Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Anna Svensson
  • 7 Svar
  • 2 gilla
  • 6456 Visningar
1 november slutar vi stödja webbläsaren Internet Explorer och uppdaterar efter det inte ditt program till den webbläsaren. Det betyder inte att ditt program slutar att fungera men vi kan däremot inte garantera att det uppför sig som förväntat med Internet Explorer efter det datumet.

Varför?
Microsoft kommer inte att fortsätta utveckla Internet Explorer och detta innebär framöver en omodern webbläsare som inte har stöd för dagens höga webbstandard.
Den utvecklingstid som idag läggs på att säkerställa driften och utveckla lösningar specifikt för Internet Explorer kan vi istället använda till att utveckla nya funktioner i våra program.

Du som arbetar i ett lokalt installerat program
Du behöver ha kvar Internet Explorer som webbläsare i din dator för att Min Sida ska fungera fortsättningsvis.
Däremot rekommenderar vi att du använder en annan webbläsare som standardwebbläsare. Det gör du i Kontrollpanelen i datorn under Ange dina standardprogram.
Vi jobbar för att uppdatera våra lokalt installerade produkter så att de inte är beroende av Internet Explorer.

Du som arbetar i ett webbaserat program/tjänst i Internet Explorer
Du som arbetar i något av våra webbaserade program/tjänster bör byta till en annan webbläsare.
Du hämtar webbläsare på respektive sida:

Här kan du läsa våra Systemkrav »
Medverkande
Kommentarer
NY MEDLEM
I systemkraven står däremot att om man kör Windows på Mac så räcker det bra med Internet Explorer 7 för att köra era program. 😛

Jag är Mac-användare. Blev smått lurad när ni sålde eEkonomi till mig då säljaren sade att eEkonomi fungerade bra med Safari, den inbyggda webbläsaren i macOS. Så var inte alls fallet märkte jag över tid och jag fick lov att installera Chrome för att kunna fortsätta bokföra med eEkonomi - på stark inrådan av er support.

Jag tycker det är olyckligt att Visma inte pushar utvecklarna mer för att stödja Safari istället för Chrome på Mac. Det är en väsentlig skillnad på integrationen mellan Safari och Chrome i macOS (som påverkar arbetssättet i operativsystemet). Chrome tillhandahålls dessutom av Google som lever på att skaffa och sälja information. Jag, eller den information jag ger dem, är mer eller mindre deras affärsidé. Jag tycker INTE om att bokföra i en webbläsare från Google av den anledningen om jag säger så. Självklart samlar Google in så mycket informationen om min verksamhet, mina kunder, artiklar och priser som de kommer undan med ..!

Jag hoppas fortfarande att ni någon gång snart börjar stödja Safari fullt ut, som ju säljaren lovade. Safari är i lång utsträckning byggd för att motverka att företag som Google spionerar på en.

Vänlig hälsning och trevlig helg.
CONTENT PRODUCER
Hej!
Jag har sett till att systemkraven är uppdaterade - tack ska du ha 🙂

Gällande webbläsare för Mac så fungerar Safari och Chrome lika bra, så där ska du kunna välja själv. Mina kollegor på supporten är vana vid att rekommendera Chrome för att det är den vi rekommenderar på PC. Jag ska lyfta internt att för Mac fungerar Safari minst lika bra, ledsen om det blivit något missförstånd!
Ha en fin helg!
NY MEDLEM
För mig funkar e-ekonumi på Safari jättebra. Däremot så är en stor önskan att ha en löneprogram som funkar på Mac utan att köra Windows.
NY MEDLEM
Det enda tråkiga med att höra det nu, att Safari ska fungera igen, är att det sker av en slump - istf att Visma gått ut med det i t ex nyhetsbrevet som går ut månatligen. (Är bara ”rädd” att jag missar fler glada nyheter.) Men jag blir glad att höra det och ska genast gå tillbaka till Safari för min bokföring och bankhantering. Toppen! 😃

Det som var ett problem förut bl a var mängden internt hanterat minne Safari hade tillgängligt för copy paste i jämförelse med Chrome - och att eEkonomi behövde mkt sådant minne. Det fick Safari att flippa ur ibland. Dessutom hade utvecklarna inte testat fullt ut hur Safari hanterar sina kakor. Får se i em / kväll då hur det går. Så taggad!
NY MEDLEM
Hej, varför kommer Min Sida att fortsatt behöva IE? Om det nu fasas ut på de flesta ställen och inte kommer att stödjas i programmen, varför är det fortarande kopplat till Min Sida? Borde inte det fungera oavsett vilken browser man använder? Företaget jag arbetar på har en form av "block" för Internet Explorer vilket gör att Min sida på Admin 500 inte fungerar. Men av någon anledning fungerar det i Löneprogrammet. Det känns som att det äldre Admin har någon inställning som är låst.

Ser med spänning fram emot det nya!
Var tvungen att testa och hos mig så är det Chrome som går igång på Min Sida. Har du Chrome som standardwebläsare eller är det Explorer? Hittar inte heller någon inställning på sidan så det måste väl styras av något annat då och kan inte komma på något annat än just val av standardwebläsare...
NY MEDLEM
Vi har Microsoft Edge som standardwebbläsare. När programmen installerades så fungerade inte Min Sida på administration 500, men på Lön fungerar det. Så det känns som att det inte är en block från företagets sida, utan något i admin som inte "släpper in" de inställningar jag har. Funkar alltså på Lön men inte i Administration. Känns lite märkligt.

Tack för att du testade 🙂