2021 är snart här och kanske är det detta året du väljer att bli mer digital i programmet. I denna artikel tänkte jag förklara vad vi har gjort för förändringar i programmet för att kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Självklart vill vi att du ska komma på vilken bra lösning det är att skicka e-fakturor och ta emot e-fakturor och hur det kan effektivisera ditt vardagliga arbete.
Se hur mycket tid och pengar du skulle spara varje månad, läs mer på Smidig elektronisk fakturahantering.
Vad är det vi har gjort i version 2020.3 då?
Jo en rad olika förbättringar som jag listar här nedan:
Ställ om och bli helt digital i din fakturering
Inställningen Skicka alla fakturor som e-dokument har funnits tidigare och du hittar den under Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Min sida/internettjänster – Digitala fakturor och dokument. Förbättringen som görs här är att när du markerar denna rutan får du först en information om vad som kommer att ske:
När du klickar på Ja kommer programmet automatiskt göra en slagning på hela kundregistret för att se vilka av dina kunder som vill ta emot e-fakturor. Resultatet visas i en lista som på bilden nedan.
Klickar du på Välj markerade kommer programmet göra om utskriftsvalen till e-faktura (för de kunder som kommit upp i listan och är markerade) och för övriga kunder i registret ändras Lokal e-post till E-post, PDF och Skrivare ändras till Brev.
Sök mottagare e-faktura/e-order
Ett nytt kommando som du hittar under Försäljning – Kunder samt Inköp – Leverantörer är Sök mottagare e-faktura/e-order.
Nu kan du enkelt se vilka kunder i ditt kundregister som vill ta emot e-faktura från dig. sökningen görs på hela registret och den visar en lista med kunder som du sedan själv få avgöra vilka du ska skicka e-faktura till.
Samma gäller leverantörer och vilka som kan ta emot en beställning från dig genom en e-order.
Ny utskrift – Begäran om e-faktura
Vill du på ett enkelt sätt informera dina leverantörer att du nu vill ta emot e-fakturor finns det utskriften Begäran om e-faktura under Utskrifter – Register. Informationen som skrivs ut är beroende på vad du har gjort för inställningar i företagsinställningarna.
Hämta adress när du skapar Ny kund eller Ny leverantör
När du skapar en ny kund eller ny leverantör så får du upp en ruta för att söka efter adressuppgifter. Du kan söka på t ex Org.nr, företagsnamn och för/efternamn. Träffarna visas i listan och du väljer vilken du vill hämta. Adressuppgifterna förs automatiskt över till kundkortet/leverantörskortet. Den här funktionen når du även via Hämta adress (tidigare hämta uppgifter) och kan användas när du vill så att du på ett bra sätt kan hålla adressuppgifterna uppdaterade. Tidigare gick det via kreditupplysning men det görs inte längre utan det enda som behövs är en inloggning till vismaspcs.se!
Information och uppmaningar i programmet om att bli mer digital
På olika ställen i programmet kommer vi informera och uppmana dig att ta del av dom delar du kan förändra för att effektivisera ditt arbete. Gula informationslister dyker upp och notifieringar i sidopanelen kommer att synas. Bilderna visar ett par exempel på uppmaningar du kan mötas av.
Är du intresserad av att se mer hur det fungerar så rekommenderar jag dig att titta på filmerna Inställningar för att ta emot e-faktura, Skapa ny kund och Skapa ny leverantör.
Hej
Undrar om prislista på dom nya tjänsterna?
Hej!
Ifall du tänker på priserna för att ta emot och skicka e-fakturor så kan du läsa mer om det på Smidig elektronisk fakturahantering. Att söka på adressuppgifter eller efter mottagare av e-faktura/e-order är inget som kostar.
Ha en fin dag!
/Jenny
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.