Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Ville bara tacka så mycket för din hjälp. Hade inte gått utan dig.
Hej! Tack för din fråga. Skatteverket skriver i denna vägledningen följande: "Delar av en enhet utgör tillsammans en anläggningstillgång om varje del är nödvändig för att enheten ska kunna fungera i enlighet med sin grundläggande funktion. Även delar som har ett naturligt inbördes samband och förvärvas för att användas som en helhet utgör en anläggningstillgång" Så detta bör man kunna tolka att åtminstone stolen och skrivbordet borde kunna anses ha ett naturligt samband mellan varandra då man oftast behöver båda för att använda det. Möjligtvis att man kan anse att hurtsar också gör det, men de bör man åtminstone kunna säga ha en längre ekonomisk livslängd än 3 år. Det finns inget i lagtexten som säger att man inte får lov att hantera inventarier av mindre värde som tillgångar, så om du tror att du kommer ha dessa inventarier i mer än 3 år så kan det vara bra att bokföra dessa som tillgångar. Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig framåt! Josefine
Hej! Tack för din fråga. I och med att du verkar ha använt ditt privata konto sen innan så antar jag att du har en enskild firma. I och med att du fått pengarna på ditt privata konto först så behöver du bokföra upp detta som en manuell kontering för att få intäkten på rätt period. Så det mest korrekta blir att bokföra mot 2013 egna uttag i debet och mot ditt vanliga försäljningskonto för försäljning inom/(utanför EU i kredit. Om du vill sedan föra över pengarna till företaget så bokför du mot 1930 debet och 2018 egna insättningar kredit. Du behöver dock inte föra över pengarna om du inte vill om du har en enskild firma, utan det går bra att bokföra enbart att du fick pengarna insatta på ditt privata konto och intäkten. Om du har AB så kan du återkomma så kan jag förklara hur du skall hantera det då. Ha det fint! Josefine
Hej!Du kan inte får med dig dina anläggningstillgångar via en sie-fil, eftersom denna fil endast innehåller transaktioner med bokföring.Om du använder ett anläggningsregister så kan du skriva ut anläggningsregister i PDF, Excel eller textformat och använda detta som extern bilaga.Läs gärna mer i följande länkar:Anläggningsregister - Översikt och Anläggningstillgångar - SpecifikationNär det gäller bokföringen på avskrivningarna rekommenderar jag att du går till Huvudbilagan och där bokför differensen som uppkommit på kontot. Hör av dig om du har några föjdfrågor så hjälper vi dig gärna. //Tinna
Hej Keke55! Tack för en klurig fråga. Att felsöka via forumet är inte alltid det enklaste men vi kommer gärna med tips på vad det kan bero på. Sedan kanske du behöver ta kontakt med våra kunniga kollegor på supporten om du inte får ordning på det. Om saldot på ditt företagskonto (1930) inte stämmer överens med saldot på banken, beror detta på bokföringen. Har du bankkoppling? Kontrollera om det är någon bankhändelse som du glömt att matcha. Annars får du gå in under Bokföring - Rapporter - Huvudbok - Söka efter konto 1930 - Jämför därefter ditt kontoutdrag på banken mot det som är bokfört. Då bör du kunna se vad differensen beror på och så kan du åtgärda det. Läste du in en SIE-fil från Fortnox till Visma eEkonomi så är det viktigt att den är helt nytagen (så du inte bokför något i Fortnox efter att du fört över SIE-filen till Visma eEkonomi) men det har du säkert redan tänkt på. Hoppas du hittar var felet ligger och behöver du fler tips så är du välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor i supporten som har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig i ditt program om så behövs. Ha en fin dag! //Tinna
Awesome