Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hur fungerar det om man har - (minus) på 8314 vid bokslut då? Dvs om man bokför detta korrekt mot 8314 -20kr när det bara fanns 10 från början, detta konto har nu -10kr.
Hej igen,Nu löste du ett stort problem för mig och det tackar jag för. Jag redovisar enl K2 och trodde att jag behövde göra både 2350 och 1260, samt göra avskrivningar varje månad på detta. Nu har jag gjort som du föreslog. Ett Stort Tack!/Gunilla
HejHur bokförs reparationer på en egen ägd fastighet? Min kund har bytt fönster på sin fastighet och ser gärna att vi fördelar kostnaden på 20 årKan man lägga upp det på 20 år eller ska det läggas in på konto 5170Mvh / Mona
Jag behöver hjälp med bokföring av räntan från skattebeslutet. När beskedet om slutlig skatt kom, var skatten som väntat, men det fanns också en rad som sa "beräknad ränta till förfallodagen"Jag la till den raden i bokföringen som skatt (debet 8920, kredit 2510).Varje månad tickade det in lite plusränta från pengarna jag satt in på skattekontot för skatten. Dem bokförde jag på 8314. När skatteverket sedan drog slutskatten, drog de bara det urpsrungliga väntade beloppet.Sedan kom så raden med räntekostnad, som korrigerad intäktsränta, minus 376 SEK.Och jag funderar. Ett sätt att bokföra det är att bokföra 376 SEK som skatt, samt att dra resten av den ursprungliga räntekostnaden från slutskattebeskedet minus ovan 376 SEK från 8314, och bokföra även den summand som skatt. Då stämmer det med den skatt jag bokade när skattebeslutet kom.Är det en rimlig väg att gå? Eller vad är bäst väg? Jag skulle istället kunna använda 8423 för de 376 SEKen, men då måste jag ju dessutom vända min ursprungliga registrering av beräknad ränta från slutskattebeskedet så det inte längre räknas som skatt på 8920 och 2510, vilket jag tycker döljer skattekostnaden som sådan.
Hejsan. Du bör ju ha det beloppet som ett saldo på kto 1650 och har du aktiebolag så bokar du då kredit 1650 och debet 1630 (skattekontot) och sedan debet 1930 och kredit 1630 om du fått pengarna utbetalda.Har du enskild firma så bör det bli kredit 1650 och debet 2012 (om du bokar skattekonto, vilket man bör) eller 1930 om pengarna kom in på företagets konto.
Awesome