Skapa kundfakturor med avdrag enligt reglerna för Grön teknik, t ex installation av solceller, i Visma eEkonomi.
Steg 1: Inställningar
Gå till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och markera rutan Grön teknik. Beloppet om 50 000 kr som du kan ansöka om skattereduktion för föreslås automatiskt.
Du kan ansöka om skattereduktion för typerna;
Installation av nätanslutet solcellssystem – 15% avdrag för arbete och material (20% från 1 januari 2023)
Installation av system för lagring av egenproducerad el – 50% avdrag för arbete och material
Installation av laddningspunkt till elfordon – 50% avdrag för arbete och material.
Steg 2: Skapa artikel
När du skapar den artikel som avser grön teknik väljer du upp någon av typerna ovan, beroende på vad din artikel avser.
Steg 3: Skapa kundfaktura
När du skapar din kundfaktura markerar du rutan Husarbete eller grön teknik uppe till höger och kan därefter markera rutan Grön teknik. Tänk på att du inte kan ha både rot/rut-avdrag och grön teknik på en och samma faktura då det hanteras olika vid ansökan till Skatteverket, utan i så fall skapar du en enskild faktura med rot/rut och en med grön teknik. Om det även finns material på fakturan som du ska ansöka om skattereduktion för, och inte bara arbete, så behöver detta läggas som en egen artikel och kopplas mot en typ av Grön teknik. Detta kan du göra för att kostnaden för materialet nu också ligger till grund för skattereduktion, t ex om du använt material som är nödvändigt vid installationen så som material som används för att installera solceller. Du kan läsa mer om vad som ger rätt till skattereduktion för grön teknik på Skatteverkets hemsida.
Steg 4: Hantera betalning och skapa ansökan till Skatteverket
När kunden har betalat sin del och du har registrerat betalningen på fakturan är det dags att skapa en ansökan till Skatteverket. Vid ansökan av grön teknik exporterar du ut en fil från programmet som du laddar upp på Skatteverkets hemsida. Filexporten hittar du under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för grön teknik.
Steg 5: Beslut från Skatteverket
När betalningen från Skatteverket kommer in under Kassa- och bankhändelser matchar du den mot kundfakturan, med alternativet Inbetalning från kundfaktura. Skulle du få avslag och du inte får några pengar från Skatteverket är det istället din kund som ska betala den resterande summan. Du skickar enkelt en påminnelse till kunden genom att gå till fakturan och välja Åtgärder - Skapa påminnelse.
Visa fullständig artikel