Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-12 11:17 )
  • 13 Svar
  • 0 gilla
  • 1393 Visningar

Om du får felmeddelande: Det går inte att uppgradera till denna version. För att göra det behöver du först uppgradera till version XXXX.X av programmet. 

Om du av någon anledning använder en äldre SQL-version än SQL Server 2014 Express, exempelvis SQL Server 2008 Express, måste du först installera en mellanversion av programmet som innehåller SQL Server 2014 Express. Denna mellanversion finns eller kommer att finnas att ladda ner på vår hemsida under Ladda ner/Uppdatera och Viktig information för respektive program. Därefter kan du installera den senaste versionen med SQL Server 2017 Express.

Programmet det gäller är Visma Byråstöd, Visma Lön, Visma Administration, Visma Fakturering och Visma Förening. Under hösten kommer det även att gälla Visma Tid.

Medverkande
Kommentarer
Davor P1
CHAMPION

När släpps nästa version av Visma Lön / Administration med SQL 2017?

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan!

Version 2020.3 av Visma Lön planerar vi släppa redan nästa vecka (vecka 40). Du kan prenumerera på Nyheter i Visma Lön för att få mejl när versionen finns att ladda ner.   

När det gäller Visma Administration så planerar vi att släppa nästa version 2020.2 i början av oktober. För att få mejl om när versionen finns att ladda ner kan du välja att prenumerera på Nyheter i Visma Administration.

Jag har byråstöd 5.91  och administration 2020.2. Behöver uppdatera bl.a. dessa och ligger lite efter. För några veckor sedan gjorde jag första försöken att uppdatera byråstöd men får då oavsett hur jag gör upp texten "Det går inte att uppgradera till denna version. För att göra det behöver du först uppgradera till version 5.91 av Visma Byråstöd". Jag har ju för katten 5.91 installerat.....Har provat det mesta men inget hjälper. 

Hade kontakt med er igår och vi kom då fram till att jag åtminstone bör kunna uppdatera Administration till 2020.31 då det är det viktigaste just nu. 

Så efter att ha satt igång en backup på byråstöd igår (dryga 17 gb) och sedan gjort en systemsäkerhetskopia på Admin idag samt tagit en säkerhetskopia på lön (vilket även den tog en stund, fan vet varför den gör backup på fakturor i PDF-format när jag fakturerar från Administration) så skulle jag då äntligen uppgradera åtminstone Administration. Men vad händer då? jo följande text kommer upp: "Det går inte att uppgradera till denna version. För att göra det behöver du först uppgradera till version 2020.1 av programmet. Men jag har ju för katten version 2020.2 installerat, d.v.s versionen efter. 

Jag har pratat med er om ni vill då gärna se vad som händer när jag gör backup, vilket då är i princip inget. Och jag har 6 st anställda som måste kunna jobba vilket gör att jag hela tiden försöker planera in uppdateringarna så att det inte blir kaos vid moms och/eller lön. ....så att uppdatera en "vanlig" dag är för mig en omöjlighet. Bara backupen tar ett gäng timmar.... 

Davor P1
CHAMPION

Hej @AccountantfromHell_singland ,

Jag är inte helt hundra på denna variant, och det kan mycket väl vara så att du redan testat detta....

Tyvärr kör jag inte via Byråstöd, så redan vid första hindret riskerar jag falla platt........

• Går det att göra en reparation av systemet via Visma Assist?
    • Reparation av databaser
    • Reparation av Visma

Om denna variant finns på byråstödet hade jag provat börja där innan jag kört vidare på reparation av Visma Administration.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig vidare en liten bit i alla fall....

//Davor P

Hejsan. Det finns reparation av Byråstöd men inga databaser där. Har en ide om att jag skall avinstallera Administration och sedan installera 2020.1 då det är den version som dom rekommenderar att man skall köra först. För att sedan uppdatera den till 2020.31 Kom just in till kontoret och tänkte göra det men började fundera. Om detta funkar så har jag ändå fel version på våra 7 arbetsplatser. Så då borde jag göra samma sak där, d.v.s avinstallera och sedan köra arbetsplatsinstallation av 2020.1. Och sedan uppdatera på servern, antagligen till 2020.31 på servern för att sedan köra den på arbetsplatserna. .. och jag antar att jag då även bör göra detsamma med Byråstöd. Avinstallera och installera om.... Men jag får nog ta det nästa helg istället och ta ett snack med supporten om det... om dom nu inte läser detta och kan kommentera.... 

Davor P1
CHAMPION

"Normalt" borde det räcka att ha installationen rätt på servern. När klienterna upptäcker att de har "fel" version görs det en uppdatering på klienterna automatiskt innan man kan köra programmet.

Hur byråstöden fungerar och hur den låser arbetsfiler vet jag inte.....

Om möjligt använd en annan dator än servern där du har allt installerat så att du har en "lekstuga" och prova i utan att det påverkar den skarpa versionen. Detta medför en massa extra arbete dessvärre, men jag tror att det är bättre att ha kvar den skarpa versionen kvar innan man vet vad som fungerar och vad som inte fungerar....

Supporten bör ju kunna gå in via fjärrstyrning och slå sina kloka huvuden ihop för att få fram en lösning....

Funkar tyvärr inte med någon annan dator om jag inte skulle lyckas ha en komplett spegling av min serverinstallation och sedan en arbetsplats inkopplad till den. Men annars en bra ide. 

Problemet med supporten är ju att dom inte jobbar när jag kan uppdatera, vilket är helg. Pratade med supporten i fredags, det var då vi kom fram till att det var en god ide att uppdatera endast administration då byråstöd inte funkade vilket då inte heller funkade. Satt i telefonkö i 1 timme och 23 minuter... Men har ju högtalartelefon så det går ju att jobba under tiden... Ska ringa dom igen och resonera lite över vad som händer om jag raderar administration 2020.2 och installerar 2020.1... och sedan uppdaterar till admin 2020.2 igen (under förutsättning att sql då uppdaterats till 2017. Hur funkar det i arbetsstationerna liksom då dom redan har den versionen men utan sql20147. Eller är det då en ännu bättre ide att uppdatera till 2020.31. En version som arbetsstationerna inte är i...  Tack för ditt engagemang iaf. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Bengt-Olof!

Jag har bett en grym kollega ringa och hjälpa dig. Ha en fin dag och tack för allt du bidrar med i forumet!

/Tinna

Hejsan Tinna... Jag pratade med henne när jag fick ditt meddelande. Tusen tack... Nu har vi gått igenom vad som skall göras och jag var nog inne på rätt spår men vägen blir en annan. Så personalen får gå kurs på onsdag förmiddag och jag sitter med supportern och "lattjar".... Blir en spännande och nervös dag.... puuh...

Skulle gärna bidra med mer men det är lite svårt att hinna med tyvärr.. och sedan så var det faktiskt lättare att skumma igenom inläggen när alla kom i en enda lång radda... nu ser man 5 st i ett ämne och sedan måste man byta sida...  Kan förstå det upplägget men det vore bra med en kompletterande vy där man ser alla... för oss som är "skummisar" så att säga...

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Det kommer gå strålande på onsdag och du kan lita på de småländska tjejerna - vi löser detta tillsammans 🙂

Vi tacksamma för den tid du hinner bidra i forumet och tar till oss din input på förbättringsområden som vi kan se över. Skummisar är alltid välkomna det hoppas jag verkligen att du känner. 

/Tinna

Det gick strålande med superhjälp från Småland. Kanon... nu funkar allt och jag ska uppdatera övriga program i helgen, nu när jag äntligen har rätt SQL...

En gigantiskt Glad Påsk från Alfta till er alla på Visma

Davor P1
CHAMPION

Glöm bara inte och ta lite påsk ledigt några minuter per helgdag 😏

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan!
Tack för din återkoppling AccountantfromHell_singland, och vad bra att det löst sig.  Jag har skickat vidare din önskan om glad påsk till mina kollegor - det uppskattas alltid.

Ha en glad påsk själva, och hoppas ni får njuta av fint väder.

/Mita