Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Om det är så att du enbart kan korrigera momskod som du skriver, får du skapa en manuell verifikation där du vänder den konteringen då du fakturerade kunden. Du bokför då på samma datum men det blir :3071 D2611 D1510 KSedan skapar du en ny verifikation som du själv beskriver med fiktiva siffror.Du kommer få en avvikelse på detta i momsrapporten, så du vet.
Hej!Om momsen ska påverkas bokar du bort kundförlusten genom att kreditera fordringskontot och debitera momskontot som användes vid försäljningen samt ett kundförlustkonto, till exempel 6351. Konteringen kan då bli så här i ditt fall:1515 Kredit2611 Debet6351 DebetFör att du inte ska få några avvikelser i momsredovisningen behöver konto 6351 ha momskod 05 - 25 %.Du behöver inte vänta med att bokföra det här när du har konstaterat kundförlusten.
Hej!Via en manuell verifikation bokför du kostnadsräntan på följande sätt:8423 Debet1630 KreditNär betalningen från företagskontot är gjord bokför du:1930 Kredit1630 Debet
Tack för detta svar. Frågade skatteverket igår och förstår att även om jag bokför i efterhand så måste jag bokföra varje faktura på detta sättet. Känns som jag borde byta till kontantmetoden istället. Jag kommer inte att ha så många fakturor ut och in och då tror jag det blir enklast. Tack!