Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Ursäkta den förmodligen dumma frågan.Så om jag beställer något online till mitt företag och det finns flera betalningsalternativ (faktura via klarna, direktkortbetalning etc.) och jag väljer direktbetalning, men efter det får jag en faktura till min post (som även har forfallodatum och andra fakturasaker), kan jag fortfarande bokföra det som inkop av varor eftersom jag betalade direkt? Tack!
Hej, jag undrar om man verkligen behöver bokföra periodiseringsfonden? Enligt skatteverket ska man dra av den eller återföra när man gör skattejusteringarna men det är egentligen ingen affärshändelse som ska bokföras. Har jag förstått fel?
Dessa är placeringar. Glömde skriva att allt bokförs samtidigt inför bokslutet. Det var den metod vår revisor, eller den bokförare revisorn anlitade åt oss, använde medan vi hade revisor. Jag fortsatte på samma sätt, men blev tvungen att göra vissa ändringar. Vid ett tillfälle för länge sedan anlitade jag en revisor för att titta igenom årsredovisningen. Han gjorde aldrig det. I stället gjorde han om redovisningen av värdepapperskontot efter eget huvud. Det skapade ett visst kaos. När jag pusslade ihop det hela tog jag hjälp av ett antal olika instruktioner och modellen ovan var i princip vad jag kom fram till.I fjor försökte jag gå över till en modell där köp och försäljningar bokfördes när de uppkom. Det gav upphov till de konstigheter jag frågat om i ett annat inlägg. Det kan nog vara som du skriver, att jag bort använda ett konto som 1810 för att få det hela helt korrekt. Vid utgången av 2023 sålde jag samtliga värdepapper, bara för att undvika att samma problem med värderingen av behållna värdepapper skulle uppkomma igen. Av samma skäl har jag i år (RÅ 2023) återgått till den gamla metoden att bokföra allt i samband med årsredovisningen.
Jag uttryckte mig slarvigt, givetvis är det en andel som köps. På annat ställe i forumet rekommenderas att köpet bokförs på konto1353 Andelar i bostadsrättsförening. Är det inte korrekt? Vid utskrift av balansrapporten läggs posten under finansiella anläggningstillgångar. Är det rätt? Sedan bör väl beloppet läggas under samma rubrik i deklarationen? Frågan är i vilken ruta?Lägenheten hyrs ut till icke närstående, så förmån bör det väl inte bli?
HejJag förstår.Om vi börjar med att titta på konto 1512 så finns det 2st "faktura såld via visma betalt direkt"Tittar jag på hur det ser ut på ena ser det ut på följande sätt.1510 K1512 D6064 D2641 DSen finns det "Relaterande verifikationer"Som ser ut på följande sätt om man går in och tittar.3041 K2611 K1510 DHjälper detta dig ?Hälsningar Emil
Awesome