Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hi! Thank you for your question. If you mean the fee for the licens for selling tobacco then you can bookkeep it at for example the account 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. Im not really sure what kind of food license you're talking about? Is it a licens for selling food temporarily at an event or what kind of license is it? if you could give some more information about that then I can give you a suggestion how to bookkeep it. Have a nice day. Josefine
Hej! Tack för din fråga. Just den vägledningen hos Skatteverket gäller avdrag för arbetsrum och har inte samma regelverk som för att hyra ut till sitt aktiebolag. Så länge man tar ut en marknadsmässig hyra så kan man hyra ut ett rum till sitt aktiebolag, förutsatt att arbetsgivaren ( företaget ) inte tillhandahåller ett annat arbetsställe. De regler som finns i den andra länken du skickade är viktiga att följa för att man skall ha rätt att hyra ut rummet. Det är dock viktigt att tänka på att vissa inköp till kontoret kan ha avdragsförbud på moms om man hyr ut i sin egna bostad som du kan läsa mer om här. Om du känner dig osäker så är mitt tips att skicka en fråga till Skatteupplysningen för att ha svaret på pränt till framtiden om man eventuellt skulle bli granskad igen. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Lite svårt att veta hur du skall bokföra detta utan att veta hur du har hanterat eventuell moms kring detta. Är det privatpersoner du sålt till eller är det till universitet ( dvs företaget ) ? Om det är till privatpersoner, har du tagit ut svensk eller italiensk moms enligt One Stop Shop reglerna? Här kan du läsa lite om försäljning tjänster inom EU samt här kan du läsa om reglerna för One Stop Shop. Om det är försäljning inom EU till företag så kan du bokföra det mot tex 3048 med momskod 39. Då är det dock viktigt att företaget angett sitt VATnummer, vilket du kan läsa om i länkarna jag skickat ovan. Återkom gärna med lite mer information så kan vi se om vi kan ge dig ett bokföringsförslag. Ha det fint! Josefine
Tack för ditt svar.🙂
Hej! Tack för din fråga. Just försäkringar kan vara ett litet klurigare område, men denna tråden går igenom det rätt bra. Vad jag kan hitta på Collectums hemsida så skall både ITP2 samt ITPK beräknas särskild löneskatt på och man kan hämta underlagen för särskild löneskatt på Collectums hemsida. Man kan antingen beräkna och bokföra det löpande för ett mer rättvist resultat under året, eller beräkna och bokföra det i bokslutet. Oavsett så behöver man göra en avstämning i bokslutet mot de underlag man får ut för att kontrollera vilket som är det korrekta underlaget att beräkna på. Både ITP2 och ITPK verkar vara pensionskostnader vilket betyder att du kan bokföra båda mot samma konto inom tex 74XX kontogruppen. Ha det fint! Josefine
Awesome