Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejHelt rätt. Då behöver du inte göra någon betalning och ingen bokföring som jag beskrev på konto 1930.I stället har du momsdeklarerat och då bokfört:Konto 1630 debet XXXX krKonto 2650 kredit XXXX krUtbetalningen bokförs sedan:Konto 1930 debet XXXX-325 krKonto 1630 kredit XXXX-325 krPå så sätt avräknas månadens F-skatt mot det momsbelopp som du skulle få tillbaka.Vänliga hälsningarRoffaK
Hej! Tack för din fråga. Om det kontokortet är kopplat till ett annat bankkonto som tillhör företaget så skall detta hanteras och bokföras precis som företagskontot, fast mot ett annat 193X konto. Om du anser att det är mer ett sparkonto eller liknande så kan du bokföra det mot 1940 om du inte redan använder det. Tänk på att ALLA händelser på detta andra bankkontot måste bokföras. Lån bokförs mot 235X, hur man bokför ett köp av bil med lån kan du läsa om här. Man bokför normalt sätt bara utnyttjad checkkredit och inte när man bara fått beviljad. Här kan du läsa mer om hur man bokför detta. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Det är inte helt enkelt att svara på denna frågan tyvärr, då även vägledningarna från Skatteverket är lite tvetydiga kring det. Om man tex läser på vägledningen för inköp varor inom EU så kan man se att de tar upp frågan angående felaktigt debiterad moms ( som tex när man inte angett VAT nummer och säljaren tagit ut ett annat lands moms ) inte är avdragsgill och att man ändå skall redovisa hela inköpet som inköp inom EU med fiktiv moms. Däremot står det inte samma sak på vägledningen för inköp tjänst inom EU, vilket gör det klurigare. Det som står är att huvudregeln är att man som köpare skall redovisa momsen ( dvs fiktiv moms ), vilket man kan tolka att man skall redovisa detta oavsett om man angett sitt VAT-nummer eller inte. Så det bästa är att kontrollera med Skatteverket när sådana tillfällen uppstår för att få det redovisat korrekt. Detsamma gäller för din andra fråga, då det även där inte står tydligt hur man skall hantera det förutom samma som för inköp tjänst inom EU. Det är därför det står olika på olika ställen, då det blir en sorts tolkning över hur man bör hantera det. Det absolut korrekta vore att kontakta leverantören om en ny korrekt faktura, vilket är vad vi ger råd kring i vår artikel. Detta betyder dock inte att Bokio säger fel, i och med att vägledningen för inköp av varor inom EU anger att man skall redovisa fiktiv moms oavsett om köpet hanterats rätt eller inte. Det finns sätt att argumentera för att det både alltid bör redovisas som ett inköp inom/utanför EU oavsett och även att bara redovisa det som en kostnad när VAT nummer saknas. Det finns dock tyvärr inget enkelt svar som du märker, utan det är något som man får hantera och be om råd från Skatteverket om situationen skulle uppstå. Det bästa är som sagt att försöka förhindra att det händer och alltid ange sitt VAT-nummer i största möjliga mån. Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite framåt. Josefine
Hej! Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan bokföras inom 13XX kontogruppen om tanken är en långsiktig placering och det anses som en finansiell tillgång. En finansiell tillgång definieras av att det är en långsiktig placering, men frågan är om guld fortfarande anses som det eller om det bör anses som en materiell anläggningstillgång. Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring detta eller om det är någon avskrivning som skall göras m.m så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för mer vägledning kring detta. Om det anses som en finansiell tillgång så bör det antagligen gå under samma bokföringsregler som för handel med värdepapper, aktier m.m. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande frågor. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Det skall stå på underlaget du fått vad som är avdragsgillt eller inte, men dessa kostnader skall redovisas i det köpta bolaget och inte i det bolaget som köper lagerbolagen skulle jag säga. Jag rekommenderar dig dock att kontakta en konsult för hjälp med detta, då det kan vara mer komplicerat när ett AB köper ett annat AB och antingen ingår i en koncern alternativt planerar att absorbera bolaget. Jag kan tyvärr inte hitta några bra vägledningar kring vilket företag som skall ta upp kostnaderna, och hur det skall bokföras i det köpande bolaget beror på just detta. Om det är lagerbolaget som skall ta upp kostnaderna så bör själva köpet bokföras mot ett 13XX konto för det köpande bolaget, och för lagerbolaget mot ett 23XX konto för själva skulden och mot 6991/6992 beroende på vilka kostnader som är avdragsgilla och inte. Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare med liknande funderingar. Ha det fint! Josefine
Awesome