Hej!
Tack för din fråga. Just lösen/försäljning av leasing är ett lite klurigare område, speciellt vid sådana här tillfällen där man inte löser ut sin leasingbil och sedan säljer den utan den säljs mellan leasingbolaget och bilhandlare och du får en form av ersättning för det.
Här beror det lite på vad du fått för underlag av leasingbolaget och bilhandlaren hur man hanterar detta. Fick du en kreditfaktura av leasingbolaget på detta? Eller något underlag från bilhandlaren? Vem fick du pengarna av, leasingbolaget eller bilhandlaren? Det låter mer som att du fått från bilhandlaren ett underlag, där en del av försäljningen går till lösen av bilen och resten till dig. I denna länken så kan du läsa mer om olika hanteringar av lösen. Ditt fall låter som den första, dvs att rätten att köpa leasingbilen säljs till bilhandlaren, där bilhandlaren löser ut bilen och leasingtagaren ( du ) får eventuellt övervärde. I sådana fall så skall detta hanteras som en ersättning eftersom du aldrig ägt bilen, och bör då redovisas med full utgående moms och som en övrig intäkt.
Så baserat på den informationen du gett så skulle jag säga att du bör redovisa 103 075 ink moms som en intäkt. Så ex moms mot ett 39XX konto i kredit och mot 2611 i kredit, vilket bör bli 82 260 som intäkt och 20 615 moms. Samtidigt måste du även hantera den förutbetalada leasingavgiften som är kvar i bokföringen, som minskar din intäkt i slutändan. Denna bör alltså krediteras från 1720 och debiteras mot 5615 för att tas bort från bokföringen och visas som en ökad leasingkostnad.
Jag skulle dock rekommendera att ta kontakt med en konsult för att du skall få det rätt i din bokföring, då det som sagt är ett litet klurigt område med lösen av leasingbil och ofta kräver att man har tillgång till underlag som bara konsulter kan ha. Skatteupplysningen kan också vara till hjälp i vissa fall om hur detta skall redovisas, både gällande momsen och intäkten.
Ha det fint!
Josefine