Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har kunden lagt egen tid på renovering av en fastighet som hens företag har ägt och undrar över om man kan få någon ersättning kring detta från sitt företag? Här skulle jag rekommendera att kontakta tex Skatteverket eller en konsult som har erfarenhet kring fastighetsförsäljning för att få bäst råd. Rimligtvis så bör man inte kunna få ut någon ersättning för detta förutom att man tar ut lön eller liknande precis som vanligt, i och med att man redan är anställd i företaget om man är ett AB alternativt att man inte kan ta ut lön/ersättning om man är en enskild firma. Man kan alltså normalt sätt inte fakturera sig själv för sådant arbete men det kan vara bäst att dubbelkolla för att få ett så bra svar som möjligt då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring detta. Ha det fint! Josefine
Tack så mycket@Roffakabför du tog dig tid att svara och kom med lösningen.Gör det till en fenomenal vecka!Vänliga hälsningar,Adde
Hej Josefine,Tack, nu förstår jag logiken i det hela. Jag ändrar till 2518 så blir det rätt. Jag har bara bokfört en gång mot 2512 och 2514 eftersom detta är första gången jag betalar in F-skatt.Med vänlig hälsningMagnus
Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager?Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på.Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410.Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.
6590 ska det stå
Awesome