Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför själva privata lånet mot 2893 i kredit och mot lämpligt mot konto i debet. I och med att du säger att det handlar om en leasingbil och kontantinsats så antar jag att detta är en finansiell leasing. Detta skall hanteras som en operationell leasing, dvs som hyresavtal, om man använder sig av K1 eller K2 regelverken vilket du kan läsa om här. Detta betyder att kontantinsatsen bör hanteras som en första förhöjd leasingavgift och bokföras mot ett 172X konto. Mer om hur man bokför första förhöjd leasingavgift m.m. kan du läsa om här. Om man skall ge ett exempel på hur det hade kunnat se ut så kan vi ta ett exempel där du privat betalade 50 000 för kontantinsats/första leasingavgift på bilen. I mitt scenario så har du halv avdragsrätt på momsen men du kan kontrollera hur det blir för dig i denna länken hos Skatteverket. 2893 med 50 000 i kredit 172X med 45 000 i debet 2641 med 5 000 i debet Dock så kan det vara bra att fundera kring det Accountantfromhell_singland skriver kring om det bör räknas som ett företagslån eller privatlån, dvs om det kanske hellre skall bokföras mot ett 235X konto än 2893. Om du känner dig osäker kring detta så kan du kontakta en konsult för mer vägledning. Ha det fint! Josefine
HejVi börjar med momsen. Det är karossen på bilen som styr om du har rätt att dra av momsen eller inte. För att får göra momsavdrag så måste det finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp. Du ska alltså kunna stå på ena sidan av bilen och se igenom till andra sidan mellan hytt och flak/skåp. Då har du rätt att dra av momsen under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet.Vid köp av bilen så bokar du enligt följandeKredit 2398 - HandpenningKredit 23XX - Avbetalningskontrakt, för val av konto så hänvisar jag till www.bas.sedär kontoplan finns att ladda ner i excel eller pdf. Enklast att inte blanda olika lån/avbetalningskontrakt på ett konto utan döp istället kontot till exempelvis Santander lån nr...Debet 1241 - Inköp bilen exkl moms om du har rätt att göra momsavdrag.Debet 2641 - för den moms du har rätt att dra av, är det noll så hamnar hela inköpsbeloppet på 1241När du sedan får avier för avbetalning och amortering så fördelar du enligt avierna:Debet 23XX för amorteringenDebet 84XX för räntan. Här brukar jag även lägga eventuella aviseringsavgifter, de är ju på sätt och vis en dold ränta.Kredit det konto du gör betalningen från.Lycka till!//Carina
Du ska inte ta bort dessa utan bokföra båda mot samma konto så att de tar ut varandra - förslagsvis ett obs-konto.
Du måste ha fram uppdragsredovisningen och kan inte gå på årsbeskedet. Troligen har man gjort en större avverkning och delat upp utbetalningen på 2 eller fler år. Då gör man insatsavdraget (50.000 kr i ditt fall) på den utbetalning som skett 2021. Du måste alltså ha fram underlagen för att kunna göra konteringen rätt - skulle tippa att du inte har en utbetalning på 443 171 (354 538+88 633) utan du har en utbetalning på 443 171 - 50 000 = 393 171
HejTack så mycket för svaret. Ok jag ska kontakta supporten när jag får tillfälle om detta. Så bra att det är skapat ett ärendenummer för detta.Det måste ju vara något programrelaterat eftersom det balanserar när vi överför till årsredovisningen , men inte i fliken årsavslut.
Awesome