Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2022-08-09 12:52 )
  • 20 Svar
  • 3 gilla
  • 9736 Visningar

Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget däremot under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej.

Bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex

  • Advokataktiebolag
  • Kommunalt ägda bolag
  • Bolag inom bank- och finansieringsbranschen
  • Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning
  • Publika bolag


Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi.

 

Skapa revisorsinlogg

 

Bjud in din revisor till revisorsinloggning genom att gå till Appar och tillval, välj Bjud in redovisningskonsult eller revisor, gå till fliken Bjud in revisor, klicka på den gröna knappen Bjud in revisor och fyll i uppgifterna. 

Revisorn får ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under Användare på företagets konto.

Läs mer om att registrera revisor som användare.

Revisorn kan: 

  • Se allt innehåll i programmet
  • Skriva ut rapporter
  • Exportera SIE-fil
  • Exportera register

 

Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.

 

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar
För länge sedan så föreslog jag att debiteringsmodellen för eEkonomi skulle ses över. Jag har läst det officiella svaret men kunde inte uttryckligen se att debiteringsmodellen är uppdaterad så att varje extra användare innebär ytterligare en full månadskostnad för eEkonomi. Kan ni tydliggöra om denna, i mitt tycke, uppenbara brist är åtgärdad? Kommer det att innebära en ökad månadskostnad om man har en extra inloggning åt sin revisors- eller redovisningskonsult?
Khedron Wilk
CHAMPION
Hmm, bra fråga. Får ärligt säga att jag personligen tog för givet helt att detta är en typ av användare som inte resulterar i en debitering för kunden. Det är ju trots allt ett sätt för Visma att göra indirekt reklam via revisorskåren samtidigt som man ger kunderna mervärde.
Fd medlem
Inte tillämpbar
Att man debiterar för konton känns väldigt märkligt i min värld. Resultatet blir delade inloggningar och sämre säkerhet (förvisso ett beslut som ligger hos kunden, men effekterna drabbar garanterat Vismas support).

Jag ser heller ingen tydlig koppling till antal konton för en kund och kostnad för Visma att leverera tjänsten. Om man skall ha en rörlig debiteringsmodell så tycker jag att det naturliga är att man har en koppling till antal verifikationer per år. Det mest rättvisa är kanske koppling till omsättning, men även här så är det svårt att härleda ökad omsättning hos kund till ökad kostnad för Visma.

Ett system som premierar delade inloggningar känns inte ok. Jag vet att oavsett debiteringsmodell så kommer det att finnas orättvisor och att ta fram en helt rättvis modell skulle ske på bekostnad av tydlighet för kund att förstå vad man kommer att betala.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
Hej!

1: Debiteringsmodellen är fortfarande utformad efter ett grundabonnemang på produkten och därefter kostnad för ytterligare användare. Jag tror att tidigare kostade en extra användare lika mycket som en grundlicens. - så är det inte längre utan extra användare har ett reducerat pris.

2: Jag ser att det försvinner lite i min text ovan men det står:
Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad:
Jag ska försöka formulera om det lite. Men det är alltså ingen kostnad för att lägga upp revisorsanvändaren 🙂
/Anna
Khedron Wilk
CHAMPION
Tipp topp! (Bra!)
Fd medlem
Inte tillämpbar
Idag har min revisor en egen inloggning. Jag har nu ansökt om en revisorsinloggning. Skall jag radera hans normala inloggning eller kommer Visma att omvandla den till en revisorsinloggning eller är de oberoende av varandra?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
Hej!

Det kommer inte automatiskt att ändras till en kostnadsfri inloggning, men däremot kan jag se till att du får hjälp så att det blir rätt.

Jag vill bara säkerställa att det är revisorn du menar och inte en redovisningskonsult. De här två blandas lätt ihop.
Redovisningskonsulten hjälper till med bokföringen/lönehanteringen (redovisningen) och bör ha en egen inloggning till eEkonomi antingen som att du har lagt upp som en extra användare eller att ni har ett samarbete som betyder att redovisningskonsulten sitter i ett annat system som pratar med Visma eEkonomi.
En revisor sköter revisionen av företaget och kontrollerar redovisningen.

Revisorsinloggningen ger användaren rätt att
  • Se allt innehåll i programmet
  • Skriva ut rapporter
  • Exportera SIE-fil
  • Exportera register
  • ...Men kan inte göra några ändringar i programmet.

/Anna
Fd medlem
Inte tillämpbar
I mitt fall är det en redovisningskonsult, och i mitt fall behöver hen kunna göra ändringar.

Jag antar att cirkeln därmed är sluten och vi är tillbaka vid min kritik mot debiteringsmodellen 😞
Khedron Wilk
CHAMPION
Nu är i alla fall inte jag med... trodde redovisningsbyråer har rabatt på eEkonomi och sedan plockar man in dem som ett samarbete?
Istället för att lägga upp dem som separat användare i sitt eget eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar
Fick just följande uppgifter från supporten:
---------------------------------
En ytterligare användare till programmet Visma eEkonomi Smart kostar 1 068/ år. 
Revisorsinloggningen är kostandsfri.
---------------------------------
Jag tycker att det är en alldeles för hög kostnad för att ha ett eget konto för en redovisningsekonom eller ytterligare användare.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-08-27 09:22 )
Ja förlåt, jag uttryckte mig slarvigt 🙂
Alternativ 1:
Som användare av Visma eEkonomi bjuder du in din redovisningskonsult under Appar och tillval. Redovisningskonsulten får då en kostnadsfri inloggning till ditt företag i Visma eEkonomi. - Redovisningskonsulten jobbar i samma variant av programmet som du.
Alternativ 2:
Om redovisningskonsulten istället använder vårt baspaket för redovisningsbyråer så är det gratis för byrån. De kan då jobba i den största varianten av Visma eEkonomi (Pro) och du som kund kan jobba i den version som passar dig bäst - beror på vilken arbetsfördelning ni har bestämt. Kostnaden blir programkostnaden för den variant som redovisningsbyrån valt att du ska arbeta i.
/Anna
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Niklas Crona CONTENT PRODUCER ‎2020-04-29 16:03 )

Hej!

 

Vill uppdatera i detta inlägg med en nyhet i revisorsinloggningen för Visma eEkonomi. Ni kan nu själv lägga upp revisorn som användare via Mina tjänster. Du kan läsa mer i foruminlägget Nu är det ännu enklare att bjuda in din revisor till Visma eEkonomi.

 

Hälsningar/

Niklas - Content Producer

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

 

Jag har lagt upp företagets revisor nu och kopplat honom till en revisorsinloggning. Problemet är att han inte får tillgång till ekonomiöversikten, där jag lagt in filer som jag tänkte han skulle ta del av. Hur gör jag för att han ska få tillgång till Ekonomiöversikten?

 

Mvh Lena

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @LW -60!

 

Funktionen för revisorsinloggning är egentligen tänkt att användas till Visma eEkonomi. Jag har däremot lyft frågan om även Visma Ekonomiöversikt internt.

 

Vi rekommenderar att du antingen låter revisorn vara kvar i Visma eEkonomi för att se och ta del av rapporter och verifikationer och att du delar ev filer via Visma Sign.

Alternativet är att lägga upp revisorn som en användare på kundens företag på Visma Ekonomiöversikt.

 

/Anna

LW -60
UTFORSKARE

Tack, @Anna Svensson !

 

Faktum är att det visade sig att han inte ens kunde logga på eEkonomi. Han säger att han inte fått någon inloggningsuppgift. Det är väl jag som gör fel, men när jag tittar så ligger han som revisor hos oss. Det kan vara att jag gjorde denna inloggningsmöjlighet någon gång i november och att han inte vaknat förrän nu.

 

Mvh Lena

 

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

okej, om du ser att han ligger upplagd med mejladress så kan han gå till vismaspcs.se och i inloggningsrutan välja Glömt lösenord. Då ska det skickas ett nytt mejl för inloggning och aktivering av kontot.

Annars är det kanske lättast om du eller han kontaktar vår support så kan vi kika på hur det är upplagt!

 

mvh

LW -60
UTFORSKARE

Han skriver så här:

 

Hej det är samma problematik, det står att jag inte har tillgång till tjänster.

Jag ser inte att jag fått någon länk till visma ekonomi, men jag har uppenbarligen ett konto som jag loggat in på. Bara att det kontot inte har några rättigheter som det ser ut som

 

Jag vet inte vad han menar. Han måste ju kunna skriva ut eller kika?

 

Mvh Lena

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Ajdå. Då behöver mina kollegor kolla hur det ser ut på företaget och den mejladressen. 

Du hittar våra kontaktuppgifter här: https://vismaspcs.se/kontakta-oss 

 

Mvh

Anna

LW -60
UTFORSKARE

Tack, jag meddelar honom.

Mvh Lena

LW -60
UTFORSKARE

Så idag, sent omsider, meddelar han att inloggningen fungerar... jaja, vad ska man säga...

 

Mvh Lena