Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Det du beskriver blir korrekt Det går även att bokföra första betalning som ett förskott spegelvända återbetalningen och kostnadsbokföra Det sistnämnda är nog mer korrekt då du aldrig fått underlag på 3 minus 2 artiklar Mikael Pettersson
Jag har fått en skatteförfrågan under 2017, där de frågade om omsättningen i momsrapporten inte stämmde överens med inkomstdeklarationen för 2016. I svaret framkom att lönebidraget skall ingå i ruta 42 i momsrapporten.
Det du beskriver kan nog liknas vid kontant betalning av köp. Därför torde det vara ok att bokföra din försäljning utan att betrakta den som ett förskott.Poängen med att bokföra förskottsbetalning är att inte behöva momsredovisa eller inkomstredovisa pengar innan de är en faktisk inkomst.Men det tillämpas bäst när tiden mellan betalning och leverans överstiger enstaka dagar 🙂Mikael Pettersson
Hej,För att hjälpa flera som eventuellt läser/följer denna tråd så vill jag börja med att förklara vad avgiftskod är.Avgiftskoden anger vem som ska betala bankens avgift för en betalning. Avgiftskod används bara vid utlandsbetalningar via bank.Beroende på vilket program man har från oss och vilken bank man har så kan det förekomma olika val av avgiftskoder.I eEkonomi har man följande val; avsändaren betalar alla bankavgifter, mottagaren betalar alla bankavgifter eller mottagaren betalar utländska kostnader.Avgiftskoden väljer du under Inköp - Leverantörer - Ny leverantör och avsnittet UtlandsbetalningHur man vet vad man ska välja bör stå i det avtalet man har tecknat med en leverantör innan man börjar anlita dem.ExempelNär en redovisningsenhet får en leverantörsfaktura i utländsk valuta kan det medföra att växlingsavgifter och valutakursdifferenser uppstår i bokföringen. En redovisningsenhet och en leverantör kommer i ett köpeavtal överens om vem som skall stå för de växlingsavgifter och bankavgifter som uppstår när en leverantörsfaktura skall betalas. Det är vanligt att köparen betalar sin banks avgifter och att säljaren betalar sin banks avgifter.Ha en bra dag!/Cecilia
Hej Hekmat1957Om du inte redan har funnit någon som kan hjälpa dig så skulle jag kunna hjälpa dig. Nås på info@taredovisning.se eller 0700494828. Mer info om mig finner du på www.taredovisning.seHa en fortsatt bra dag.Med vänliga hälsningarTheresa
Awesome