Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan!Jag har funderat och försökt hitta info för att besvara din fråga men detta är inte helt lätt och går lite utanför min kompetens. Känner därav mig inte helt bekväm med att svara fullt ut måste jag erkänna.Jag har kikat på hur du kan bokföra dessa 50 000 kr som går ut i moderbolaget och då ska detta endast bokföras via balanskontona. Det är50 000 kr som ska kreditera konto 1930 och debitera ett 16xx - konto.Jag har dock svårt att svara på hur du sköter detta i dotterbolaget. Möjligt att det finns någon av våra användare här i vårt forum som känner sig manad att svara på frågan? 🙂 Vi har annars en sida hos oss där du kan hitta redovisningsbyrå, du får gärna kika där om du inte har någon annan du kan vända dig till.Lycka till och hör av dig om det dyker upp något annat du funderar på.Ha en fin helg!/My
Om det ska bearbetas för att sedan säljas vidare så är det ju en råvara som då bör ligga i lager.
hm.. är det appstore som är köpare så bör du ha deras VAT-nummer och redovisa det som försäljning tjänst EU med omvänd beskattning samt lämna Periodisk sammanställning.Är däremot appstore bara en kanal och du säljer direkt till t.ex. en privatperson i EU så skall du använda det s.k MOSS-systemet. D.v.s du skall vara momsregistrerad i köparens land och redovisa moms där.Men jag antar, och hoppas, att appstore löser den delen åt dig vilket borde framgå av den redovisning du får från dom vilket är, antar jag, någon form av självfaktura? Och isf gäller det första om appstore hanteras från t.ex. Irland...
Om du fått en skattefordran så kan den ligga på kto 2510 men som då bör hamna på tillgångssidan i årsredovisningen. Detta kan du styra i bokslutsprogrammet om du har ett sådant. Om du inte har ett sådant så kan du boka om fordran till kto 1640 (skattefordringar) och när du sedan får tillbaks skatten från skatteverket in på skattekontot så bokar du debet 1630 och kredit 1640... Lycka till!
Hej Niro74, På konto 2617 har du momsrapportkod 30 och på 2647 har du 48. Tyckte mig se att du arbetar i Visma Administration så jag har ett litet tips till dig. I Administration har du konteringsmallen KML74 som hjälper dig med att bokföra omvänd skattskyldighet för byggtjänster. Du hittar dina konteringsmallar under Bokföring - Konteringsmallar. Om det gapar tomt här behöver du importera mallarna. Vi har valt att skapa konteringsmallar för händelser som dels är vanligt förekommande men även för händelser som är av lite svårare karaktär. Skulle du ha behov av att använda andra konton än de vi har föreslagit i konteringsmallarna så går det fint att byta konton till de som är korrekt för dig. Du kan även skapa en helt ny konteringsmall eller kopiera och ändra i en befintlig. Här på Visma Spcs gillar vi konteringsmallar så mycket att vi t.om har spelat in en film om hur du arbetar med konteringsmallar /Tinna
Awesome