Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejOm du bokför ett kvitto/inköp kan du via en manuell verifikation bokföra både kostnad, moms och betalning i en och samma verifikation/transaktion.Får du däremot en leverantörsfaktura får du dela upp registrering av faktura och betalning i två moment.i fliken Inköp registrerar du leverantörsfakturan med kostnadskonto och moms och skapar då en leverantörsskuld på konto 2440. Transaktionen bokförs på det sätt du beskriver.Nästa steg är att bokföra betalning av leverantörsfakturan vilket då görs som "Åtgärd/Registrera betalning" eller allra helst som en matchning från Företagskontot i Kassa- och Bankhändelser. Då debiteras 2440 och krediteras betalkontot t ex 1930. Så i ditt fall saknas detta steg dvs bokföring av betalning.Vänliga hälsningarRoffaK
Hej! Jag hoppar in i din tråd för att du skall få svar. Jag skulle säga att det inte finns något direkt vägledning kring hur stor en skuld får lov att vara gällande att skriva av den, utan att det är något som är mellan de som lånet är mellan. Om AB:t inte längre finns så kan ju inte heller fordran finnas kvar, frågan är mer om hur detta skall påverka det skattemässiga resultatet om skulden skrivs av men inga pengar betalas tillbaka. Detta gäller både i enskilda firman och i AB:t. Här får jag hänvisa till Skatteverket för vägledning kring det, då jag inte kan hitta några direkta vägledningar som förklarar det. Det är möjligt att det kan gå under gåvoreglerna, dvs att man anser att den enskilda firman ger dessa pengar som en gåva till aktiebolaget och att det därmed inte är avdragsgillt respektive skattefritt, men det kan bli lite annorlunda i och med att enskilda firman inte är en juridisk person och det därmed ses som att du som aktieägare har lånat ut dessa pengar. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar. Ha det fint! Josefine
Hej igen! Nej det spelar ingen roll, du kan bokföra det direkt mot 2990 om du skulle vilja, men var uppmärksam så att du får bokfört momsen korrekt ändå i och med att momsen skall redovisas i året du får förskottet enligt vad du kan läsa om här. Om det ändå är procentuellt värde som du skall räkna ut i bokslutet och periodisera så rekommenderar jag dig att bokföra som min kollega föreslog, då du ändå inte kommer periodisera hela beloppet i slutändan. Rent bokföringstekniskt så uppstår rabatten när du får det inbetalt, men sedan så gör man bokslutskorrigering gällande den delen som gäller för nästa räkenskapsår därav att man oftast gör på det sättet min kollega beskrev. Det är också enklare att glömma att bokföra eventuell moms vid betalningen/inbetalningen när man bokför direkt mot 2990. Det är dock upp till dig hur du vill göra, men ditt sätt låter som att det blir samma tillvägagångssätt men bara att du gör det tvärtom. Ha det fint! Josefine
Hej @Madicken1 Med samma inställningar menar min kollega Tinne att momskoden är densamma 🙂 och svaret på din fråga "Och om jag då skulle använda det nya kontot 591X, då ersätter jag 4535 i ovan tabell bara? (Dvs 4535 används i så fall inte, alla andra rader oförändrade i ditt exempel?) är ja. I programhjälpens avsnitt Lägg till nytt konto kan du läsa om hur du skapar ett nytt konto i Visma eEkonomi. Hoppas att detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss eller till våra kunniga kollegor på supporten. Ha en fin eftermiddag! //Tinna
Hejsan!Jag har fått all info jag behövde,nu sitter jag och jobbar 🙂Tack så jätte mycket för hjälpen allihopa:))
Awesome