Med en aktiv bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missa att registrera en händelse. Läs mer om bankkoppling i Visma eEkonomi »
En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har. På bilden nedan kan du se vilka möjligheter som finns för respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner till Så fungerar det. Om du inte har någon utav bankerna nedan kan du istället Importera eller klistra in ditt kontoutdrag.
För att kunna aktivera en bankkoppling behöver du ha ett kontonummer och ett IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Du kan kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer (IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag). Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling. Aktiveringen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.
Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och bankhändelser börjar trilla in i Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när bankkopplingen aktiveras. Så snart som bankkopplingen är aktiv och bankhändelser automatiskt förs över går det bra att manuellt registrera de eventuella händelser som skett under tiden då kopplingen höll på att aktiveras.
Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera en bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du aktiverar en bankkoppling med SEB får du välja mellan två olika avtal - att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator kan du signera och godkänna betalningen direkt i Visma eEkonomi.
När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Godkänn betalningar på Internetbanken
När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Med en aktiv bankkoppling till Nordea kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator signerar och godkänner du betalningen direkt i Visma eEkonomi.
När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha tillgång till appen Google Authenticator samt ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du välja att skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera i appen. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Blir det fel kan du enkelt avbryta en signerad betalning genom att gå till leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor, välj Åtgärder och Avbryt betalning.
Aktivera banksamarbete med Nordea
(För att aktivera en bankkoppling behöver du ha signerat avtalet Corporate Access Lite hos Nordea, samt ha ett avtalsnummer (CCM) till hands. Vi rekommenderar att du kontaktar Nordea om du behöver hjälp med detta, innan du går igenom aktiveringsguiden i Visma eEkonomi.)
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton, markera kontot du vill koppla samman i en bankkoppling och klicka på Aktivera bankkoppling. Du får då upp en aktiveringsguide. Följ stegen och signera slutligen avtalet med hjälp av tvåstegsverifiering.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningen godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18
Hej
Tack för bra info. Jag har precis aktiverat koppling till mitt bolags konto i SEB. Hur är tänket när det gäller verifikationer som man skall skriva ut och ha i pappersmappen när man använder en aktiv bankkoppling? En del av poängen med denna koppling är ju att man inte skall behöva logga in på Internetbanken. Var i Visma eEkonomi kan jag hämta fram lämpliga verifikationer att skriva ut?
Mvh
Frank Mortensen
Managon AB
Hej
Jag har en kund som har Swedbank som bank och försöker att få till detta med bankoppling mellan Visma e-Ekonomi och banken
och har lyckats med att få ner transaktionerna från banken till Visma men inte lyckats få till att skicka över betalningar från Visma till banken
även om jag använder LB fil nu har vi varit i kontakt med Swedbank och då fick vi till svar se nedan är det någon som vilken information dom behöver eller någon på Visma kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand
|
Hej FrankM!
Här tror jag du kommer hitta all den informationen du behöver: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut
/Nellie
Hej UET AB!
När det gäller bankkoppling mellan Swedbank & Visma eEkonomi så är det ännu inte med Autopay.
Ta kontakt med ert bankkontor och be om att få aktivera bankkoppling mot Visma eEkonomi och inte mot Autopay, så kommer det ordna sig.
Ha en fin dag!
/Nellie
Tack för svaret, Nellie! Jag har faktiskt redan snubblat över den artikeln, ett tag efter att jag postade min fråga, och baserat på den har jag tänkt om och moderniserat mig så att jag följer de krav som gäller. Alltså inga *onödiga* utskrifter 🙂
Har precis bytt till Danske Bank från Nordea
Verkar funka bra överlag, men man måste tänka på att varje filöverföring kostar typ 10 kr så välj inställning i eEkonomi att välja själv när leverantörsbetalningar skall skickas till banken. Du måste ändå logga in för att godkänna dem för betalning på banken efteråt.
Transaktionerna laddas ner varje dag det varit en transaktion så de går inte att påverka.
Hej
Jag använder Google Auth för att autentisera mig när jag loggar in. Jag har bankkoppling med SEB för flera av mina bolag. Den där 30-dagars regeln att den ska komma ihåg mig funkar inte alls utan jag måste göra det varje dag, ibland flera gånger om dagen. Kan det bero på att jag loggar ut och loggar in i ett annat bolag med ny Google Auth? Jag har alltså olika inloggningskonton för varje bolag. Mvh Nils
Hej Nils__4
Precis som du beskriver att du loggar in med en annan användare på samma enhet så kommer du att på nytt behöva ange din tvåstegsverifiering. Användaren/inloggningen blir kopplad till den enhet och webbläsare du använder.
@Fd medlem Det stämmer bra det!
Du kan bestämma vilken inloggning du vill använda dig av, och på de konton som inte redan har den e-postadressen som användare så lägger du till den. Gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster. Där klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer Användare och sedan Skapa användare.
När du skapat upp din nya användare så behöver du ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren för att sedan kunna lägga tillgång av Visma eEkonomi på den nya användaren.
För att ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren så klickar du på den användaren i listläget, bockar ur Visma eEkonomi och sparar nere till höger.
Sedan gör du likadant men bockar i på den nya användaren som ska ha tillgång till Visma eEkonomi och klickar på Spara.
Hejsan LW -60!
Oftast när man möts av verifiering återigen, även om man valt att den ska komma ihåg enheten i 30 dagar, så beror det på att man har loggat in med en annan användare i samma webbläsare. Då anses inte verifieringen som man gjorde tidigare som säker längre då det har skett en annan. Så ett tips till dig om du använder dig av två olika användare är att också ha en egen webbläsare var för dessa. Då kommer det att fungera bättre för dig med valet om att enheten ska sparas i 30 dagar när du verifierar dig med Google Authenticator.
Hoppas att detta är till hjälp för dig!
@Fd medlem
Jag förstod inte helt ditt svar " loggat in med en annan användare i samma webbläsare."
Annan användare i Visma eller generellt?
Är det så att man inte kan byta enhet heller, jag har ju både stationär dator och bärbar dator jag växlar mellan vid behov.
Hej FrFo11!
Med det menar jag en annan användare in till vår plattform på Visma. När det gäller om man blir knuten till en enhet eller inte, så kan man absolut logga in på en annan enhet under de här 30 dagarna som vi pratar om vid 2stegsverifieringen.
Hejsan, @Fd medlem !
Nej, det är så att jag har idag enbart ett företag att logga på och jag är ensam på denna dator. Jag använder en och samma webbläsare för eEkonomi varje dag och med automatik blir jag inloggad som mig själv på den. Jag testade denna variant i över en vecka tills jag tröttnade på denna dubbla inloggning. Det måste vara något annat... cookies som raderas? Tömning av historik? Om mina inloggningsuppgifter kommer upp varje gång, borde inte historiken raderats, varför det borde gå att få funktionen att lira. Det är ingen panik, jag hoppar över den här säkrare inloggningen så länge och tar nya tag om en månad eller så.
Mvh Lena
Hej,
Detta är ju jättekul men mina leverantörsfakturor hämtas inte av banken, när jag loggar in på Nordea står det hämtning av fakturor misslyckades. Har pratat med dom och de ser inga fel utan menar att problemet ligger hos Visma, pratade även med Visma igår och de säger att de bara ser att betalningen inte gått igenom och prata med banken 🙂
I Visma står det följande: Betalning till banken misslyckades "NARR - CAP Invalid Agreement Identification"
Bägge säger prata med den andre 🙂
Allt annat fungerar, kontohändelser blir inlästa som de ska.
HJÄLP !!!
Hej @Fd medlem
Det ser ut att vara som så att det CCM-avtalsnummer du fick från Nordea och fyllde in i aktiveringsguiden fylldes in med även de siffror som ligger efter bindestrecket i avtalet. Men de siffror ska ej med i aktiveringsguiden.
Men det du behöver göra nu är att gå in i Visma eEkonomi till Inställningar - Kassa- och bankkonton - markera kontot det gäller - klicka på Avsluta bankkoppling - därefter aktiverar du den igen och fyller i ditt CCM-avtalsnummer utan de siffror som ligger efter bindestrecket och går igenom aktiveringsguiden igen. Så kommer bankkopplingen komma igång på rätt sätt.
Kontrollera sedan om det är några betalningar som inte nått banken annars har du möjlighet att skicka om dem.
Verkar som det fungerar från idag, jag blev tveksam då jag inte kunde se kommande betalningar inne på Nordea men enligt dem så ser jag dem
inte förrän de är betalda ??? hoppas det är så, filerna/betalningarna är i alla fall mottagna hos Nordea även om inte jag ser dem. Med vänlig hälsning,/Johan
Hej @Fd medlem
Det stämmer att du inte kan se kommande betalningar inne på Nordeas hemsida, utan istället kan du direkt i Visma eEkonomi gå till Inköp - Leverantörsfakturor och där inne bocka för "Visa kommande betalningar" så får du en lista på de som är signerade och kommer att dras.
/Nellie
Lyckades få en inkasso på en faktura under denna strulperiod då jag inte kunde få fram fakturorna, gissa vilken inkassofirma ? Visma inkasso 😂 Ska prata med dom imorgon, hoppas jag kan hänvisa till dig om de inte tror mig 😊
Hej @Fd medlem
Om du vill ändra betaldatumet på en leverantörsfaktura som nu ligger som kommande betalning i Visma eEkonomi, så kan du välja att avbryta betalningen genom att gå till Inköp - Leverantörsfakturor - markera leverantörsfakturan det gäller och välj Åtgärder - Avbryt betalning.
Nu skickas en status till Nordea med info om att du vill avbryta betalningen. När det gått igenom får du tillbaka en status i Visma eEkonomi på leverantörsfakturan där det står "Betalning avbruten".
Efter det kan du då välja att skicka om betalningen genom att markera leverantörsfakturan igen och välja Åtgärder - Skicka om betalning. Då landar leverantörsfakturan på nytt under Inköp - Leverantörsfakturor och under länken Exportera och signera, och där har du möjlighet att byta betaldatum på fakturan och signera om den på nytt.
Det är inte planerat just nu att införa signering av betalningar för Handelsbanken. Vi får ta en dialog med banken och titta på detta framöver, för visst är det en supersmidig funktion.
@Nellie Karlsson Ja, det vore helt klart önskvärt! 😃
Gamla bankhändelser och specifika internetbetalningar
Hej!
1. Jag har börjat använda Visma eekonomi mitt i bokföringsåret. Efter bankkopplingen ser jag de händelser som skett idag, men inte de som skett tidigare under året. Måste jag manuellt importera filer för att få in dessa eller kan det göras automatiskt?
2. De händelser som skett idag anges som "INTERNET BET", men den specifika informationen som visar mottagarens namn visas inte. Dessutom är "INTERNET BET" en klumpsumma som innehåller alla internetbetalningar under en dag. Enligt Vismas tabell för bankkoppling ska klumpsummor delas upp i sina delar. Hur gör jag för att få in de individuella betalningarna med mottagarens namn i bankhändelserna?
/Bertil F
Hejsan!
1. Precis som du skriver så kan du manuellt importera en bankfil för tiden innan din bankkoppling startade, dessa kommer nämligen inte importeras automatiskt. I vårt skrivna hjälpdokument Importera kontoutdrag finns information steg för steg hur du går till väga mer exakt.
2. Ja, det stämmer att individuellt betalningar via bankgirot ska fördelas automatiskt om du har bankerna Handelsbanken, Danske bank, SEB eller Nordea. Det är svårt för mig att svara på rak arm vad som gör att denna betalningen har kommit in som en klumpsumma men du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via telefon så kan vi kolla på det tillsammans med dig direkt i ditt program.
Önskar dig en fortsatt bra dag! 🙂
/My
@Fd medlem
Om du har Handelsbanken så kan man inne i internetbanken välja hur betalningarna ska visas, minns inte exakt vad det står, men mellan kontonumret och kontoutdraget finns det en pil eller liknande där man kan gå in och välja! 😃 Dock börjar det nog gälla från att man gör det och framåt, inte bakåt i tiden!
Hej, jag undrar vad som räknas som verifikation när man har bankkoppling? Jag har gjort en betalning till skattekontot från mitt företagskonto, och det trillade in i eEkonomi som det skulle. Men var är den affärshändelsens verifikat som jag ska spara?
Hej @Magnus71 ,
För att en bokföringshändelse/verifikat ska skapas måste varje bankhändelse matchas under Kassa- och bankhändelser i programmet. Detta gäller för alla transaktioner både på Skattekontot och företagskontot. När händelsen matchat så skapas automatiskt en bokföringshändelse/verifikat.
Jag vill skicka med hjälpavsnittet Matcha skatt - och bankhändelser som du hittar i vår Skrivna hjälp för Visma eEkonomi. I hjälpen finns förklarat hur du arbetar med att matcha skatt och bankhändelser.
Jag hoppas mitt svar hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma i tråden.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
Hej @Magnus71
Jag ställde faktiskt samma fråga för ett tag sedan (se långt uppe i denna tråd 😀) och svaret jag fick då var i praktiken att det behöver man inte, med hänvisning till denna artikel: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut
Mvh
Frank Mortensen
Hej, Agnes och Frank,
Tack för svar!
Jag kanske har missförstått nånting grundläggande, men jag tycker inte riktigt jag får svar på vad som utgör själva verifikationen till denna affärshändelse. Jämfört med tidigare, då jag tog ett kontoutdrag från banken och sparade som pdf - en elektronisk handling som jag kan visa upp på anmodan.
Med bankkopplingen får jag inget sådant, eller var hittar jag det? Om någon vill kontrollera verifikationen för den händelsen, vad ska jag då visa upp?
Hej igen
Jag kan bara säga vad jag gör, men inte vad som är 100% rätt 🙂 Innan jag fick en bankkoppling så printade jag ut varje manuella betalning jag gjorde i nätbanken och använde det som verifikation (jag kunde väl bara ha sparat dem i PDF, men den gången skrev jag ut absolut allt på papper). Numera loggar jag in på banken och mitt Skattekonto en gång i månaden och tankar ner kontoutskriften för den månad som precis har avslutats till PDF, precis som du säger. Dessa kontoutskrifter är vad jag kommer till av ta fram om jag får en kontroll och man önskar att se verifikationer för händelser på mitt bankkonto.
Mvh
Frank
Jag hoppar in här i tråden igen.
Ett verifikat kan också vara själva verifikationen, oftast vid tillfällen när det inte finns något annat underlag, som till exempel vid uttag i enskild firma, överföring mellan konton eller överföring till skattekontot. Om någon skulle vilja kontrollera händelsen så kan även kontoutdrag och antingen då skattekontoutdraget eller bankutdraget fungera som verifikat.
Precis som står beskriver i artikeln Digital bokföring vs papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter så behöver underlag till alla händelser sparas, även om en bankkoppling används. Finns inget underlag som till exempel ett kvitto är det precis som @FrankM skriver bra att spara ett kontoutdrag så det finns ett underlag att visa upp, även om själva verifikatet i sig också räknas som ett underlag.
Jag hoppas detta svarade på frågan. Har ni fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att höra av er igen.
/Agnes
Hej @Agnes Ohrling och @FrankM , tack för svar!
Det verkar ju enkelt att göra som ni föreslår, att inte spara något speciellt för banktransaktioner, förutom ett kontoutdrag då och då.
Det som ändå gör mig betänksam är att när jag läser bokföringslagen tolkar jag den som att VARJE affärshändelse eller transaktion skall ha en UNIK verifikation som bevisar att händelsen ägt rum. Det skall dessutom finnas en direkt koppling mellan verifikatet och händelsen, t ex genom att en pdf-fil namnges med verifikatnummer i filnamnet. Så blir det ju inte om man samlar ihop alla verifikaten för t ex ett bankkonto i ett kontoutdrag i en och samma fil. Hur tänker ni runt detta?
Jag har ingen revisor att fråga, men är ändå mån om att göra rätt.
Hej @Magnus71,
Det stämmer att det i bokföringslagen behövs ett underlag för varje affärshändelse i företaget. Som jag tidigare nämnde kan ett underlag även vara ett verifikat vid de tillfällen en affärshändelse naturligt sätt inte har något annat underlag, så som överföringar mellan konton eller egna uttag i en enskild firma. Där behöver man även spara kontoutdragen då detta tillhör de underlag och bokföringsdata som man behöver spara. Om man vill matcha ett underlag till själva verifikationen så använder man bankkontohändelsen, där man till exempel kan stryka över händelsen som det gäller på specifikt den verifikationen för att vara mer tydlig. Det är inte nödvändigt att specifikt kalla pdf-filen med verifikationsnumret, utan kravet är att man skall veta att detta underlaget tillhör den specifika affärshändelsen. Det går också bra att ha samma underlag till olika verifikat om det finns fler relaterade till det underlaget.
Så i det stora hela så sparar man kontoutdragen för de händelser som inte har något annat sorts underlag samt som bokslutsbilaga och verifikationen blir som ett underlag till de affärshändelser som inte har ett underlag, till exempel överföringar mellan bankkonton.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
Bankkoppling med Nordea.
Är det fler än jag som upplever det som ett problem att man inte kan se vare sig i Visma eller i Nordea om en leverantörsbetalning eller lönebetalning är korrekt behandlad och ligger som kommande betalning?
Har dessvärre haft stora problem när vi försökte stoppa två betalningar som vi skickade via Visma - det gick inte utan vi var tvungna att ta bort alla betalningar, dvs alla betalfiler och lägga in allt manuellt i Nordea. Nu har det blivit flera fakturor som har betalts dubbelt, detta då man i Nordea inte kan se vilka leverantörsfakturor som faktiskt har gått igenom och som väntas på att betalas.
Det går inte heller i Visma att se vilka fakturor som har gått igenom ända till Nordea.
Då jag och min kund känner att det är för många osäkerhetsmoment tvingas vi nu att avbryta alla integrationer och gå tillbaka till att skicka betalfiler och även att importera manuellt från banken. Känns sådär - men dubbla betalningar av för många leverantörsfakturor känns faktiskt värre.
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers ,
Du har rätt i det du säger om att Nordea idag inte har ett gränssnitt där du kan se kommande betalningar som skickats in. Detta är en begränsning vi är medvetna om men som vi även jobbar tillsammans med Nordea för att avhjälpa framåt. Vi har dock nu tack vare er kommentar identifierat ett hål där statusen hos oss inte korrekt speglar vilket läge betalningen av en leverantörsfaktura ligger i när den väntar på att bli avbruten. Detta kommer vi givetvis åtgärda så snabbt som möjligt.
Tack för att du informerade oss om detta!
/ Hanna B
Tack för återkopplingen Hanna.
Då avvaktar jag med att göra någon betalning för den här kunden via Visma till dess att det är löst.
Tacksam för återkoppling när ni har en lösning på gång.
Under tiden får vi göra alla betalningar manuellt och registrera allt på banken då man tyvärr inte kan ta ut en fil ifrån Visma och importera när bankintegrationen är påslagen. Tar gärna en återkoppling på om det finns något sätt som vi kan få ut filer ifrån Visma när man har bankintegration påslagen.
Mvh
Jonny
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.