Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Principen för utlägg gäller att den som betalar åt personen man fakturerar är den som har betalt men i kundens namn, dvs kunden står som betalningsansvarig på fakturan/kvittot för kostnaden. Så om den du fakturerar till är den som stod som betalningsansvarig och du betalade åt kunden så skall det alltså hanteras som utlägg. Om det har stått i ditt namn och du har varit betalningsansvarig men skall nu fakturera kostnaderna till kunden så faller det under vidarefakturering. Vad jag kan förstå från det du sagt så verkar det som att du har betalt allt och stått som ansvarig på kostnaderna och inte kunden och du bokför därmed kostnaderna som de vore dina egna. Sedannär du vidarefakturerar detta så skall man lägga på den moms som resten av fakturan har, vanligtvis 25%. Du kan läsa mer om det här hos Skatteverket. Säg att du har haft kostnader för 2 000 kr ex moms. Din vanliga momssats vid försäljning är 25% och det är det som resten av fakturan har. Då är det rimligast för dig, om du inte vill göra ett vinstpålägg, att fakturera 2 000 x 1,25 = 2 500 kr ink moms. På så sätt så blir din intäkt 2 000 och kundens kostnad blir 2 000, dvs samma som kostnaden var för dig. Gäller det utlägg så behöver du skicka med alla kvitton och fakturor till kunden förutom din egna faktura för att kunden är den som har avdragsrätten för momsen på dessa. Du i din tur skall bokföra upp de kostnader som du betalt som utlägg mot något fordranskonto och sedan bokföra bort det när du fakturerar kunden. Det är inte okej i detta läget att göra ett vinstpålägg i och med att du betalar något som är i kundens namn. Ingen redovisning av moms eller kostnad samt intäkt gällande detta görs. Hoppas detta hjälper dig framåt, ha en fin dag! / Josefine
Hej! Tack för din fråga. Det går bra förutsatt att momsen faktiskt har återbetalats/betalats till det privata kontot och bara missats att bokföras. Har det inte det så behöver man först kontrollera varför saldona fortfarande finns kvar på 1650/2650 och hur den in/utbetalningen från Skatteverket bokfördes tidigare om det nu händepå företagskontot. Detta för att du behöver då korrigera utifrån hur det felaktigt bokfördes i tidigare år så att alla saldon stämmer på dina bokföringskonton. Ha det fint! / Josefine
Hej igen! Antagligen så blev det missförstånd även från supportens sida, men skönt att vi kunde få det klargjort här. Det låter rimligt tycker jag, ha det fint! / Josefine
Hej! Tack för din fråga. Normalt sätt så behöver man bokföra upp sin försäljning för varje dagsförsäljning för att få det på rätt period och enligt bokföringslagen. Däremot i och med att du har kontantmetoden så bör du rimligtvis kunna bokföra mot utbetalningarna enligt den regeln, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket eller Bokföringsnämnden då jag inte riktigt kan hitta något kring när detta är okej eller inte.Om man gör per utbetalning så är det viktigt att separera avgiften och försäljningen och inte kvitta dessa mot varandra. Säg att försäljning egentligen är 10 000 men avgiften är 1 000 så utbetalningen blir alltså 9 000. Då bör man bokföra följande: 1930 debet 9 000 30XX kredit 8 000 2611 kredit 2 000 60XX debet 800 2641 debet 200 Om manbokförupp försäljningen när det väl sker, dvs varje dagsförsäljning för sig så bokför man först upp fordran mot ett 158X konto och försäljningen, sedan vid utbetalningen så minskar man fordran och bokför eventuell avgift men hanterar inte försäljningen då. Dvs följande vid försäljningen: 158X 10 000 debet 30XX 8 000 kredit 2611 2 000 kredit Utbetalning 1930 debet 9 000 158X kredit 10 000 60XX debet 800 2641 debet 200 Ha det fint! / Josefine
Just det.
Awesome