Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Tidigare i år erhöll jag ett näringsbidrag till mitt företag. Nu när året närmar sig sitt slut har jag kvar pengar från detta näringsbidrag som jag ej använt än (låt oss säga att det rör sig om 10.000kr) . Planen är att under nästkommande år göra inköp av material och tjänster för resterande pengar och vill då skjuta upp de 10.000kr som finns kvar.Hur bokför jag nu de pengarna jag har kvar och tar upp dom i nästa års bokföring, antar att det bör bli en kortfristig skuld av något slag!?Tacksam för svar!
Hej! Tack för återkoppling! 1. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs försäljning och eventuell moms på kundfakturor först vid betalningen och inte när fakturan utställs. Detta innebär att om kund betalar månad 1 och utbetalning från Skatteverket görsmånad 2 så kommer momsen för kundens inbetalning med i momsrapporten på månad 1 och momsen för Skatteverkets del av fakturan på månad 2. 2. För att kunna hjälpa dig korrektvill jag dubbelkolla att jag förstått det rätt innan. - Har du ändrat momsrapporterna på Skatteverket så dessa momsredovisningar och momsdeklarationerna i eEkonomi har olika saldon? - Har du bokfört en annan summa mot vad du betalat till SKV eller hur ser det ut på konto 2650 i eEkonomi? Om jag görett enkeltexempel på en månads momsdeklarationdär jag haft 2000 kr utgående moms(25%, ruta 10) och 1000 kr i ingående moms(ruta 48) så betyder det att jag ska betala1000 krtill Skatteverket. När momsrapporten i eEkonomi bokförs krediteras konto 2650 - Redovisningskonto för momsmed 1000 kr och detta ska bokas bort sen när betalning till skatteverket har gjorts. Detta innebär alltså att konto 2650 saldo bör stämma överens med dein/utbetalningar som görs/ ska göras till Skatteverket. Men återkom gärna igen med lite mer information så kikar jag på det igen.🙂 Ha en fin eftermiddag! /My
Hej Viktor! Har du också fått information från Skatteverket att du ska självfakturera dina försäljningar? I så fall kanske du kan utgå från Annicas svar och även ta hjälp av vårt användartips Bokföra försäljning Det viktigaste är dock att du börjar med att ta reda på om det är självfakturering som du ska tillämpa. Önskar dig en fin dag! /Tinna
HejI och med att du nämner "registrerad vagn" tycker jag att den bör hamna inom gruppen 124X Bilar och andra transportmedel och då förslagsvis:1244 Arbetsmaskiner Debet 122 300 kr2641 Ingående moms Debet 30 575 kr1930 Företagskonto Kredit 152 875 kr (eller på det sätt du betalade)MVHRoffaK
Förslagsvis 1680MvhLovisa
Awesome