Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Hasse!Jag rekommenderar att du hanterar det som Göran beskriver i alternativ 2.Ha det fint!Moa
Rätt tänktOm ditt alternativ med kredit faktura är för att hålla affärerna igång så är det ju bra.Annars går konteringen 1930 debet 2890 kredit lika bra i kombination med en ren återbetalning och återbetalningen då bokförd 2890 debet och 1930, kredit,Mikael
Hej Emilia,Följande har jag hittat när det gäller att bokföra dina utgifter:Stängselmaterial, stallinredning, stallredskap tänker jag kan bokföras mot ett 510X kontoHyra av stall kan du ta 501X, där kan du döpa om ett befintligt konto eller skapa ett nyttNär det gäller foder så har vi en tråd sen tidigare, Bokföra försäljning och inköp av höSen sista men svåraste frågan gällande hästarnas massage och osteopati behandling vågar jag ej svara på så hoppas att nån annan på vårt forum kan hjälpa dig med den alternativt kontakta en redovisningskonsult.Ha en trevlig kväll!/Cecilia
Hej silversjo,Du har förstått helt rätt vad/när det krävs att man ska ha ett kassaregister men för att hjälpa övriga forumanvändare vill jag ändå länka till Skatteverkets skrivna hjälp »KassaregisterVad som räknas till kontant betalning är när betalningen sker samtidigt som varan eller tjänsten levereras, i utvidgad betydelse innebär då detta att betalningen inte behöver ske kontant utan också kan innebära överföring till säljarens bankkonto eller via swish. Jag tänker då att direktbetalning till Klarna ej räknas som kontant betalning.Ha en bra dag!/Cecilia
Hej Emilia,För att kunna hjälpa dig med hur hästarna ska bokföras måste man börja med att bestämma om de ska räknas som en omsättnings- eller anläggningstillgång.Det är då avsikten med innehavet som bestämmer detta. En anläggningstillgång är anskaffad för stadigvarande bruk, alla andra tillgångar är omsättningstillgångar.Tex tävlingshästar och avelsston räknas som ett inventarie (anläggningstillgång) medan föl och unghästar där avsikten är att sälja vidare räknas som en omsättningstillgång och redovisas som varulager.En anläggningstillgång läggs upp som ett inventarie och kan då bokföras mot konto 1292 medans en omsättningstillgång räknas till lager och kan bokföras mot konto 1493.Detta är inte min starka sida men hittade denna text gällande Riksskatteverkets rekommendationer om värdering av lager av hästar.Då du sedan även skriver att du köpte dina hästar privat innan du startade din firma så har du rätt att bokföra kostnader som avser firmans verksamhet under startåret och året före.I 16 kap 36 § inkomstskattelagen står det följande:"När en fysisk person startar enskild näringsverksamhet ska han det första beskattningsåret dra av även sådana utgifter i verksamheten som han haft före starten. Han ska dra av utgifter som han har haft under det kalenderår som näringsverksamheten påbörjas och det föregående kalenderåret om utgifterna är av det slaget att omedelbart avdrag för dem ska göras i en näringsverksamhet."Återkom om du behöver mer hjälp när du har bestämt om de ska räknas som en anläggnings- eller omsättningstillgång.Ha en bra dag!/Cecilia