Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Om du har moms specificerat på ditt underlag och avdragsrätt för ingående moms på den kostnaden så skall det vara med moms på verifikationen ja. Ha det fint! Josefine
Om det är ränta bokför du den på konto 8423.
Hej! Tack för din fråga. Du bokför förskottet mot ett tillfälligt skuldkonto, tex 2420 Förskott från kunder. Om vi tar samma exempel som trådskaparen så är det totalt sätt 31 500 kr, där 10 000 betalades i förskott. Då bokförs det mot 1930 debet och 2420 kredit. När du sedan får resten av betalningen och försäljningen skall redovisas så redovisas det som följande: Kredit 3058 Försäljning varor EG momsfri 36 000 Debet 6050 Försäljningsprovisioner 3 600 Debet 2641 Ingående moms 900 Debet 1930 Företagskonto 21 500 Debet 2420 Förskott från kunder 10 000 Detta förslaget ovan baseras på att du har exakt samma förutsättningar som Göran-h, men principen blir densamma oavsett. Tänk dock på att i vissa fall så kan man behöva redovisa eventuell moms vid förskott, tex om det handlar om normal svensk försäljning vilket du kan läsa mer om här. Detta förslaget baseras på att du har kontantmetoden. Ha det fint! Josefine
Hej igen! Jag kan tyvärr inte exakt hur det programmet fungerar, men rent bokföringsmässigt så finns det inga hinder att skapa fakturor utanför systemet så länge du inte skapar i samma fakturanummerserie som den du har i programmet, annats blir dubbletter. Sen hur du sedan hanterar det i programmet så får jag hänvisa till supporten, men det finns inga hinder rent bokföringsmässigt att göra så som du beskriver. Jag skulle säga att det beror på vad du får för underlag från Etsy. Om du får tex korrekta och tillräckliga underlag från Etsy så bör du inte behöva skicka något till dem, för då skapar du ju egentligen bara det för dig själv som ett kompletterande underlag. Detta kan du kontrollera med Skatteverket för att säkerställa att du har så rätt underlag som möjligt och att du slipper gör merjobb. Här kan du läsa vad som finns för regler kring innehåll i faktura, men jag skulle säga att det är de två främsta uppgifterna du behöver tänka på när du skapar sådana fakturor ja. Ha en fin helg! Josefine
Hej! Jag hoppar in för att instämma med CarinaEsp om att kontakta supporten för att få svar på hur du skall få lagt upp detta i anläggningstillgångar på bästa sätt, men rent bokföringsmässigt så ser det korrekt ut så som du gjort. Ha det fint! Josefine
Awesome