Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. För att kunna hjälpa dig så behöver jag ha lite mer information. Är detta något som ni skall betala eller är det en intäkt för er där Foodora tagit ut någon form avgift som har 12% moms på sig? Oavsett så behöver du redovisa momsen som är specificerad ja, men jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med dragit av momsen? Menar du att du hade ett belopp och de dragit av momsen på detta och du får ett annat utbetalat? Återkom gärna med ett förtydligande så kan vi hjälpa dig vidare. Ha det fint! / Josefine
Hej Linda, Här skulle jag säga att du utgår från Kassa- och bankhändelser (Vad jag kan se så har du inte någon bankkoppling på dittkundnr), Skapa bankhändelsepå beloppet som kommit in, Matcha mot Övrig insättning - Egen kontering och sen följer du KjellP:s goda råd så tror jag att detta kommer att gå jättebra. Ha en solig dag! Tinna
Hej! Ja jag kan förstå att det känns lite konstigt, men man får tänka på att det är tjänsten att köpa frimärken du säljer, intefrimärket i sig. Det finns lite mer information här och härpå Skatteverket kring detta om du är intresserad. Okej om det är Swish du använder så väljer du första valet av kontot jag angav, dvs 193X och inte 1510 då. Annars ser allt likadant ut 🙂 Ha det fint! / Josefine
Tack för svar!Jag kommer äga servern med rätt att hämta den, men då det även kommer vara en löpande kostnad så blir det ju en del som kommer räknas som tjänst. Och skatt är även dragen på den fakturan.Jättebra information, nu känns det som jag kan ta mig vidare i min bokföringsresa!
Hej! Tack för din fråga. Det är lite svårt att ge råd kring vad som blir bäst för dig att göra, det är något du får försöka komma fram till själv tyvärr. Det mest enkla är att betala allt privat och ta ut skattefritttraktamente, och man behöver därmed inte förmånsbeskattas. Tar man allt på företaget så skall man minska traktamentet helt eller delvis i och med att den anställde ( du ) inte hade några ökade levnadskostnader och även vanligtvis förmånsbeskattas. På denna sidan hos Skatteverket så står det lite mer förklarat kring detta som kanske kan hjälpa dig. Du kan läsa om kostförmån här. Men som du säger, det är dessa två alternativ du har, inga andra. Om det är mer förmånligt att ta kostnaderna privat och traktamente, eller på företaget och förmånsbeskattas är mer upp till en själv skulle jag säga. Det kräver dock mer bokföringsmässigt och administrativt att ta matkostnaderna på företaget och sedan förmånsbeskattas, vilket kan vara bra att räkna in i sitt val. Hur du bokför detta beror lite på. Tar du ut traktamente så kan du läsa om hur du bokför det här. Väljer man att ta matkostnaderna på företaget och förmånsbeskattas så kan man bokföra kostnaderna inom 58XX kontogruppen. Hur förmånen hanteras beror lite på dig själv, om man tex löneväxlar eller inte så där är det svårt att ge något generellt svar tyvärr. Någon användare i forumet som har något bra råd om hur de brukar göra med sina matkostnader som de vill dela med sig så får de gärna göra det. Ha det fint! / Josefine
Awesome