Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej igen. Läste det här igen och skulle väl vilja korrigera lite. Ersättningen var ju från bilskroten och bör väl då ses som en ersättning vid försäljning istället. Där beror det ju lite på vad det var för bil om ni fick moms eller ej vilket ni då bör ta hänsyn till. För att det skall bli helt rätt så bör man dela upp bokningen i två steg. Först själva ersättningen som då bör bokas debet 1930 och kredit 7973 (förlust inventarier). 7973 bör då märkas som endera momsfri försäljning (om det var en bil utan moms, typ personbil eller begagnad bil från privatperson) eller som momspliktig om ni fick moms på bilen. När det är bokat och momsrapporten är utskriven och bokförd så kan du tömma balanskontona (1240,1249) mot 7973 så att hela förlusten på den här "försäljningen" kommer på det kontot. Lycka till!
@Patrik_vk: Avseende de två typer av vidaredebitering till slutkund som finns: utlägg och vidarefakturering så är väl fallet med utlägg normalt rätt ovanlig (tex. i konsultbolag som har kostnader för resor etc. i tjänsten som slutkund ska stå för)? Som @annasvensson skriver ovan i PS så får man i det fallet inte dra av eller fakturera moms då det inte är en kostnad för egna företaget. Enligt skatteverket ska dessutom regeln gälla att "[slut]-kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören", vilket förefaller vara ovanligt vid dessa typer av "utlägg". Jag tror att vad de flesta avser att göra i de flesta situationer är det som kallas vidarefakturering (då leverantörsfakturan/kvittot är riktat till egna företaget, och som då också har betalningsansvaret).https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakture...
Lättast är dom du får dom som SIE4 från "revisorn" och då kan importera dom i ditt program. Antar att det inte är en revisor som gjort dom utan en redovisningskonsult, åtminstone om du ha aktiebolag. "Revisorn" bör ju ha gjort dom i sitt bokslutsprogram och då kan hon/hon exportera dom därifrån som SIE4. Lycka till!
🙂 Det var det jag grubblade över. Tusen tack
Hej!Gällande delbetalningen så tror jag att det kan handla om "förskott" vilket kan krångla till det ytterligare lite. Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket hur momsen ska redovisas.I tråden Förskottsfaktura - Administration 500/1000/2000 beskrivs det hur du hanterar momsen vid förskott./Anna
Awesome