Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
  • 16 Svar
  • 2 gilla
  • 5257 Visningar

Bokför du enligt kontantmetoden, eller bokslutsmetoden som den också kallas, så bokförs vanligtvis alla händelser på betaldatumet. Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.

Det är dock ingenting som du själv behöver ha koll på utan programmet hanterar detta, som så mycket annat, helt med automatik. Har du bokslut nu i december och har obetalda fakturor liggandes över årsskiftet, så bokförs de med automatik som en kundfordran/leverantörsskuld den sista december där även intäkten/kostnaden samt eventuell moms tas upp.

Uppbokningen sker dock först när fakturorna registreras som betalda nästkommande år. Då skapas det alltså delvis en verifikation den sista december enligt ovan, samt en bortbokning av kundfordran/leverantörsskulden på betaldatumet.

Har ingen betalning skett på fakturan då sista momsrapporten för föregående år skapas, så görs samma typ av uppbokning den sista december med automatik. Uppbokningen kan också göras manuellt redan innan momsrapporten skapas, under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera (ikonen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder"). Bortbokningen av kundfordran/leverantörsskulden sker sedan först då betalningen av fakturan faktiskt registreras.

 

Kommentarer
CeDe_El
NY MEDLEM
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-01-05 09:53 )

Hej! Har bankkoppling! Hur förstår programmet att leverantörsfakturorna har fakturadatum i december??

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @CeDe_El
Jag är osäker på om jag förstår vad du menar men Visma eEkonomi tittar på fakturadatum för att avgöra vart fakturan hamnar 🙂 

/Marielle

CeDe_El
NY MEDLEM

Jo men fakturadatumet blir väl betaldatumet med kontantmetoden??

Har försökt nå er på supporten men lite svårt att komma fram nu..

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-01-07 10:35 )

Hej igen @CeDe_El
Obetalda kund- och leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året. Du kan även göra det manuellt genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och klicka på Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder. Då bokas de upp på sista dagen i räkenskapsåret 🙂 

Obetalda fakturor.png

CeDe_El
NY MEDLEM

Hej! Jo det är så det står men så blir det inte bra! Jag hoppas få tag på Er på supporten idag så jag får klarhet i detta.

Tina__36
NY MEDLEM

Hej, jag bokför enligt kontantmetoden och gjorde årsavstämning igår men typiskt nog så inkom idag det en stor leverantörsfaktura daterad 2020.

är det så att jag nu måste "backa" hela processen med ny momsredovisning, avslut av årets resultat och 2012, 2013 och 2018? Har ni något tips hur jag kan gå till väga för att inte röra till det för mycket?

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Tina__36

 

Det stämmer som du säger, att om du fått en leverantörsfaktura som har fakturadatum under 2020 så ska den registreras in på det året. Men kanske betalas den inte under 2020 och du jobbat enligt kontantmetoden, då ska den bokas upp enligt faktureringsmetoden vid årsskiftet för att visa att du har en leverantörsskuld. 

 

Så alltså när du använder kontantmetoden bokför du fakturorna först när de betalats. Men innan du avslutar räkenskapsåret måste alla kund- och leverantörsfakturor registreras, även de som är obetalda. Du kan använda knappen "Boka upp kundfordringar och lev.skulder" efter det att du lagt in leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. "Boka upp kundfordringar och lev.skulder" hittar du under Inställningar - Räkenskapsår och IB och när du klickar på Redigera på året det gäller. 

 

Du får också upp en fråga om du vill boka upp kundfordringar och leverantörsskulder när du öppnar sista momsredovisningen för året och har obetalda kund- eller leverantörsfakturor. 

Vi har kunder som har eEkonomi fakturering och har en fråga (eller rättare sagt två)..  Skall man använda någon annan benämning på betalningen från Skatteverket vid en rot-betalning? Kan tyvärr inte prova och hittar ingen info...

Och om man nu skall det men inte gjort så, kan man då backa en inbetalning av en faktura i eEkonomi Fakturering. Vi har nämligen en kund som då knappat bort den första betalningen från sin kund. Sedan kom ROT-pengen men den var då lägre p.g.a att kunden nyttjat hela sin ROT. När vi försöker göra en påminnelse så har programmet fattat det som att kunden betalat in mer än sitt belopp och då har en fordran. 

Eller är programmet så korkat att det inte går att göra en påminnelse i det här fallet?

Hejsan. Fick svar via mail att en inbetalning från Skatteverket ej skall hanteras på annat sätt än en från kunden. I så fall så har vi kanske ett problem. I det här fallet så har kunden betalat sin del av fakturan, Skatteverkets betalning är dock lägre än det beräknade beloppet p.g.a att kunden redan nyttjat så mycket av sitt ROT-avdrag. När vi då försöker skapa en påminnelse så tror systemet att det är kunden som betalat in för mycket, d.v.s sitt belopp och Skatteverkets så att han har en fordran. Eller är det någon mer åtgärd man skall göra en sådan gång....

 

Jag skriver här då det inte gick att svara på mailet...

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-02-22 18:23 )

Hej @AccountantfromHell_singland


Förlåt! Här kommer mitt svar igen (med tillägg):

Ang din fundering kring om man ska använda en annan benämning på på betalningen från Skatteverket, så är svaret - Nej, du använder samma benämning oavsett kund eller inbetalning från SKV i Visma eEkonomi Fakturering. I andra varianter, där du arbetar med Kassa- och bankhändelser, kan du specificera om det är från kund eller SKV 🙂 

 

En påminnelse kan skickas till kunden efter det att fakturan har förfallit. Jag punktar upp alla steg här nedan, för att försöka få lite klarhet i flödet (kanske är det något ni missat?):

1. Du skapar en faktura och skickar till kund. Vi kan säga att totalbeloppet är på 1000 kr och att kunden ska betala 700 kr. Restererande 300 kr avser skattereduktionen som du ska ansöka om hos SKV.  

2. Kunden betalar 700 kr och du registrerar en inbetalning på fakturan.

3. Du exporterar Rot/Rut-ansökan till SKV på resterande 300 kr.
4. SKV betalar ut ett lägre belopp än det du räknat med, t.ex 100 kr istället för 300 kr.
5. Du registrerar ytterligare en inbetalning på fakturan, på 100 kr.
6. 200 kr återstår då att betala från kunden. När fakturan har förfallit kan du skapa en påminnelsefaktura via Åtgärder - Påminnelse. 
7. När kunden har betalat de återstående 200 kr registrerar du den sista inbetalningen och fakturan registreras som slutbetald.

Hoppas att det var till hjälp! 
/Marielle


Hejsan. Så här ser påminnelsen ut när jag försöker skapa en sådan... Programmet tror att kunden betalat in 391kr för mycket istället för att det är skatteverket som bara gav 391 kr i rot istället för dom förväntande 1 650 kr. 

 

Rot.PNG

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @AccountantfromHell_singland

Jag misstänker att det kan vara något som har missats! Kontrollera gärna att ansökan till SKV är exporterad från eEkonomi (punkt 3) samt att den faktiska inbetalningen från SKV, om de 391 kr, är registrerad på fakturan (punkt 5). Är det något som har missats - rätta till det och kolla därefter hur påminnelsen ser ut 🙂 

Hejsan. Jag är rätt säker på att ansökan till SKV i det här fallet är gjord manuellt. Jag vet inte hur man kan se det men är rätt säker. Inbetalningen från SKV är registrerade på fakturan men programmet tror ju då att det är kunden som betalat in mer utöver den första betalningen.  Nu har vi ju löst det här genom en manuell fakturakopia och egen text men det är lite märkligt att det kan bli så här...

 

Rot2.PNG

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Okej! Exporten behöver göras i eEkonomi även om ansökan görs manuellt hos SKV. Om filen som eEkonomi genererar används vid ansökan spelar ingen roll 🙂 

Följ stegen (t.o.m punkt 4) i hjälpavsnittet Ansök om rot-/rutavdrag från Skatteverket. Hoppas att det löser problemet!

/Marielle

Men där ser man.. nu funkade det. Tusen tack för hjälpen... Vi kommer nu att se till att alla Rot-ansökningar görs av oss eller kunden via eEkonomi....

MaudKa
UTFORSKARE
(uppdaterad av MaudKa ‎2021-06-07 07:58 )

Hej! 

 

Hittat svaret på min fråga. Tack