Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej igen! Du skall enbart använda 1680 om det går under reglerna för utlägg, i annat fall så blir det en kostnad för dig som du sedan vidarefakturerar. Så om det inte uppfyller kraven som finns på den länken jag skickade för utlägg så utgår du från mitt svar i första stycket, dvs bokför kostnaden mot ett 46XX konto och bokför intäkten mot ett 39XX konto även om det är en förlängning på försäkringsavtalet. Detta då det skall hanteras som en kostnad först och sedan som en intäkt enligt reglerna för vidarefakturering. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för dina frågor. Vi kan tyvärr inte avgöra om det ser rätt ut angående beloppen med mera utan den insyn i din bokföring som skulle krävas, utan där rekommenderar jag att du kontaktar en konsult för mer hjälp. Det jag noterar dock på dina förslag är att du verkar bokföra mot konto 3990 både i debet och kredit vid bokföringen av fordran samt utbetalningen, så där bör du kontrollera du det inte blir felaktigt. Du verkar också bokföra fordran mot 1518 i kredit både vid uppbokning av fordran och även vid utbetalning, men intäkten blir aldrig bokad mot kredit så du bör nog kontrollera om det verkligen skall vara så Om det inte är någon sorts kreditfaktura så skall ökning av kundfordran vara i debet och ökning av utgående moms och intäkt i kredit. Dvs att det blir bara kredit när utbetalningen kommer och fordran minskar. Detta gäller båda dina två förslag för att bokföra upp fordan och intäkt. De konton du valt för övrigt verkar rimliga, förutsatt att bonusen skall vara momsfri enligt underlaget. Tänk också på att när du får utbetalningen så skall du ta bort den hela uppbokade fordran på konto 1580 i kredit så att den minskar med samma belopp som du bokförde upp. I denna tråden så kan du läsa lite mer om hur tex uber bokförs. Ha det fint! Josefine
Tack för bra och snabbt svar! Jag hoppades på det svaret, lättare att hålla ordning.
Hej! Tack för din fråga. Du bör behöva ett underlag på detta, tex en faktura eller något form av avtal/kontrakt. Jag skulle säga att det borde hanteras som en sorts förskottsbetalning dvs som en kortfristig eller långfristig skuld beroende på hur lång tid man tror att skulden kommer vara. Något 239X konto om det är långfristigt och ett 289X konto om det är kortfristigt skulle funka till detta. Du kan alltid kolla med Skatteverket om detta bör hanteras som en intäkt direkt, eller om det blir en intäkt först när man skrivit på avtalet för själva lägenheten. Bör dock vara som en förskottsbetalning i och med att kunden har möjligheten att dra sig ur, trots att inte hela beloppet då återbetalas. Kanske det är någon annan användare i forumet som vill dela med sig hur de brukar bokföra och hantera sina bokningsavgifter? Ha det fint! Josefine
Hej! Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför både köpet samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 för att få dessa bokfört. Du kan välja eget uttag/övrig insättning och välja egen kontering. Den nya beställningen matchar du mot din nya orderbekräftelse och bokför som ett inköp inom EU/utanför EU för att hantera den omvända momsen. Du kan använda den gamla orderbekräftelsen samt kvittot på att du fått en retur som underlag till originalköpet och returen. Ha det fint! Josefine
Awesome