Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Som kompensation för det administrativa arbete du utför vid en försäljning, exempelvis fakturering och manuell hantering av en order, kan du ta ut något som kallas för expeditionsavgift. Avgiften är momsbelagd. Expeditionsavgift kan också benämnas som administrationsavgift eller faktureringsavgift. I det här inlägget går vi igenom hur du bokför en administrationsavgift. Exemplena nedan avser kunder i Sverige. Bokföra administrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (kontantmetoden) Konto Benämning Debet Kredit 1930 Företagskonto 5000 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 1000 3051 Försäljn varor 25% sv 3900 3540 Faktureringsavgift 100 Bokföraadministrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (fakturametoden) Konto Benämning Debet Kredit 1511 Kundfordran 5000 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 1000 3051 Försäljn varor 25% sv 3900 3540 Faktureringsavgift 100 Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
Hej igen! Okej vad bra att det var ok. Parkeringskostnader brukar man normalt sätt bokföra antingen som 5690 övrig personbilskostnad alternativt mot ett 58XX konto. När du fick din F-skatt spelar mindre roll, men om du betalade med egna pengar så skall du hantera detta som ett eget utlägg ja och inte som en leverantörsfaktura. Hur du bokför inköp med egna pengar kan du läsa om här. Hur du rättar momsrapporten när du bokfört dina egna utlägg i rätt period kan du läsa om här. Ha det fint! Josefine
En lösning kan vara att du bokför bankhändelsen (inbetalningen) mot fakturan och därefter genom Ny bokföringshändelse som en Övrig insättning som du konterar på ett intäkts- och ett momskonto, gärna samma intäktskonto som fakturan. Du behöver då inte vare sig splitta inbetalningen i 2 eller göra en extra faktura.
Kunden måste rimligen ha fått ett underlag för sin ursprungliga betalning - använd samma form för ett underlag för återbetalningen. Det måste inte vara en kreditnota om det ursprungligen ställdes ut en faktura. Bokföringen görs på samma konton som inbetalningen men åt motsatt håll.
Hej! Tack för din fråga. Här kan du läsa mer kring hur utgifter kring ombyggnad och reparation hanteras. Förutsatt att de faktiskt räknas som en ombyggnad så stämmer det att man inte får lov att göra direktavdrag ( bokföra som kostnad direkt ) utan skall istället öka tillgångskontot som du använt till att bokföra fastigheten, normalt sätt något inom 11XX kontogruppen. Detta då det skall öka anskaffningsvärdet för fastigheten. Vad jag kunde se så verkar du ha Visma förening, så hur du ändrar verifikationer kan du läsa om här. Du bör också kunna skapa en korrigeringsverifikation där du flyttar beloppet du bokfört mot 4010 i kredit och mot lämpligt tillgångskonto i debet. Ha det fint! Josefine
Awesome