Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

re: PacsacJa det var exakt så jag tänkte. Det här kan man ju tolka som att det snarare är ett inköp av en tjänst som jag sedan säljer vidare.4xxxDå kan jag hitta på ett eget konto i så fall eftersom det är en fri kontogrupp?
Anledningen till varför det står olika belopp på kontona är att i verifikation 2 så är korttransaktionerna, det har inte hunnit registreras alla överföringar för månaden i kontoutdraget och därför är det mindre summa än i verifikation 1, tror jag. Jag gissar att det är så men har kanske helt fel. 🙂
HejSka jag vara lite petig så måste jag dela upp svaret i två moment:1. Enligt kraven vid Kontantmetoden ska alla obetalda kundfakturor (och leverantörsfakturor) bokföras per 2020-12-31. Detta krav är ingen periodisering utan intäkter och kostnader samt moms bokförs på fakturadatum2. Ska intäkter som utbetalas i januari men avser tjänster i december periodiseras? Det tycker jag om beloppet är väsentligt och som i ditt fall 8 000 kr. Då tillhör intäkten 2020 års resultat. En sådan interimsbokning bör göras oavsett om man använder Fakturerings- eller Kontantmetoden.MVHRoffaK
HejLåter som en bra idé så blir det rätt från början. Inte minst om du i framtiden ska använda tilläggsfunktioner som Deklaration/Årsredovisning. Då är det viktigt att Aktiekapitalet är bokfört på rätt konto.Lycka till med din verksamhet.RoffaK
Den enskilda firman betalar ingen egen skatt, det är du som privatperson som gör det för firmans inkomst. Därför är det du personligen som betalar den preliminära F-skatten och det är också därför 1630 är fel för en enskild firma.Egentligen behöver F-skatten inte bokföras i firman, BAS-kontoplanen innehåller t ex inte längre kontot 2012. Men om man vill kunna stämma av för moms och F-skatt tycker jag själv att det är behändigt att fortsätta att använda 2012.
Awesome