Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej,Jag har Amazon Cloud tjänster. Jag har ett företagskort kopplat till tjänsterna. Kortet är i sin tur kopplat till företagskontot på min bank. Fakturan är den ställd i dollar. Totalsumman är i dollar och även momsen. Dock har man även lagt momsen i fakturan i svenska kronor och angivit den växlingskurs man använt för att räkna om momsen i dollar till svenska kronor.När jag går in på mitt bankkonto är den dragna summa i svenska kronor alltid något högre än total summan som fakturan ger omräknad med den kurs som är angiven i fakturan.Banken gör ett valutaväxlingspåslag på 2% så det är en anledning till att den summan är något högre än fakturan. Men inte bara det. Fakturan räknas på det datum den är utfärdad och då är det den valutakursen som gäller. Sedan är det en viss fördröjning hos banken så då blir det en ytterligare valutakurs som är ändrat från då fakturan är utställd från Amazon. Och inte nog med det så är det ytterligare en valutakurshantering som kortutgivaren har (Mastercard i mitt fall).Så nu till min fråga. Hur hanterar man bokföringen av den 2% valutaväxlingspåslaget som banken tar i avgift och hanterar man diffarna i valutakursen från då fakturan är ställd och den egentliga kostnaden jag får betala i slutänden som är satt i banksaldot?
Är det differens i både grundbokföringen och bokslutet? Kan det vara så att något kostnadsförts efter att årets resultat bokförts?
Bokslutsprogrammet låter mig inte avsluta RÅ 2023 på grund av att RÅ 2022 har en differens på 20 öre i balansräkningen (en diff som inte hindrade att RÅ 2022 avslutades i samma program för ett år sedan). Jag har låst upp RÅ 2022 och justerat en post mot Öres- och kronutjämning med 20 öre. Balansräkningen för RÅ balanserar nu på öret. Jag har sedan laddat upp de nya värdena till bokslutsprogrammet. Nu visar det sig att bokslutsprogrammet visar andra siffror än bokföringsprogrammet. Det har där - men inte i bokföringsprogrammet - på något sätt skapats en diff på 26 öre åt andra hållet. I bokföringsprogrammet råder fortfarande balans på öret. Hur skall detta åtgärdas?Tillägg: Till min förvåning verkar bokslutsprogrammet i RÅ 2023 ha fattat att det inte längre finns någon diff.
HejByt bara ut 8423 till 8314 manuellt om du får ett förslag på det automatiskt./Joachim
HejDå fakturan har stälts ut och betalats i olika år så måste du bokföra den som en leverantörsskuld i 2023 med systemets funktionalitet.Detta för att man måste redovisa kostnaden och momsen i det året som man fått fakturan.Sedan måste du skapa en korrigeringsverifikation av betalningen i 2024 så den enbart bokförs mot 2440.1930 Kredit2440 DebetJoachim
Awesome