Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

@JoachimDu kanske kan hjälpa mig med en annan fråga. När jag gör en sån här kundträff brukar jag köpa lunch till mig själv eftersom jag är på plats i livsmedelsbutiken under hela eftermiddagen. Ingen alkohol. Kostnaden understiger 300 kr. Hur bokför jag detta? Tycker det är lite knepigt med vad avdragsgill betyder och rätt att dra av moms.
HejSumman i B13 skall vara den aktuella låneskulden så den bör hämtas från eEkonomi om du bokfört upp dina låneskulder korrekt.Skall du få in rätt summa i B13 så måste det vara bokfört rätt innan du kan deklarera./Joachim
HejDu bokför det på samma sätt som när du angett ditt momsregistreringsnummer. Bara beloppen som blir högre. Visar ett exempel på ett belopp på 5000 kr inklusive moms. Momsbeloppet på fakturan kommer inte stämma med det momsbelopp som bokförs då man inte får dra av moms och momssatsen mest troligt inte är samma momssatser vi använder i Sverige. Så du använder den momssats som tjänsten skulle haft i Sverige vilket mest troligt är 25%.Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
HejFörsäljningen av varorna bör du redan ha bokfört när försäljningen faktiskt skedde för att få in din intäkt och redovisa momsen.Så det räcker med att du bokför upp årets lagerförändring (Ökningen i ditt fall)Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
HejDå blir konteringarna på detta sätt.Vinst1930 Debet - Inbetalt belopp3971 Kredit (Momskod 35) (försäljningsbeloppet)12XX Kredit (Anskaffningsvärdet ex moms)12X9 Debet (Avskrivningsbeloppet som är gjort)3975 Debet (restvärdet anskaffnings-avskrivningsbeloppet)6050 Debet (Försäljningsprovisionen exkl moms)2641 Debet (Svensk moms)Förlust 1930 Debet - Inbetalt belopp7971 Kredit (Momskod 35) (försäljningsbeloppet)12XX Kredit (Anskaffningsvärdet ex moms)12X9 Debet (Avskrivningsbeloppet som är gjort)7975 Debet (restvärdet anskaffnings-avskrivningsbeloppet)6050 Debet (Försäljningsprovisionen exkl moms)2641 Debet (Svensk moms)Joachim
Awesome