Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Om man vill vara säker på Skatteverkets inställning så måste man begära ett förhandsutlåtande. Hos Skatteverket så står man inte för det man sagt, utan ett sådant besked. Problemet är att det tar tid och kostar runt 5000kr.
Frågan är när du har bokslut. Skall vi se det som representation eller vad?Har man ett kalenderår med ett verksamhetsår som startar före 2017-01-01 så kan vi kalla det för representation och då blir det en avdragsgillkostnad troligen. Annars så blir det något som företaget först måste skatta fram för att sedan betala. Du får ej glömma bort att boka upp ev. kostförmån.Så om vi skall bokföra allt enligt konstens alla regler blir det så härDebet 2641 momsbeloppetDebet 6071 avdragsgill kostnad ej starköl.Debet 6072 Öl (kanske)Kredit 2893 Avräkningdebet 7382 KostförmånKredit 739x motkonto förmånderSer kanske lite krångligt ut.Om du ser lite mellan fingrarna så kan man bokföra det på annat kostnadskonto.Men det är sådant som jag inte får lära ut och skulle jag få reda på det så har jag som redovisningskonsult anmälningsplikt. Hur konstigt det än låter.
Hej!Har du betalt med företagets pengar så kan du välja Egen kontering. Då får du själv välja vilka konton det ska bokföras mot. Eget uttag väljer man enbart om man faktiskt tagit ut pengar till sig själv som privatperson. Detta bokas mot konto 2013.Resekostnader bokförs mot 5800. Momsen bokförs på 2641.Rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket vilka regler som gäller i ditt fall angående matkostnaderna, som Burbage nämner ovan.Ha det fint!Moa
Perfekt, då vet jag precis. Tack snälla för hjälpen o snabbt svar.
Awesome