Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej, Tack för svaret. Jag undrar hur jag gör när jag ska flytta saldona från vilande momsen till vanliga momskonton. Menar du att jag ska skapa en verifikation med endast momskonton i detta fall omvändmoms alltså 2617, 2647 eller ska även 2440, 4601 följa med samt fakturanummer och fakturadatum?? Annars visar en diff på beräknad moms och redovisad moms vid momskontrollen om jag inte ange 4601 och 2440. Tack på förhand
Hej!Normalt sett skulle jag säga att du ska skapa en kreditfaktura och därefter en korrekt faktura.Lättast är kanske att du kontaktar din kund gällande den förfallna fakturan./Anna
Tusen tack för svar Sara .. 🙂 Få se om det kommer in några förslag på bra grejor
Hej!När det gäller försäljningspriset bör man ha ett skriftligt värderingsintyg från en bilhandlare. Hur du hanterar det rent bokföringsmässigt och vad som gäller med avskrivningar kan du läsa mer om i tråden Bokföra inköp av bil genom kontakt betalning och avskrivningar. Om du vill betala ut detta i omgångar kan du istället för 1910 som används i exemplet använda 2893, sedan vid varje utbetalningdebiterar du 2893 och krediterar till exempel 1930 Företagskonto.Ägarbeviset eller en kopia borde räcka för att styrka inköpet.
Jag har fått svar från Bokföringsnämnden:"En kontrollbalansräkning skall ej bokföras utan utgör en separat sammanställning av balansräkningen värderad på ett lite annorlunda sätt."Samt från Björn Lundén Information:"Ja man skulle kunna säga att en kontrollbalansräkning är en sorts tillfällig balans. Som man upprättar för att se om man har förbrukat halva aktiekapitalet. Man bokför inget utifrån den. Men däremot om ni har en revisor så ska denne granska den."
Awesome