Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-12-07 13:41 )
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1792 Visningar

Har du fått meddelandet “Fakturan balanserar inte” när du försöker bokföra en faktura?

Det beror på att det inte är samma summa i debet- och kreditkolumnen. Den vanligaste anledningen till det är att man inte har valt upp ett konto för kostnaden.

När du registrerar en leverantörsfaktura fyller du i totalbelopp och moms. Totalbeloppet motsvarar det belopp som du ska betala och momsbeloppet hittar du på fakturan. Mellanskillnaden mellan totalbeloppet och momsen är kostnaden för själva inköpet och den ska såklart också bokföras. Vilket/vilka konto du ska välja beror helt och hållet på vad du har gjort för sorts inköp.

I hjälpavsnittet Registrera leverantörsfaktura hittar du exempel på ett par vanliga inköp och i tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU får du hjälp med hur du ska bokföra inköp som skett utanför Sveriges gränser.

Hittar du inte ett passande konto varken i hjälp eller forumtråd är du såklart välkommen att ställa din konto- /inköpsfråga här»

Tipset är verifierat av Visma Spcs 221207