga med / Owe

Fd medlem
Inte tillämpbar
( ‎2021-07-30 09:51 )

Hej @Fd medlem ! 

 

Här kommer två bilder där vi har zoomat in lite mer, hoppas det ska hjälpa dig! Genom att klicka på bilderna så kan du se dom i ett större format samt zooma in ytterligare 🙂 

 

 

1)  I fältet Konto kan du söka på kontonummer eller använda sökord som exempelvis "papper".

 

 

Konto.jpg

 

 

2) För att avgöra vilket konto som stämmer mot det du vill bokföra håller du muspekaren över kontot för att få en beskrivning. Om du till exempel använder sökordet "papper" så föreslås konto 5400 och 6100. Här håller jag med muspekaren över konto 6100, och då ser jag en beskrivning av det:

 

Kontosök21.jpg

 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 

Mvh Amanda