Hm.. personligen så skulle jag välja att lägga in dom fakturorna i systemet i februari och mars. Konteringsmässigt så få du då, i och med att du betalar dom, lyfta momsen i februari och mars. Den första fakturan bokför du då som förutbetald hyra medan nästa bokför du som hyra, typ kto 5010. Då slipper du hålla på och och kostnadföra och jiddra utan du har då hela tiden en förutbetald hyra och nästa faktura ser ju till att kostanden för hyran hamnar på rätt period. Även om det typ blir fel period, men det blir rätt i det stora hela. Lycka till!
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför varan och leveranskostnaden du får tillbaka mot samma konton du använt tidigare, fast i kredit. Samma med ingående momsen. Den justeringsavgiften de tar kan du lägga mot konto 6991 övriga avdragsgilla kostnader.
Exempelvis så här:
193X med 1 969,64 i debet
2641 med 415,53 i kredit
4020 med 1 631 i kredit
5799 med31,21 i kredit
6991 med 108,01 i debet
Ha det fint!
/ Josefine
Hej Mohamed12!För att momsen ska komma med i en momsredovisning krävs att du bokför på ett konto som innehar en momskod. Du kan läsa mer om detta här: Momskoder. Därför rekommenderar jag att du kontrollerar momskoderna i verifikationen som du har skapat. I själva verifikationen för periodiseringen ska ingen moms tas med. Du kan läsa mer här: Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda kostnader.I eEkonomi finns stöd för att periodisera leverantörsfakturor och verifikationer. Det finns även möjlighet att periodisera kundfakturor men enbart i Visma eEkonomi Pro. I användartipset jag länkade finns länkar till skriven hjälp för respektive del.
Med vänlig hälsning,
Moa