Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-12 14:16 )
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 994 Visningar

Det kan hända att kopplingen mot databasen i Visma Administration tillfälligt stoppas, exempelvis på grund av antivirusprogram. Om du möts av meddelandet “Det gick inte att ansluta till databasen” när du startar Visma Administration behöver du göra följande:

Börja med att reparera databaser via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration. Här väljer du alternativet Reparera Visma Administration.

 

Om du fortfarande får samma meddelande efter reparationen bör du göra undantag för följande filer i din brandvägg:

  • SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
  • SQL-Browser: C:\Program Files(x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
  • Administrations programfil: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe

Skulle du ha fortsatta problem efter att du gjort ovan rekommenderar vi att du tar kontakt med vår supportavdelning.

Du hittar kontaktuppgifter på vår hemsida.