Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Förstår att du vill ha svar från andra företagare som varit i samma situation och som har erfarenheter av detta så jag tänkte försöka boosta tråden så att den dyker upp igen så kanske någon ser detta. Ni som har erfarenhet är mer än välkomna att hoppa in i tråden och dela med sig av sina tankar och input till Catharina för att hjälpa henne i sitt beslut. Gällande hur det fungerar med integrationen till Visma så kan du kontakta vår fina support när du bestämt dig för vilken tjänst du vill ha. Ha en fin helg! Josefine
Hej igen! Ah okej jag förstår, ber om ursäkt. Så tolken har då ingen f-skatt registrering antar jag i och med att förmedlaren har redovisat sociala avgifter/egen avgifter. Det är lite konstigt att förmedlaren inte redovisat något skatteavdrag utan bara sociala avgifter som du säger, men kan inte tänka mig att det skulle hanteras annorlunda än normalt. Kan vara så att de bara redovisar sociala avgifter/egen avgifter men inte skatteavdraget då skatteavdraget inte innebär en högre kostnad för dem medan de sociala avgifterna/egen avgifterna gör det. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning kring detta, så kan vara bra att kontrollera med Skatteupplysningen om du känner dig osäker alternativt om någon annan användare stött på detta tidigare som kan dela med sig? Ha det fint! Josefine
Ville bara tacka så mycket för din hjälp. Hade inte gått utan dig.
Hej! Tack för din fråga. Skatteverket skriver i denna vägledningen följande: "Delar av en enhet utgör tillsammans en anläggningstillgång om varje del är nödvändig för att enheten ska kunna fungera i enlighet med sin grundläggande funktion. Även delar som har ett naturligt inbördes samband och förvärvas för att användas som en helhet utgör en anläggningstillgång" Så detta bör man kunna tolka att åtminstone stolen och skrivbordet borde kunna anses ha ett naturligt samband mellan varandra då man oftast behöver båda för att använda det. Möjligtvis att man kan anse att hurtsar också gör det, men de bör man åtminstone kunna säga ha en längre ekonomisk livslängd än 3 år. Det finns inget i lagtexten som säger att man inte får lov att hantera inventarier av mindre värde som tillgångar, så om du tror att du kommer ha dessa inventarier i mer än 3 år så kan det vara bra att bokföra dessa som tillgångar. Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig framåt! Josefine
Hej! Tack för din fråga. I och med att du verkar ha använt ditt privata konto sen innan så antar jag att du har en enskild firma. I och med att du fått pengarna på ditt privata konto först så behöver du bokföra upp detta som en manuell kontering för att få intäkten på rätt period. Så det mest korrekta blir att bokföra mot 2013 egna uttag i debet och mot ditt vanliga försäljningskonto för försäljning inom/(utanför EU i kredit. Om du vill sedan föra över pengarna till företaget så bokför du mot 1930 debet och 2018 egna insättningar kredit. Du behöver dock inte föra över pengarna om du inte vill om du har en enskild firma, utan det går bra att bokföra enbart att du fick pengarna insatta på ditt privata konto och intäkten. Om du har AB så kan du återkomma så kan jag förklara hur du skall hantera det då. Ha det fint! Josefine
Awesome