Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
  • 3 Svar
  • 0 gilla
  • 1350 Visningar

Enskild firma/Handelsbolag
Enligt BFNAR 2006:1 ska endast skatter som hör till näringsverksamheten tas med i bokföringen. Eftersom företagets resultat beskattas i näringsidkarens egna deklaration ska skatt på företagets resultat inte bokföras. Om man ändå väljer att bokföra betalning av exempelvis F-skatt ska detta göras mot ett konto för eget kapital. 

För att bokföra betalning/återbetalning av F-skatt i Visma eEkonomi går du till Kassa- och bankhändelser. Här har du antingen fått in dina transaktioner automatiskt via en aktiv bankkoppling eller så har du importerat eller klistrat in ditt kontoutdrag. Du matchar din händelse som Övrigt uttag och väljer Egen kontering. Kontot som avser ditt företagskonto hämtas automatiskt, t ex 1930, och som motkonto hämtar du som enskild firma upp 2010 eller 2012. Som ett Handelsbolag gör du på precis samma sätt men som motkonto hämtar du istället upp 2510 eller 2518.

Aktiebolag
När det kommer till aktiebolag så ska F-skatt bokföras löpande under året, på konto 2518 i debet och 1630 i kredit. På samma sätt bokförs eventuella fyllnadsbetalningar under året. 

När en inbetalning görs till Skattekontot så debiteras konto 1630 och ditt företagskonto, t.ex 1930 krediteras. För att bokföra det i Visma eEkonomi går du till Kassa- och bankhändelser och matchar din händelse från företagskontot som Övrigt uttag och Egen kontering, som motkonto hämtar du upp konto 1630. 

I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas upp på konto 8910 i debet och 2512 i kredit och bokförs enklast via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer

När slutskatten dras/sätts tillbaka på skattekontot, bokar du bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. Konto 2518 krediteras och 2512 debiteras. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630. Detta gör du återigen enklast via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad du beräknat i bokslutet, ska mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.

Till slut hamnar alla saldon på konto 1630 som är företagets skattekonto. Det är därför detta konto ska konteras när pengarna väl sätts in/tas ut från det. Du bokför alltså att pengarna flyttas mellan ditt företagskonto och ditt 1630.

Här finns foruminlägg inom området Bokföringfrågor för samma ämne; Bokföring av slutlig skatt och f-skatt

Medverkande
Kommentarer
JanMitomada
UTFORSKARE

I min eEkonomi så är det förvalda bokföringsförslaget "Debiterad preliminär skatt" kopplad till konto "2510 - skatteskulder" - inte till konto "2518 Betald F-skatt"  som ni anger ovan - det går inte att ändra kontot i bokföringsförslaget.

Hur ska detta hanteras - ändrar ni konto i bokföringsförslaget eller får man helt enkelt göra ett eget bokföringsförslag så att konto 2518 används?

Se även inlägg

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-handelser-pa-skattekontot-i-ett-aktiebolag/t...

där ni hänvisar till konto 2510 för F-skatt

2512 Beräknad inkomstskatt användes inte för min bokföringsorder i Advisor period & år för år 2019 - kanske beroende på att konto 2512 normalt inte är aktivt i eEkonomi.

Förslag om ovan text är den lämpliga att följa så bör konto 2512 vara aktivt för AB

swedishpotato
NY MEDLEM
(uppdaterad av swedishpotato ‎2021-02-11 09:34 )

Hej,

Tyvärr är förklaringen här för kryptiskt för oss att förstår.

Vi betalade slutlig skatt i mars 2020, men hur ska man bokföra den vid årsbokslut? Den sitter just nu som en betalning till skattekonto från 1930 (kredit) till 1630 (debit). Vilken konto ska man boka den till, och på vilken sätt?

Tips: det är ALLTID bättre i ett forum att man går igenom ett enkel "exempel" också - beskrivningar så här utan en "worked example" är väldigt svår att förstår för de som är inte bokförings experter. De finns i andra svar och alltid hjälpa till med förståelse. 

JanMitomada
UTFORSKARE
(uppdaterad av JanMitomada ‎2021-02-13 18:44 )

swedishpotato

Jag tänker såhär:

1) när ni bokar mellan konto 1930 bankkonto till konto 1630 skattekonto - se det då som att ni bara gör en överföring mellan era konton.

Skattekontot är ett konto där ni har pengar.

Sen när det händer något tex moms bet, arbetsgivaravgifter betalas - då bokför ni mot konto 1630 och t ex momsredovisning, arbetsgivardeklaration. När det betalas/fås från skatteverket är det alltså konto 1630 som är inblandat - inte konto 1930.

jag har gjort så att Skatteverket inte för tillbaka pengar till mitt bankkonto - det ska ju normalt ut från skattekontot  igen nästa månad tex arbgivavgifter. Det innebär att jag alltid har ett plussaldo på skattekontot - brukar ha tilltäckligt för att det ska täcka nästa månads arbgivavgifter och prelskatt etc - så om jag är sen att rapportera finns alltid pengar - så jag slipper kostnader och förseningsavgifter.

Ovan gör också att det är lättare för mig att se på skattekontot som ett vanligt konto.

skattekontot ska precis som alla bankkonton stämmas av i slutet av månaden och då ska bokföringens saldo stämma med Skattekontots saldo

gör man det löpande så blir det mindre strul vid årsskiftet

2) i ert bokslut för 2018? så har ni någonstans/på något konto bokat er  skatteskuld vid årsbokslutet

för mig blev det på konto 2510 (står 2512 ovan)

sen har ni kanske bokat prel skatter varje månad på något konto i mitt fall iår blev det också på konto 2510 vilket blir lite förvirrande.

Jag kommer göra så här i fortsättningen

eftersom slutlig skatt för år 2019 betalas 2021 och då hinner man få en till årsskatteskuld för år 2020:

konto 2518  Betald F-skatt:

Detta konto debiteras månadsvis när prelskatt dras från skattekontot

i årsbokslutet flyttar man årets belopp till konto 2510

konto 2512 Beräknad inkomstskatt för tidigare år

(jag har lagt till texten "för tidigare år" på kontot och gjort det aktivt)

efter jag betalat slutlig skatt i mars så flyttar beloppet från konto 2510 till konto 2512

Exempel:

vi jobbar med bokföring och bokslut för år 2020,

vi har då redan en skatteskuld (X kr) från år 2019 som kommer betalas i mars 2021

Nedan avser Aktiebolag:
Bokföra betalning av f-skatt tex månadsvis för innevarande år ( i exemplet år 2020)

När du flyttar pengar från ditt företagskonto till skattekontot

KontoDebetKredit
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)F 
1930 - Företagskonto

F

När Skatteverket drar pengarna från skattekontot

KontoDebetKredit
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) F
2518 - Betald F-skatt

F

Vid årsbokslut för år 2020

I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad.

Den bokas upp på konto 8910 i debet och 2510 i kredit och bokförs enklast via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer

Du gör steg 1 och steg 2 (och steg 3 endast om du betalat in mer i f-skatt än du beräknade skatt, dvs företaget ska få tillbaka pengar)

Steg 1 När du bokar upp skatteskulden (Z) i årsbokslutet på bokslutsdagen t ex datum 2020-12-31

KontoDebetKredit
8910 - Skatt som belastar årets resultat

Z

2510 - Skatteskulder

Z

Steg 2 flytta inbetald F-skatt (F) till konto 2510 på bokslutsdagen t ex datum 2020-12-31

(dvs "nolla" konto 2518 från det som betalts in under året - 2020)

Alternativ lösning . gör denna bokning (steg2) 1a dagen nästa år i exemplet 2021-01-01 då ser du i balansavstämning för år 2020 hur mycket F-skatt under året resp beräknad skatt som ska till deklarationen

KontoDebetKredit
2510 - Skatteskulder

F

2518 - Betald F-skatt (summa inbetald fskatt under bokslutsåret - år 2020)

F

Steg 3 - endast om inbetald F-skatt (F) är högre än beräknad skatt (Z) på bokslutsdagen t ex datum 2020-12-31

Har du en fordran på kontot på balansdagen bokas den om till konto 1640. dvs om uträknad skatt Z är mindre än prel inbetald f-skatt F

KontoDebetKredit
1640 - Skattefordringar F-Z 
2510 - Skatteskulder

F-Z

I mars år 2021  när skatteskulden betalas för år 2019

När du flyttar pengar från ditt företagskonto till skattekontot

KontoDebetKredit
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)x 
1930 - Företagskonto

x

När Skatteverket drar pengarna från skattekontot avseende slutlig skatte för år 2019

KontoDebetKredit
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) x
2512 - Beräknad inkomstskatt för tidigare år

x

Boka om föreg års skatteskuld (från år 2020) från konto 2510 till konto 2512

KontoDebetKredit
2510 - SkatteskulderZ-F 
2512 - Beräknad inkomstskatt för tidigare år

Z-F

Mvh Janne