Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

  • 7 Svar
  • 0 gilla
  • 3855 Visningar

Såhär funkar arbetsgivardeklarationen (AGI) om du har kopplingen mellan Visma eEkonomi och Visma Lön Smart/Lön Direkt.

 

När arbetsgivardeklarationen är klar i Visma Lön Smart/Lön Direkt klickar du eller löneadministratören på Skicka och bokför.

Skicka och bokför arbetsgivardeklaration i Visma Lön Smart/Lön DirektSkicka och bokför arbetsgivardeklaration i Visma Lön Smart/Lön Direkt

Då skickas arbetsgivardeklarationen direkt till Skatteverket och du eller någon annan med rätt behörighet kan logga in och godkänna och samtidigt skapas det också en verifikation i Visma eEkonomi.

Glöm inte att kontrollera Bokföringsdatum. Det är det datumet som verifikationen för arbetsgivardeklaration får.

 

Verifikation i Visma eEkonomi för en arbetsgivardeklaration från Visma Lön Smart/Lön DirektVerifikation i Visma eEkonomi för en arbetsgivardeklaration från Visma Lön Smart/Lön Direkt

Verifikationen gör en omföring av skatt och arbetsgivaravgifter till kontot för Skattekonto (1630).

 

 

För att få en bra avstämning och överblick av företagets skattekonto väljer du att arbeta med skatthändelser under Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto.

 

Du hämtar enkelt in händelser från ditt Skattekonto som sen matchas automatiskt med händelser i din bokföring.

Arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart/Lön Direkt matchas automatiskt om transaktionen är på samma belopp och datum och då klickar du bara på Bokför.

Matcha arbetsgivardeklaration med Skattekontot i Visma eEkonomiMatcha arbetsgivardeklaration med Skattekontot i Visma eEkonomi

 

Om skatten och arbetsgivaravgiften har kommit in som två olika bankhändelser markerar du bägge och väljer "Matcha alla markerade". Välj upp bokföringshändelsen "Arbetsgivardeklaration" och välj upp arbetsgivardeklarationen du bokfört i Lön Smart/Lön Direkt.

 

Om transaktionen på skattekontot avser flera olika inbetalningar till Skatteverket kan du istället välja upp respektive händelse. Välj Matcha - Bokföringshändelse - Arbetsgivaradeklaration och välj arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart/Lön Direkt.

 

(Det bokförs inget nytt när du gör den här matchningen).

 

Överföring av pengar till företagets skattekonto

När du gör en överföring av pengar till skattekontot från ditt bankkonto väljer du Överföring mellan bankkonton och väljer Skattekontot. Matcha mot motsvarande händelse på ditt skattekonto.

Kommentarer
llundin
MEDLEM

Finns det något sätt att markera gamla "icke matchade" arbetsgivardeklarationer så att dessa inte kommer upp som förslag i listan?2022-09-17 16_19_00-Kassa- och bankhändelser.png

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @llundin! Jag vill bara säga att jag inte har glömt dig, utan håller på att undersöka detta lite. Som jag tolkar det är dina arbetsgivardeklarationer skapade i Visma eEkonomi Lönebesked.

Hörs när jag har ett svar till dig!

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@llundin 

Nu har jag fått svar och tyvärr går det inte att få bort dem på något fiffigt sätt. 😞 Vår utvecklingsavdelning är medvetna om detta och kikar på om det går att lösa på sikt.

Mitt tips tills vidare är att sortera på kolumnen Förfallodatum, så får du dem i rätt ordning iaf och enklare att hitta.

Mvh

Anna

logoped1
MEDLEM

Jag vill kommentera följande: 

Du klistrar in händelser från ditt Skattekonto som sen matchas automatiskt med händelser i din bokföring.

Arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart matchas automatiskt om transaktionen är på samma belopp och datum och då klickar du bara på Bokför.

Vi kör eEkonomi och Lön Smart.

Klistrar in från Skattekontot på Skatteverket. Förklara närmare att det matchas automatiskt och att jag klickar Bokför. Hänger inte med där. Hur går det till i eEkonomi? Var matchas det? Kassa-bankhändelser/Skattekontot?

 

Vänligen Mats

EbSowe
MEDLEM

"Överföring av pengar till företagets skattekonto. När du gör en överföring av pengar till skattekontot från ditt bankkonto växlar du till Företagskontot och registrerar transaktionen med Övrigt uttag - Betalning till skattekontot."

Enligt eran telefonsupport skulle jag registrera transaktionen med ÖVERFÖRING MELLAN EGNA KONTON-SKATTEKONTO. 

Har vi gjort fel nu hela tiden?

Förlåt att jag lägger mig i tråden....

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@logoped1 I min tredje bild har jag beloppet från Skattekontot inlagt i Visma eEkonomi under Kassa - och bankhändelser med valet för Skattekonto. Då föreslår programmet automatiskt arbetsgivardeklarationen att matcha beloppet mot. Inget extra bokförs utan det är mest ett sätt att kunna stämma av bokföringskontot för företagets skattekonto. 

Under tredje bilden finns det också lite alternativ om händelsen inte matchas automatiskt. Det kan till exempel vara om beloppet inte är samma eller om det finns flera arbetsgivardeklarationer att matcha mot. 

Avstämning mot Skattekonto hanteras i princip på samma sätt som vanliga kassa- och bankhändelser. Kika gärna på filmen Hantera  in- och utbetalningar på skattekontot i Visma eEkonomi »

 

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@EbSowe Jag inser att jag har lagt in en lite extra krånglig väg för att bokföra samma händelse.

Precis som supporten meddelande så använder du Överföring mellan egna konton - Skattekonto. Då matchar du händelserna mot varandra.

 

tack för att du påpekade, jag kommer uppdatera inlägget.

/Anna