Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDu kan lägga till ett bokföringsförslag som ser ut på detta sätt. Du behöver skapa ett nytt konto i kontoplanen i samband med detta.1584Swishingen momskodLägg till bokföringsförslaget under Inställningar > Bokföringsförslag > Nytt bokförignsförslag Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
HejJag vet att visma hanterar inte självfakturor men våran företag planerar att utförda alla betalningar igenom att skapa självfakturor , så frågan är:- om jag skapar självfakturan separat på en PDF hur ska jag bokföra och skicka till leverantörerna?- kan ni rekomndera mig programer som skapar självfakturo ( ej Billecta )- Jag ser att Visma har några fakturamaller , har ni möjligheten att skapa en där ståt Shjälvfaktura på?Jag blir tacksam för alla tips och tricks.tack på förhand
HejDu bör först redovisa uttaget/Återköpet/försäljningen som en vinst på konto 8220 och sedan bokför du upp nyanskaffningen på konto 1385. Detta för att det faktiskt skett ett återköp och en vinst har gjorts.Gällande skillnaderna mellan hur det hanteras i K2 och K3 regelverket så rekommenderar jag att du läser igenom denna länk som kommer från förenade auktoriserade revisorers (FAR) tidning Balans. https://tidningenbalans.se/artikel/experten-11-fragor-och-svar-om-kapitalforsakring-enligt-k2-och-k3Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
Hej!Vi har under 2023 avverkat skog på vår fastighet och ska i och med detta sätta in pengar på skogskonto.Hur bokför jag detta i Visma administration? Vi har en enskild firma och i kontoplanen för enskild firma hittar jag inte kontot 1973 Skogskonto, kan jag få hjälp med hur jag ska lägga upp detta så att det blir rätt? Vilken SRU-kod ska jag använda och vad ska det vara för kontotyp?//Kristoffer
Dina konteringsförslag är helt korrekta.När det gäller anläggningstillgången går det utmärkt att lägga upp nyttjandetiden på 6 år om du räknar med att det är den ekonomiska livslängden för bilen i din rörelse. Huruvida du ska göra avskrivningar månadsvis eller årsvis väljer du själv - fördelen med de månadsvisa är att du hela tiden under året ser ett korrekt resultat för din verksamhet.Ordningen bokföring/registrering i anläggningsregistret spelar ingen roll - du använder fakturadagen som anskaffningsdatum i registret, så gör i den ordning det faller sig naturligt för dig - jag skulle själv bokföra fakturan och betalningen först och därefter lägga in i anläggningsregistret.Lyckat till!
Awesome