Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejStort tack för svar. Jag är väldigt grön på att sköta allt med bokföringen själv 🙂 Därför är det nog så att jag krånglar till det i onödan. Egentligen är det väl så att jag helt enkelt betalar fakturan från min underkonsult och sedan fakturerar jag slutkunden med eventuellt påslag för min tid i projektet. Momsen på fakturan från underkonsulten drar jag sedan av.ExempelJag får en faktura 1000 x1,25 = 1250:-Jag fakturerar slutkunden 1000 x1,25 = 1250:-Jag drar av momsen 250 kr och detta blir ett nollsummespel.
HejEtt tips/förslag:Jag har en klient som har hästar i sin verksamhet. Där bokför vi foder på 4010 och veterinärkostnader på 4020. Så mitt tips blir alltså 4020 Veterinärkostnader för vaccinationer.MVHRoffaK
Hej, Först måste man bestämma vad som är avsikten med innehavet. Är det en finansiell anläggningstillgång tex. aktier i dotterbolag eller om det ska anses vara en omsättningstillgång. Värderingsreglerna är lite olika beroende på vad det ska klassas som. Finansiell anläggningstillgång Nedskrivning ska enligt 4 kap. 5 § ÅRL göras om aktierna på balansdagen har ett lägre värde än anskaffningsvärdet och värdenedgången kan antas vara bestående, nedskrivning, allmänt. En finansiell anläggningstillgång får, enligt samma paragraf, skrivas ner till det lägre värdet även om det kan antas att värdenedgången inte är bestående. I dessa fall bokförs tex. en nedskrivning i kredit mot 1318, 1328 osv Motkonto kan vara 8070, 8170 osv. Omsättningstillgång Omsättningstillgångar/lagertillgångar ska enligt 4 kap. 9 § ÅRL värderas enligt lägsta värdets princip. Huvudregel är att alla aktier/andelar ska värderas var för sig enligt principen om post-för-postvärdering i 2 kap. 4 § ÅRL. I dessa fall vid nedskrivning av kortfristiga placeringar i aktier/andelar enligt lägsta värdets princip krediteras konto 1890 Nedskrivning av kortfristiga placeringar och debiteras konto 8370 Nedskrivningar av kortfristiga placeringar. Så det beror på om det antas var en finansiell anläggningstillgång eller omsättningstillgång. Trevlig helg! /Tinna
Hej, det är lämpligt att lägga frakten på samma konto som inköpet. Vid inköp av vara med frakt så skall frakten ingå i varan, ifall man köper en frakt separat så skall det betraktas som tjänst (enligt Skatteverkets mening för 8 år sedan)Du har bokför allt som inköp av tjänst(?) men det är väl en vara, oavsett skall det vara momskod på inköpskontot
Tack så jätte mycket, så himla nyttigt med sånna här forum där man kan få svar alla tider på dygnet nästan 🙂
Awesome