Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej igen! Ah okej förlåt, jag missförstod vad du menade. Jag skulle säga att det är bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket, men vad man kan läsa om här så verkar även kostnadsersättningar anses som ersättning för arbete vilket är när man behöver registrera sig som arbetsgivare enligt Skatteverket här. Dock skulle jag säga att det kan vara lite annorlunda när det gäller just aktieägare, men det är tyvärr ingen vägledning som jag kan hitta som stödjer detta. Om man läser denna vägledningen så verkar det som att du förstått rätt ja, i och med att under rubriken egen bil så står även leasing med vilket är samma regler som för hyrbil då leasing är en form av hyra. I och med att du hyrde bilen privat så bör man kunna anse att det inte är en bil som arbetsgivare tillhandahåller men det kan du också kontrollera med Skatteverket. Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra användare som har liknande frågor. Ha det fint! Josefine
HejJag utgår från att du med bolag menar Enskild firma.Om laptopen är avsedd för hennes näringsverksamhet (verkar så) får hon bokföra kostnaden i efterhand som en Egen insättning. Använd datum för F-skatt-registrering.Avdrag för ingående moms får inte göras förrän firman är momsregistrerad. Innan dess blir allt kostnad.Eget uttag för att återta beloppet helt eller delvis kan göras direkt. Inköpet bokförs som 2018 Egen insättning och uttaget som 2013 Eget uttag.Vänliga hälsningarRoffaK
Stort tack, Josefine! Du anar inte hur jag länge jag brottats med detta. Uppskattar hjälpen.
HejAnvänd konto 4531 och nedanstående förklaring avseende omvänd skattskyldighet.Används om du köper in tjänster med 25% moms från ett momsregistrerat företag eller person i ett land som ligger utanför EU. I regel lägger inte säljaren på någon moms om du lämnat VAT-nummer utan det är du som köpare som själv ska beräkna och redovisa utgående- och ingående moms. Ingående moms bokförs på konto 2645 och utgående moms på konto 2614Vänliga hälsningarRoffaK
Du får bokföra denna post nu då du upptäckt den, det finns inget annat sätt att lösa det.
Awesome