Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejOm jag förstått rätt så har maskinen ett anskaffningsvärde på 2 800 000.7 års avskrivningar = - 1 960 000 och ett bokfört restvärde 2018-12-31 på 840 000.Maskinen säljs för 960 000 + moms och bör då ge en nettovinst på 120 000 (konto 3973)Möjligtvis har jag räknat fel på avskrivningarna men du kan i så fall bekräfta det rätta beloppet för ackumulerade avskrivningar och bokfört restvärde vid försäljning.Vänliga hälsningarRoffaK
Hej! Tack för din fråga. Jag har kollat med en kollega som kan Visma eEkonomi bättre som har svarat följande om hur man bör hantera det i programmet: "Fakturan verkar redan vara skapad och är då bokförd 1510 mot 30XX. Skapa en manuell verifikation, välj konto 1510, plocka upp fakturan på kontoraden. Välj konto 2420 som motkonto och bokför verifikationen. Då bokas förskottsskulden bort samtidigt som fakturan registreras som betald." Betalningen av bokföringen blir då bokförd som nedan: Detta förutsätter att du har faktureringsmetoden. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Har du provat att klicka i " visa inaktiva konton"? Konto 1385 skall finnas i kontoplanen som ett inaktivt konto om man har aktiebolag i Visma eEkonomi. Skulle du ändå inte hitta det så kan du klicka på nytt konto och skapa det ja. Du bokför överföringen samt "returen" mot samma konto, tex konto 2999 OBS konto för att få bokfört båda händelserna så de tar ut varandra. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Jag skulle säga att den inte är avdragsgill då enligt9 kap. 9 § i inkomstskattelagen så är inte offentligrättsliga sanktionsavgifter avdragsgilla, vilket man bör kunna anse att denna är. Så detta kan tex bokföras mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader. Om du vill vara helt säker så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för vägledning. Ha det fint! Josefine
Awesome