Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Marielle Westberg
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 29 Visningar
Vad är Visma AutoInvoice?
Visma AutoInvoice är en tjänst för att ta emot och skicka fakturor på ett tryggt, snabbt och effektivt sätt. När fakturan är klar väljer du om den ska skickas som brev eller e-faktura. Väljer du e-faktura skickas fakturan direkt till kundens ekonomiprogram, där alla fakturauppgifter läses in automatiskt. Detta underlättar både din egen och din kunds fakturahantering. 

Tjänsten för att kunna skicka fakturor elektroniskt i Visma eEkonomi är redan aktiverad. För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. På samma plats aktiverar du dig för AutoInvoice scanningstjänst. Vi går in på den funktionen lite längre ner i tråden.

Varför ska du använda dig av AutoInvoice?
Du sparar tid och pengar samtidigt som du skonar miljön.

3 fördelar med e-fakturering:

  • Du sparar tid och slipper skriva ut, frankera och posta fakturorna
  • Du får bättre kontroll över dina fakturor 
  • Dina kunder får fakturan snabbare

5 fördelar med att ta emot e-fakturor:

  • Du slipper pappershanteringen och kan arkivera leverantörsfakturorna som de kommer - digitalt

  • Du slipper mata in alla sifferuppgifter manuellt
  • Det är säkrare - risken för fel vid inmatning elimineras då alla värden läses in direkt i ditt ekonomiprogram, även leverantörsuppgifterna
  • Du kan få fakturan konterad och klar - med automatik
  • Det blir så mycket enklare att söka och kontrollera en digitaliserad leverantörsfaktura i efterhand
Sist men inte minst så bidrar du till att minska på antalet papper som skrivs ut och transporteras.

Hur mycket sparar du? Vi har en kalkyl baserad på kostnaden för uppskattad tid vid manuell hantering av pappersfakturor jämfört med vad Visma Autoinvoice erbjuder.

Hur fungerar det? 
Med AutoInvoice kan du skicka och ta emot e-fakturor samt skicka fysiska brev, direkt från ditt ekonomiprogram. Se filmen Kom igång med Visma AutoInvoice.

Skicka e-faktura eller brev
Börja med att kontrollera att din kund kan ta emot fakturor elektroniskt. Det gör du genom att lägga till eller öppna en befintlig kund för redigering, välj Kontrollera och markera den mottagare som stämmer med din kund. Klicka på Välj markerad, lägg till referenskod om din kund kräver det för att ta emot e-fakturor och välj Spara

Om en kund som har möjlighet att ta emot e-faktura inte har aktiverat funktionen i sitt ekonomiprogram kan du skicka en förfrågan till kunden via Visma eEkonomi och be kunden aktivera sig som mottagare av e-faktura. 

Du skapar din kundfaktura precis som vanligt. Därefter väljer du att skicka fakturan som e-faktura eller brev via AutoInvoice. Vid e-faktura skickas fakturan helt elektroniskt, direkt till kundens bokförings- och faktureringsprogram. Väljer du att skicka fakturan som brev via Autoinvoice skriver vi ut fakturan och postar den åt dig - ett bra alternativ t ex då kunden inte har möjlighet att ta emot e-faktura.

Vissa faktura mottagare kräver att du anger en märkning/beställarreferens. Detta anger du på fakturan, i fältet Referenskod. Kontakta din kund om du är osäker på vilken referens du ska använda.

När fakturan är skickad får du en notis med information om att kundfakturan har skapats och skickats som e-faktura med Visma AutoInvoice. Skulle fakturan ha stoppats får du information om det här.



Skulle du missa notisen kan du gå in på den bokförda kundfakturan och klicka på Öppna. Längst ner på sidan ser du om fakturan är skapad och skickad som e-faktura (blå) eller om fakturan av olika anledningar kan ha stoppats och inte blivit levererad (röd).




Ta emot e-faktura
För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. När en leverantör skickar en e-faktura till dig kommer du att få en notifiering om detta. Klicka på länken i notifieringen eller välj Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast.

Klicka på den leverantörsfaktura du vill registrera, välj Åtgärder - Öppna. Välj det konto som fakturan ska bokföras mot och Bokför. Vill du arbeta med fakturan vid ett senare tillfälle, välj Spara som utkast.

När fakturan är bokförd kan du se den under Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Har du en aktiv bankkoppling förs fakturan automatiskt över till banken. För att genomföra betalningen, logga in på din internetbank och godkänn transaktionen. Om du inte arbetar med en aktiv bankkoppling behöver du lägga in betalningen manuellt.

Hur mycket kostar det?
Du betalar bara för det du använder. Kolla in prislistan på Vismaspcs.se.

Hur fungerar AutoInvoice scanningstjänst?
Det är fortfarande många företag som skickar utskrivna fakturor per post eller som pdf. Om du vill slippa lägga in dessa fakturor manuellt i Visma eEkonomi kan du använda AutoInvoice scanningtjänst. Både utskrivna fakturor och pdf-fakturor görs då om till e-fakturor och skickas direkt till ditt program. Det som sker är att dina leverantörer skickar fakturorna till en scanningscentral där fakturorna scannas, tolkas och görs om till e-fakturor. Det du behöver göra är att godkänna fakturorna när de kommer in i ditt Visma eEkonomi.

När du markerar att du vill ta emot leverantörsfakturor elektroniskt i företagsinställningarna, har du även möjlighet att aktivera scanningstjänsten. Läs mer om det här.

Vi hoppas att du kommer uppskatta AutoInvoice lika mycket som vi gör, och Grattis till att ha kommit igång med elektronisk fakturering!
Medverkande