We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Med automatiska förslag får du snabbt specifika sökresultat eftersom möjliga matchningar föreslås vartefter du skriver in ordet.
Visar resultat för
Sök istället efter
Menade du:
Här hittar du processer och tips i Visma eEkonomi
Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Användartips och få ett mejl varje gång det publiceras något nytt. Du kan även prenumerera på etiketter genom att klicka dig in på etiketten du vill bli uppdaterad kring innan du väljer att prenumerera.
1. Logga in i forumet
2. Klicka på de tre prickarna uppe till höger
3. Välj Prenumerera.
Har du digitala processer för att ta emot leverantörsfakturor? Få in kvitton i programmet? Signera offerter? Inte? Läs inlägget och ta del av alla våra tips.
GLN – förkortning av Global Location Number – är en sifferkod som identifierar en verksamhet. GLN-numret kan identifiera ett företag, en organisation, en fakturaadress eller en leveransplats.
Vad innebär Brexit?
Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020 och från och med 1 januari 2021 började nya avtal och regler att gälla.
Detaljerna i det nya handelsavtal som ska gälla mellan EU och Storbritannien förhandlas fortfarande. Vi kommer att följa utvecklingen för att anpassa Visma eEkonomi därefter.
Från den 1 januari 2021 hanteras kunder med adress i Storbritannien på samma sätt som andra länder utanför EU. Det innebär bland annat att handel med Storbritannien inte längre tas med i den periodiska sammanställningen och att kunder i Storbritannien inte omfattas av reglerna för MOSS.
För dig som handlar med Storbritannien Allt som du fakturerar med fakturadatum t.o.m. 2020-12-31 redovisas enligt reglerna för handel inom EU och allt som du fakturerar med fakturadatum fr.o.m. 2021-01-01 redovisas enligt reglerna för export. Denna omställning görs automatiskt i Visma eEkonomi. Det enda du behöver tänka på är att du sätter korrekt fakturadatum på din faktura och att Nordirland är ett undantag. Läs mer om det nedan.
Om din kund är baserad i Nordirland har du möjlighet att inne på kundkortet i Visma eEkonomi markera rutan Kunden är baserad på Nordirland (reglerna i EU:s Protokoll om Nordirland gäller) för att få rätt inställning. Fakturering av varor till Nordirland För Nordirland gäller särskilda regler och handel med varor kommer även i fortsättningen att räknas som handel inom EU, medan försäljning av tjänster ska räknas som export till land utanför EU. Fakturerar du varor till kunder som har sin adress i Nordirland så behöver du ändra landskoden i momsregistreringsnumret på kunden till XI, i Visma eEkonomi. Landskoden ändrar du under Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller och välj Redigera. I rutan för Momsregistreringsnummer fyller du i landskoden, dvs XI, följt av kundens momsregistreringsnummer.
Fakturering av tjänster till Nordirland
Försäljningen av tjänster räknas som export till land utanför EU och du behöver inte tänka på att göra några ändringar.
OBS! Tänk på att landskoden XI enbart ska fyllas i då du säljer varor. Vid försäljning av tjänster ska du fortsatt använda dig av landskoden GB. Vid försäljning av både varor och tjänster till samma kund behöver du skapa olika fakturor för dessa, då en faktura inte kan innehålla både varor och tjänster. Det är viktigt att du kontrollerar att du har rätt landskod ifylld på kunden innan du skapar nästa faktura, för att säkerställa att landskoden motsvarar det som du ska fakturera.
För att hålla dig uppdaterad kan du prenumerera på det här inlägget. Vi uppdaterar här så snart vi har mer information.
Logga in i forumet
Klicka på de tre prickarna uppe till höger i det här inlägget
Välj Prenumerera.
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
Zapier är en plattform där du kan samla det bästa av alla applikationer du använder dagligen, det finns över 1000 appar och tjänster du kan integrera mot!
Med Zapier kan du skapa unika integrationer, som skapar stora möjligheter att själv anpassa ditt Visma eEkonomi och just din vardag.
Du kommer kunna använda eEkonomi som en trigger - vilket innebär att när något händer i Visma eEkonomi så kan denna data skickas vidare via Zapier, och i nästa tur till en annan applikation för att göra en åtgärd.
Du kommer också kunna använda eEkonomi som en action - när något händer i en annan applikation, så kan denna data skickas vidare till Zapier, och i nästa tur in till Visma eEkonomi för att göra en åtgärd.
Du kan t ex skapa integrationer mot Google mail, Google sheets, Slack, Spotify m.m. Du har möjlighet att både använda färdiga zaps men även skapa helt egna!
Vill du titta på de färdiga integrationerna som är klara att använda redan idag går du till https://integrationer.vismaspcs.se/appar/?query=Zapier
Vad behöver du göra för att komma igång?
Du börjar med att skapa ett konto på Zapiers hemsida. När du har skapat ditt konto loggar du in och går igenom följande steg:
Lägg till en zap
Lägg till en trigger
Godkänn integrationen
Koppla upp zap
Aktivera zap
Triggers i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Ny kund sparas - Ny order sparas - Ny faktura skapas - Ny leverantör sparas - Ny leverantörsfaktura sparas - Nytt leverantörsfakturautkast sparas - Ny artikel sparas Actions i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Skapa ny kund - Skapa ny artikel - Skapa nytt fakturautkast - Skapa ny leverantör - Skapa leverantörsfakturautkast - Skapa order För mer information om hur du går tillväga kan du läsa om i vår supporthjälp.
Nu är det bara att sätta igång att ska dina triggers och actions! Bara fantasin sätter gränserna, och tänk vad mycket tid du kan spara!
Observera att Zapier är en internationell plattform som lagrar data utanför EU. Du bör därför vara uppmärksam på vilken typ av persondata du hanterar med tjänsten Zapier. Läs mer om hur data hanteras i Zapier här: https://zapier.com/privacy
Året börjar lida mot sitt slut och kanske har du redan nu börjat se över de fakturor som ska skickas iväg innan årsskiftet?
Ett tips är att använda dig av funktionen Betalt Direkt där du säljer dina fakturor direkt i programmet och får betalt redan nästa dag. Då behöver du inte vänta till nästa år för att hantera betalningen! Du slipper även risken att behöva jaga en kund som inte betalar i tid och kan fokusera fullt ut på din verksamhet. Säljer du en faktura får du nämligen hjälp med eventuell påminnelse- och inkassohantering.
För att aktivera Betalt Direkt går du till Appar och tillval i programmet. Om en faktura går att sälja informerar programmet dig om det när du skapar kundfakturan. Är du inte aktiverad för tjänsten får du besvara några frågor om ditt företag innan du kan sälja fakturan. Tjänsten är kostnadsfri att aktivera och det finns inte heller några fasta avgifter. Du betalar endast för de fakturor du säljer och du ser kostnaden som tillkommer direkt på kundfakturan.
Läs mer om Visma Betalt Direkt »
Vi arbetar just nu med att göra förändringar i utseendet för Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och Visma eEkonomi Deklaration och letar efter kunder som vill ge oss feedback på detta i form av ett användartest.
Har du ett aktiebolag eller en enskild firma och använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning eller Visma eEkonomi Deklaration och kan tänka dig att ställa upp på ett användartest nu eller längre fram i tiden får du gärna lämna dina kontaktuppgifter i följande formulär.
Lämnar du dina kontaktuppgifter i formuläret hanteras de i enlighet med GDPR.
Uppskattningsvis kommer användartestet att ta runt 45 minuter.
Tack för att du hjälper oss i vårt arbete!